Ross Brawn je postavou, která má v historii F1 své nezastupitelné místo. Muž, který jenom namátkou prošel týmy F.O.R.C.E. Haas, Benetton, Ferrari či Mercedes a vlastnil stáj Brawn GP, se mohl do dění v F1 zapojit i jinak.
Jak tento jedenašedesátiletý Brit tvrdí ve své chystané knize Total Competition: Lessons in Strategy from Formula 1, která už za dva týdny poputuje na pulty knihkupectví, opustil na konci sezóny Mercedes kvůli nedostatku důvěry v hierarchii týmu (článek zde). Byl také často zmiňován v zákulisí F1 jako možný nástupce Bernie Ecclestonea, ale z jeho strany nebyl zájem. Ale to nebyla jediná eventualita.
"Byl jsem vyzván, abych se zapojil opět do dění ve Formuli 1 a pomohl uspořádat nové předpisy a s nimi i budoucnost F1. Jenže to je také pokyn, abych vstoupil do politiky F1, protože ta je všudypřítomná. Kdyby mi někdo řekl: »Chceš se vrátit a věnovat se inženýrské práci?«, tak by tu jisté pokušení bylo. Ale spolupráce s politickými silami F1 je asi oblast, o kterou nejméně stojím, takže to pro mě je nejméně atraktivní oblast. Taková, s níž jsem v F1 nejméně spokojen," vysvětluje Brawn.
Pro příští sezónu mají vozy F1 doznat zásadních změn v oblasti předních a zadních spoilerů plus větších pneumatik, což je má učinit rychlejšími. Brawn prohlásil, že se šéfové F1 až příliš zaměřili na okamžité řešení tohoto problému, místo aby se věnovali dlouhodobějšímu plánu.
"To, co F1 značně trápí, je krátkodobý horizont myšlení. Dostal jsem určitou nabídku, abych svými názory přispěl k možnému vývoji Formule 1. Řekl jsem jim, co si myslím, mé vyhlídky a oni prohlásili: »Ale to by trvalo další tři roky. My ten problém potřebujeme řešit teď!« Na to jsem odpověděl: »Teď není žádné řešení. Setrvačnost F1 je taková, že tu budete tři roky sedět a nehnete se kupředu. Chcete rychlé řešení, přitom takové v této oblasti neexistuje. Ale za tři roky se k tomu dopracujete.« Tohle jsem jim řekl před dvěma lety," rozkrývá zajímavé informace Brawn.
Brawn označuje situaci kolem motorů, kde byly po zavedení hybridních šestiválců dlouho poté diskutovány aspekty předpisů včetně cen a vyrovnávání výkonnosti, jako příklad neefektivní změny pravidel.
"Je zajímavé mít motor jako součást technické výzvy, to už tu dlouho nebylo. Ale džin mající podobu nedostatečných omezení, zejména těch funkčních, byl vypuštěn z lahve a již se rozplynul. Teď jsem pochopil, že motory nebudou mít žádné omezení týkající se vývoje, takže kdo ví, kde a jak to všechno skončí," klade si otázku Brawn.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.