Musíme se vydat hluboko do historie Formule 1, abychom objevili první případy platících pilotů. Za průkopníka v tomto směru lze označil March a Niki Laudu, který si své místo v jeho voze prostě zaplatil.
Ne že by se jednorázové případy podobného ražení neděly, to nelze říci, ale Lauda si tímto způsobem zajistil svou účast na celou sezónu. Pochopitelně nesáhl do prasátka a nevysypal peníze na stůl, záda mu tehdy kryl silný bankovní spojenec, ale i tak mě budoucí mistr světa namále a stačilo málo, aby jeho kariéra skončila podstatně dříve.
Tuto metodu převzalo později mnoho dalších týmů a bývalo docela běžné, že za příchodem toho či onoho pilota stály menší či movitější sponzoři. Postupem času se však proti tomuto řešení zvedla vlna nevole, poukazovalo se, že do F1 přicházejí "rychlokvašky", tedy nezkušení piloti ohrožující bezpečnost. Jako jeden z typických příkladů je uváděn mladý italský pilot Riccarto Paletti, který během dvou let prošel čtyřmi kategoriemi, ale na F1 nestačil a jeho rychlý postup zakončila při Grand Prix Kanady 1982 smrtelná nehoda.
Sauber se ještě donedávna potýkal s finančními problémy a balancoval na hraně existence. Ačkoliv přišla spása v podobě Longbow Finance a takto nabyté finance byly využity pro vývoj vozu a nábor nových pracovníků, vedoucí týmu Moniša Kaltenbornová je přesvědčena, že smlouvu pro rok 2017 podepíše s piloty, kteří do týmu přinesou finanční vklad. Současní jezdci Marcus Ericsson a Felipe Nasr mají kontrakty do konce tohoto roku a Kaltenbornová už dala jasně najevo, že očekává od sestavy pro rok 2017 finanční podporu.
"Určitě to bude prospěšné. Pomůže nám to urychlit realizaci našich cílů a celkového plánu našeho týmu. Musíme také brát v úvahu prostředí, ve kterém se pohybujeme. Jsme přesvědčeni, že naše auto bude příští rok podstatně lepší a doufáme, že na palubě přivítáme další sponzory, ale pořád jsou finance zásadní otázkou. Existuje tu úzká vazba, čím víc jich máte, tím víc toho můžete otestovat a zjistit, co je potřeba. Proto je velice prospěšné najít způsob, jak napomoci zrychlení takového procesu," vysvětluje Kaltenbornová.
Nabízí se tedy otázka, jak to bude vypadat s jezdeckou sestavou pro příští rok. Nasr i Ericsson rozhazují sítě i do jiných stájí, stejně jako Sauber je otevřený příchodu nových tváří. Moniša připouští, že po stabilizaci týmu s příchodem nových majitelů zájem o švýcarský tým vzrůstá, ale nechce učinit žádné uspěchané rozhodnutí.
"Mohu jenom potvrdit, že jsme jako tým rozhodně přitažlivější, než tomu bylo před několika měsíci. To vypovídá o naší kvalitě, ačkoliv se ji někteří lidé pokoušeli během posledních dvou let, kdy se nám tolik nedařilo, zpochybnit. Prožili jsme dva mizerné roky, sezónu 2014 a letošní, ale to už není Sauber. Dokázali jsme to překonat. Ohledně pilotů máme několik možností k posouzení - uvidíme, jak to dopadne. Neexistuje žádná časová osa. Jsou tu jisté varianty, my je posoudíme, a až budeme připraveni, tak vše oznámíme. Je samozřejmě dobré to zvládnout co nejrychleji, protože pak se dostaví pocit jistoty, ale opravdu nás čas nijak netlačí," dodává Kaltenbornová a na přímou otázku, zda by Sauber mohl přijmout dva piloty bez silné finanční podpory otevřeně konstatovala: "Myslím, že taková situace nenastane!"
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.