Pro fanoušky Formule 1 je pochopitelně viditelnější "jezdecká burza", která však bývá často rozhodnuta už dlouho dopředu. Existují však také zákulisní výměny, o kterých informujeme, a ty mají často téměř shodný význam, jako ty na poli samotných pilotů.
Zvláště, pokud se jedná o jména ze špičkových týmů, která by podle odborníků mohla pozvednout uvadající slávu stájí, které mají vítězné ambice, ale nějak je nedokáží naplnit. Někdy to připomíná jiné sporty, kde se neustále mění trenéři a asistenti, i když efekt je málokdy viditelný.
Jedním z nejčastěji uváděných jmen v současné době je technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe. Čtyřiapadesátiletý inženýr pod dohodě s týmem hodlal svou situaci řešit až po úspěšném dokončení sezóny. Po Rosbergově odchodu z F1 dohady o Loweho odchodu z Mercedesu zintenzivněly, takže se začalo spekulovat, kam by měl Brit zamířit. Vedle Williamsu, který projevil vážný zájem, začal být Lowe spojován i s Ferrari.
Situace se ale začíná vyjasňovat. Ještě před překvapivým odchodem Pata Symondse od Williamsu se jasně vyjádřil i prezident Ferrari Sergio Marchionne, který potvrdil, že případný příchod Paddy Lowea nebyl na pořadu dne. Na tradiční vánoční akci v Maranellu to prezident týmu vysvětlil:
"Paddy Lowe je opravdu brilantní inženýr a má ve Formuli 1 spoustu přátel. Ale součástí našich plánů není. Jednoduše řečeno, máme vše pokryto, s technickou zkušeností, kterou máme v Maranellu k dispozici, není třeba, aby k nám Paddy Lowe nastoupil," uvedl Marchionne.
Zároveň znovu zopakoval, že tým musel projít v roce 2016 během sezóny významnými změnami, ale po odchodu inženýra Jamese Allisona nehodlá nabírat žádná zvučná jména na technickém poli, nýbrž se hodlá plně zaměřit na vlastní zdroje.
"V průběhu sezóny u nás nedošlo k žádnému zlepšení, zatímco soupeřům se to podařilo - stačí se podívat na to, co dokázal Red Bull ve srovnání první a druhé poloviny šampionátu. Naše pracovní metody prošly změnou v závěru srpna, kdy jsme prosadili Mattiu Binotta. Byla to organizační změna, která nám přinesla trochu klidu a znamenala vydávání peněz na správné účely. Mým cílem je vytvořit podmínky pro takové investice do týmu a poskytnout lidem správný prostor. Jsem si jist, že nás tato politika povede k důležitým cílům. Pokud nebudou výsledky v roce 2017 v pořádku, bude to jednoznačně moje vina a nebude problém vybrat obětní beránky," volil burcující tón Marchionne.
Prezident Ferrari také otevřeně zhodnotil situace na jezdeckém poli a prohlásil, že jezdecká sestava, pro příští rok smluvně zaručená, je také ve fázi progresu. A oba piloti si to musí uvědomit.
"Oběma pilotům vyprší smlouva na konci roku 2017. Zatím jsme nic v této oblasti nepodnikli, ale sledujeme i další možnosti, abychom se mohli včas rozhodnout. Sebastian Vettel má za sebou těžký rok, protože vůz nesplnil jeho očekávání. Dosažené výsledky neodrážejí jeho skutečnou kvalitu, ale doufám, že v roce 2017 budou všechny problémy vyřešeny. Kimi Räikkönen od svého návratu k Ferrari zažil nejlepší sezónu, takže musím být spokojen s tím, co předvedl. Jeho přístup byl příkladný, zejména v obtížném postavení, jako bylo to naše," uzavřel debatu o pilotech Marchionne.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.