Na téma pilot - věk plus další okolnosti se už napsalo mnoho. Například Niki Lauda tvrdil, že s každým potomkem je jezdec na okruhu o desetinu pomalejší. A jak to je s každým dalším rokem? Jsou muži v kokpitech pomalejší, opatrnější, méně agresivní?
Jeden z veteránů Formule 1, Španěl Fernando Alonso, letos uzavře svou jubilejní 15 sezónu. Během let vystoupal od Minardi přes Renault a epizodní rok u McLarenu až do Scuderie Ferrari, od níž se opět vrátil do týmu z Wokingu. Dvojnásobný mistr světa byl ještě třikrát vicemistrem a jednou si připsal bronzovou příčku v šampionátu.
Řadí se mezi nejmladší šampiony F1, když v roce 2005 získal první titul, bylo mu pouhých 24 let 1 měsíc a 27 dní. V tomto směru pořád drží třetí příčku za Vettelem a Hamiltonem. Podle jeho názoru piloti s postupujícím čase neztrácejí své schopnosti a dovednosti; jejich kariéra obvykle končí z důvodu rostoucí únavy a přetrvávající pozornosti.
"Pokud jednoho dne skončím, tak to určitě nebude kvůli tomu, protože bych si myslel, že jsem pomalejší, nýbrž kvůli únavě. Z cestování, zájmu médií, z vystavovaní svého života po dobu dvaceti let. Dvacet let jste v novinách, dvacet let v televizi - možná to bude důvod proč skončit, protože skutečný život se nachází na druhé straně tohoto pole. Takže nepřestanete kvůli tomu, že jste pomalejší o tři nebo čtyři desetiny, případně o půl vteřiny zaostáváte za svým výkonem před dvaceti lety," vysvětluje Alonso.
Podle pětatřicetiletého rodáka z Ovidea není ono "pokušení žít normální život" jenom otázkou dlouhého působení v motorsportu - může nastat i v době, kdy se těšíte mimořádnému úspěchu.
"Viděli jsme to u Michaela Schumachera, když mu bylo sedmatřicet. Poprvé odešel jako vítěz, bojoval se mnou do posledního závodu ročníku 2006 o mistrovský titul, pak se rozhodl opustit závody. Když začnete v devatenácti nebo dvaceti a skončíte v 37 letech, pořád je to sedmnáct let, které jste plně věnovali sportu. Není jediný den, kdybyste u snídaně přemýšleli o tom, co jíte. Není jediný den, kdy byste při nějaké činnosti nemysleli na to, že se nechcete zranit, protože se příští týden jede závod. Takhle se plně podřizujete sportu," dodává Alonso.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.