Španělsko dlouho nemělo v F1 silné zastoupení. Sice se před půl stoletím psalo o nezkrotném markýzi Alfonso de Portagovi, který byl dlouho jediným zástupcem této země, který se postavil na stupně vítězů, ale pak následoval hodně dlouhý půst.
Byli tu piloti jako Creus, Godia-Sales, de Villota, Zapico, později Campos, Sala, Gené a v neposlední řadě de la Rosa, ale až s příchodem Fernanda Alonsa se Španělsko stalo velmocí, protože tento ryzí talent dvakrát usedl na automobilový trůn a pootevřel dveře dalším. Přeskočme nyní mladíky Alguersuariho a Merhiho - další velkou naději má Španělsko v muži pocházejícího z motoristické rodiny.
Madridský rodák Carlos Saínz Vázquez de Castro už několikrát naznačil, že Alonso je jeho idolem, v minulosti studoval jeho jízdu a nadále ho obdivuje. Podle jeho názoru jsou dva tituly mistra světa a tři umístění na stříbrné příčce neadekvátním ohodnocením zkušeností a kvalit slavnějšího krajana, kdyby měl lepší vozy, mohl být šampionem už šestkrát.
"Jako kdyby vyhrál pět nebo šest titulů. To, co dokázal v době, kdy jezdil za Ferrari, by zvládlo jen málo pilotů, a to už vůbec nemluvím o situaci v McLarenu. Počet titulů, to je jenom číslo. Když se zeptáte kohokoli v paddocku, všichni souhlasí s tím, že je jedním z nejlepších pilotů v historii Formule 1. Abyste v šampionátu mohli uspět, musíte mít dobrý vůz a být ve správné chvíli na správném místě. Ale co utváří vaši kariéru a přináší vám respekt je jako v případě Ayrtona Senny stabilní výkon každou sezónu," tvrdí Sainz.
V posledním roce se oba Španělé, mimochodem chovající se k sobě velice přátelsky, častěji setkávají v bojích ve středu startovního pole. Mnohým ještě utkvěl v paměti souboj o šesté místo v Grand Prix USA, který proběhl na ostří nože, ale oba se jako soupeři ctí a respektují, navzdory tomu, že Alonso má mnohem zvučnější jméno.
"Bojujeme spolu častěji, protože výkon našich vozů je zhruba podobný a často startujeme z obdobných pozic. Už jsme spolu svedli několik pěkných soubojů, ale šampionát pomalu končí, tak už si jich moc neužijeme. Je to vlastně náhoda, že se dva španělští piloti několikrát mohli takhle utkat. Díky nejnovějším inovacím McLarenu a s novou specifikací motoru Honda jsme zatím v Poháru konstruktéru o něco vpředu a stejné to je i v klasifikaci pilotů. Takže nezbývá než doufat, že se na tomto stavu v Abú Zabí už nic nezmění a tenhle duel už úspěšně vybojujeme," komentuje situaci Alonso.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.