Ross Brawn je postavou, která má v historii F1 své nezastupitelné místo. Muž, který jenom namátkou prošel týmy F.O.R.C.E. Haas, Benetton, Ferrari či Mercedes a vlastnil stáj Brawn GP, se mohl do dění v F1 zapojit i jinak.
Jak tento jedenašedesátiletý Brit tvrdí ve své chystané knize Total Competition: Lessons in Strategy from Formula 1, která už za dva týdny poputuje na pulty knihkupectví, opustil na konci sezóny Mercedes kvůli nedostatku důvěry v hierarchii týmu (článek zde). Byl také často zmiňován v zákulisí F1 jako možný nástupce Bernie Ecclestonea, ale z jeho strany nebyl zájem. Ale to nebyla jediná eventualita.
"Byl jsem vyzván, abych se zapojil opět do dění ve Formuli 1 a pomohl uspořádat nové předpisy a s nimi i budoucnost F1. Jenže to je také pokyn, abych vstoupil do politiky F1, protože ta je všudypřítomná. Kdyby mi někdo řekl: »Chceš se vrátit a věnovat se inženýrské práci?«, tak by tu jisté pokušení bylo. Ale spolupráce s politickými silami F1 je asi oblast, o kterou nejméně stojím, takže to pro mě je nejméně atraktivní oblast. Taková, s níž jsem v F1 nejméně spokojen," vysvětluje Brawn.
Pro příští sezónu mají vozy F1 doznat zásadních změn v oblasti předních a zadních spoilerů plus větších pneumatik, což je má učinit rychlejšími. Brawn prohlásil, že se šéfové F1 až příliš zaměřili na okamžité řešení tohoto problému, místo aby se věnovali dlouhodobějšímu plánu.
"To, co F1 značně trápí, je krátkodobý horizont myšlení. Dostal jsem určitou nabídku, abych svými názory přispěl k možnému vývoji Formule 1. Řekl jsem jim, co si myslím, mé vyhlídky a oni prohlásili: »Ale to by trvalo další tři roky. My ten problém potřebujeme řešit teď!« Na to jsem odpověděl: »Teď není žádné řešení. Setrvačnost F1 je taková, že tu budete tři roky sedět a nehnete se kupředu. Chcete rychlé řešení, přitom takové v této oblasti neexistuje. Ale za tři roky se k tomu dopracujete.« Tohle jsem jim řekl před dvěma lety," rozkrývá zajímavé informace Brawn.
Brawn označuje situaci kolem motorů, kde byly po zavedení hybridních šestiválců dlouho poté diskutovány aspekty předpisů včetně cen a vyrovnávání výkonnosti, jako příklad neefektivní změny pravidel.
"Je zajímavé mít motor jako součást technické výzvy, to už tu dlouho nebylo. Ale džin mající podobu nedostatečných omezení, zejména těch funkčních, byl vypuštěn z lahve a již se rozplynul. Teď jsem pochopil, že motory nebudou mít žádné omezení týkající se vývoje, takže kdo ví, kde a jak to všechno skončí," klade si otázku Brawn.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.