Nová okolnost vzniklá odchodem Nico Rosberga do závodního důchodu otevřela stavidla dohadů, kdo bude jezdit po boku trojnásobného mistra světa ve stáji Mercedes. Rozhodně ho tam může čekat tvrdý chlebíček.
Pro angažmá se nabízejí tři varianty - nový, třeba i nadějný nováček, který by se mohl vedle zkušeného Hamiltona "otrkat", pilot středu pole, který by si v týmu Stříbrných šípů mohl vylepšit svůj profil, nebo vyslovená hvězda. Každé z těchto řešení má určité úskalí.
Nováček nemusí být natolik odolný, aby zvládl maximální zátěž, navíc je pořád ve hře přechod na nové vozy, takže i v tom tkví určité nebezpečí, že se na Mercedes dotáhnou soupeři - třeba ne co se týče výkonů Hamiltona, ale týmu jako takového. Zda bude chtít tým přijmout pilota stejných ambicí jako jeho hlavní hvězda, to je slovo do pranice, protože minimálně v posledních třech letech si řevnivosti mezi svými svěřenci užilo vedení až až. Je málo pravděpodobné, že by si Hamilton mohl diktovat jako třeba Ayrton Senna, který například v roce 1986 u Lotusu kategoricky odmítl angažmá Warwicka s tím, že vedle sebe chce mít jasnou dvojku - šanci tak dostal britský aristokrat Johnny Dumfries.
Co adepta na post v nejlepším týmu posledních tří sezón čeká? Hamilton už vypustil do médií uvítací řeč, která může působit až varovným dojmem, ale exmistr světa neopomněl dodat, že je samozřejmě míněna v nadsázce.
"Kdo nevydrží pořádné horko, ať k nám nechodí! Máme tu skvělé prostředí, a když jste v rodině Mercedesu, je to krásné místo. Pokud budete pilotovat Mercedes, stáváte se jeho součástí na celý život, pokud se tento most nerozhodnete spálit a odejít jinam. Podívejte se například na sira Stirlinga Mosse. Pořád je velkou součástí naší značky. Tím chci říci, že pilot, který k nám přijde, se nemusí obávat, že by ho náš velký tým nerespektoval. Jsem zvědavý, kdo by se chtěl stát mým týmovým kolegou a budu respektovat každého, kdo by to chtěl zkusit," vysílá poselství k adeptům na post u Mercedesu Hamilton.
Šéf Mercedesu Toto Wolff už ve svém prvním prohlášení po odchodu Rosberga uvedl, že si tým musí vzít nějaký čas při hledání náhrady za aktuálního mistra světa. Hamilton uvedl, že bude při volbě kandidátů rád nápomocen.
"Příliš se o to nestarám, ale pokud budu požádán, abych s někým promluvil nebo se tým bude chtít se mnou poradit, budu k dispozici. Nový pilot musí být někdo, kdo bude v týmu dobře fungovat. Existují silnější a méně silné povahy, které budou schopny odolávat soupeřům nebo se s nimi nevyrovnají. Určitě se někdo takový najde. Budu více než rád, když s touto analýzou budu pomáhat. Potřebujeme někoho s dobrými vlastnostmi, kdo bude v pozitivním slova smyslu reprezentovat tým, bude mít dobrou pracovní morálku, konzistenci - pak můžeme opět vyhrát Pohár konstruktérů. Například oba piloti Red Bullu jsou takovými typy, takže v boji o Pohár konstruktérů, což je jeden z prvních cílů značky, musíme mít jistotu, že budeme stejně vyrovnaní jako předtím," dodává Hamilton.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.