Pro fanoušky Formule 1 je pochopitelně viditelnější "jezdecká burza", která však bývá často rozhodnuta už dlouho dopředu. Existují však také zákulisní výměny, o kterých informujeme, a ty mají často téměř shodný význam, jako ty na poli samotných pilotů.
Zvláště, pokud se jedná o jména ze špičkových týmů, která by podle odborníků mohla pozvednout uvadající slávu stájí, které mají vítězné ambice, ale nějak je nedokáží naplnit. Někdy to připomíná jiné sporty, kde se neustále mění trenéři a asistenti, i když efekt je málokdy viditelný.
Jedním z nejčastěji uváděných jmen v současné době je technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe. Čtyřiapadesátiletý inženýr pod dohodě s týmem hodlal svou situaci řešit až po úspěšném dokončení sezóny. Po Rosbergově odchodu z F1 dohady o Loweho odchodu z Mercedesu zintenzivněly, takže se začalo spekulovat, kam by měl Brit zamířit. Vedle Williamsu, který projevil vážný zájem, začal být Lowe spojován i s Ferrari.
Situace se ale začíná vyjasňovat. Ještě před překvapivým odchodem Pata Symondse od Williamsu se jasně vyjádřil i prezident Ferrari Sergio Marchionne, který potvrdil, že případný příchod Paddy Lowea nebyl na pořadu dne. Na tradiční vánoční akci v Maranellu to prezident týmu vysvětlil:
"Paddy Lowe je opravdu brilantní inženýr a má ve Formuli 1 spoustu přátel. Ale součástí našich plánů není. Jednoduše řečeno, máme vše pokryto, s technickou zkušeností, kterou máme v Maranellu k dispozici, není třeba, aby k nám Paddy Lowe nastoupil," uvedl Marchionne.
Zároveň znovu zopakoval, že tým musel projít v roce 2016 během sezóny významnými změnami, ale po odchodu inženýra Jamese Allisona nehodlá nabírat žádná zvučná jména na technickém poli, nýbrž se hodlá plně zaměřit na vlastní zdroje.
"V průběhu sezóny u nás nedošlo k žádnému zlepšení, zatímco soupeřům se to podařilo - stačí se podívat na to, co dokázal Red Bull ve srovnání první a druhé poloviny šampionátu. Naše pracovní metody prošly změnou v závěru srpna, kdy jsme prosadili Mattiu Binotta. Byla to organizační změna, která nám přinesla trochu klidu a znamenala vydávání peněz na správné účely. Mým cílem je vytvořit podmínky pro takové investice do týmu a poskytnout lidem správný prostor. Jsem si jist, že nás tato politika povede k důležitým cílům. Pokud nebudou výsledky v roce 2017 v pořádku, bude to jednoznačně moje vina a nebude problém vybrat obětní beránky," volil burcující tón Marchionne.
Prezident Ferrari také otevřeně zhodnotil situace na jezdeckém poli a prohlásil, že jezdecká sestava, pro příští rok smluvně zaručená, je také ve fázi progresu. A oba piloti si to musí uvědomit.
"Oběma pilotům vyprší smlouva na konci roku 2017. Zatím jsme nic v této oblasti nepodnikli, ale sledujeme i další možnosti, abychom se mohli včas rozhodnout. Sebastian Vettel má za sebou těžký rok, protože vůz nesplnil jeho očekávání. Dosažené výsledky neodrážejí jeho skutečnou kvalitu, ale doufám, že v roce 2017 budou všechny problémy vyřešeny. Kimi Räikkönen od svého návratu k Ferrari zažil nejlepší sezónu, takže musím být spokojen s tím, co předvedl. Jeho přístup byl příkladný, zejména v obtížném postavení, jako bylo to naše," uzavřel debatu o pilotech Marchionne.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.