Po Grand Prix Japonska se naděje Lewise Hamiltona na zisk třetího titulu v řadě a čtvrtého celkově podstatně snížila. Někteří lidé dokonce hovoří o rozhodnutém šampionátu, protože za určitých okolností už obhájce titulu nemá šanci.
Bodové počty jsou nekompromisní - Rosberg se těší odstupu 33 bodů, takže i kdyby Hamilton všechny zbývající závody vyhrál, německému pilotovi stačí jistit situaci druhými místy. S ohledem na spolehlivost Stříbrných šípů (snad s výjimkou Malajsie) se na nějakou tu poruchu moc sázet nedá.
Hamilton nevyhrál od letní přestávky, ale rozhodně se na jeho stranu staví lidé, podle nichž situace zdaleka není ještě jasná. Podle nich šampionát ještě přinese tvrdý boj o titul.
"V každém sportu se stává, že se jeho protagonisté ocitnou na vrcholu výkonnostní vlny a vše hraje v jejich prospěch. A to právě nyní zažívá Nico. Lewis letos prožil několik slabších víkendů, ale dokáže se zvednout a bude svůj titul bránit. Potřebuje jenom přičichnout k úspěchu, dostat šanci - stačí jedno DNF (nedokončil) u Rosbergova jména, Lewisovo vítězství a všechno se zase rychle změní. Ostatně něco podobného jsme zažili v roce 2007, kdy Kimi Räikkönen doslova ukradl titul před nosem právě Lewisovi a Fernandu Alonsovi, a v posledním závodě," podotýká šéf Red Bullu Christian Horner.
"V Japonsku jsem odvedl to nejlepší, co jsem mohl. Počítá se každý bod a já se celým srdcem snažil jich získat co nejvíc. Nico ale odvedl také skvělou práci a je teď na vrcholu, takže ohledně šampionátu pilotů je to pro mě ještě těžší. Dám do toho všechno, jako to dělám v každém závodě. Víc toho opravdu učinit nelze, než se zaměřit na co nejlepší výkon - takže uvidíme, co se stane," hodnotí situaci Hamilton s tím, že čtvrtý titul visí zase o kousek výš.
V pozadí zisku Poháru konstruktérů týmem Mercedes hoří boje o další příčky. Zatímco Force India opět o něco zvýšila svůj odstup od Williamsu, Red Bull už si vypracoval poměrně solidní padesátibodový polštářek. Ale ani tady Horner netvrdí, že už je rozhodnuto.
"Pohár konstruktérů je místem, odkud tečou finance. Takže vedle pocitu hrdosti je tu ještě finanční dopad, nesmírně důležitý pro rozpočtovou rozvahu na příští rok," zdůrazňuje Horner.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.