Osud historicky druhého ruského pilota F1 Daniila Kvjata se po domácím závodě v letošním roce dramaticky změnil. Po výměně s Verstappenem se v Toro Rosso trápí - několikrát mu sice tým vyslovil podporu, ale sám Daniil musí tušit, že s jeho dalším působením v F1 to nevypadá vůbec dobře.
Stačí si srovnat jednotlivá umístění: Kvjat v prvních čtyřech závodech nasbíral 21 bodů u Red Bullu, Verstappen 13 u Toro Rosso, Sainz jr. pouhé čtyři. Jenže po přestupu Kvjata se Sainz vyšvihl na 26 bodů a Rus získal pouhé dva, Verstappen zúročil svou šanci a na Red Bullu nasbíral plných 108 bodů. Je třeba kriticky přiznat, že Toro Rosso kvůli loňské pohonné jednotce Ferrari postupně ztrácí, ale Kvjat se ve srovnání se španělským kolegou nijak excelentně nepředvedl.
Ačkoliv se po návratu k týmu, s nímž do F1 vstoupil, vyjadřoval o dobrém přijetí a podpoře, nyní se mu hroutí vyhlídky na další působení, proto volí poněkud konkrétnější termíny. Už před letní sezónou vyslovil obavy, jak se bude situace Toro Rosso vyvíjet ve druhé polovině šampionátu, nyní k tomu ještě přidává své vlastní pocity.
"V létě jsem si rozhodně nemyslel, že máme před sebou světlou budoucnost. Potřeboval jsem si odpočinout, to bylo evidentní. Cítil jsem hodně nakumulovaného stresu, myšlenek, rostoucí tlak. Nahrnulo se toho na mě moc, řekl bych až za přijatelnou hranici, ale dokázal jsem se ve své mysli od všeho oprostit. Navíc tu jsou dva nešťastné poslední závody na okruzích, které pro naše vozy vůbec nejsou vhodné. Teď už jsem schopen pracovat i pod tlakem a snažím se o optimalizaci, také můj inženýr je mnohem klidnější, což je dobré vnímat. Přijdou tři nebo čtyři závody, v nichž můžeme představit lepší potenciál, protože tyto okruhy nám budou lépe vyhovovat. Sice to ještě pořád nebude jednoduché, ale je třeba najít správné řešení, ale pokusíme se zabojovat a užít si to," vysvětluje Kvjat.
Jeho pozice v týmu je velice obtížná, protože člen juniorského týmu Red Bull Pierre Gasly v současné době vede seriál GP2 a pro ruského pilota představuje potenciální hrozbu.
"Red Bull má na mě velký vliv. F1 je sport, ve kterém se může cokoliv stát a v posledních pěti letech jsem prožil hodně vzestupů a pádů, těch bylo za uplynulých šest měsíců podstatně víc - to mé práci určitě neprospívá. Stále věřím, že si svůj potenciál držím, takže pro mě je všechno zcela v pořádku. Užívám si každou chvíli, kterou na trati strávím. Jsem schopen se soustředit, jsem schopen dobře vycházet se svými inženýry, věřím, že jsem schopen se víc a víc přiblížit k limitu vozu. Zatím jsem prožil nejlepší víkendy v Monaku a Baku, takže doufám, že na dalším městském okruhu v Singapuru to bude podobné," doufá Kvjat.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.