Osud historicky druhého ruského pilota F1 Daniila Kvjata se po domácím závodě v letošním roce dramaticky změnil. Po výměně s Verstappenem se v Toro Rosso trápí - několikrát mu sice tým vyslovil podporu, ale sám Daniil musí tušit, že s jeho dalším působením v F1 to nevypadá vůbec dobře.
Stačí si srovnat jednotlivá umístění: Kvjat v prvních čtyřech závodech nasbíral 21 bodů u Red Bullu, Verstappen 13 u Toro Rosso, Sainz jr. pouhé čtyři. Jenže po přestupu Kvjata se Sainz vyšvihl na 26 bodů a Rus získal pouhé dva, Verstappen zúročil svou šanci a na Red Bullu nasbíral plných 108 bodů. Je třeba kriticky přiznat, že Toro Rosso kvůli loňské pohonné jednotce Ferrari postupně ztrácí, ale Kvjat se ve srovnání se španělským kolegou nijak excelentně nepředvedl.
Ačkoliv se po návratu k týmu, s nímž do F1 vstoupil, vyjadřoval o dobrém přijetí a podpoře, nyní se mu hroutí vyhlídky na další působení, proto volí poněkud konkrétnější termíny. Už před letní sezónou vyslovil obavy, jak se bude situace Toro Rosso vyvíjet ve druhé polovině šampionátu, nyní k tomu ještě přidává své vlastní pocity.
"V létě jsem si rozhodně nemyslel, že máme před sebou světlou budoucnost. Potřeboval jsem si odpočinout, to bylo evidentní. Cítil jsem hodně nakumulovaného stresu, myšlenek, rostoucí tlak. Nahrnulo se toho na mě moc, řekl bych až za přijatelnou hranici, ale dokázal jsem se ve své mysli od všeho oprostit. Navíc tu jsou dva nešťastné poslední závody na okruzích, které pro naše vozy vůbec nejsou vhodné. Teď už jsem schopen pracovat i pod tlakem a snažím se o optimalizaci, také můj inženýr je mnohem klidnější, což je dobré vnímat. Přijdou tři nebo čtyři závody, v nichž můžeme představit lepší potenciál, protože tyto okruhy nám budou lépe vyhovovat. Sice to ještě pořád nebude jednoduché, ale je třeba najít správné řešení, ale pokusíme se zabojovat a užít si to," vysvětluje Kvjat.
Jeho pozice v týmu je velice obtížná, protože člen juniorského týmu Red Bull Pierre Gasly v současné době vede seriál GP2 a pro ruského pilota představuje potenciální hrozbu.
"Red Bull má na mě velký vliv. F1 je sport, ve kterém se může cokoliv stát a v posledních pěti letech jsem prožil hodně vzestupů a pádů, těch bylo za uplynulých šest měsíců podstatně víc - to mé práci určitě neprospívá. Stále věřím, že si svůj potenciál držím, takže pro mě je všechno zcela v pořádku. Užívám si každou chvíli, kterou na trati strávím. Jsem schopen se soustředit, jsem schopen dobře vycházet se svými inženýry, věřím, že jsem schopen se víc a víc přiblížit k limitu vozu. Zatím jsem prožil nejlepší víkendy v Monaku a Baku, takže doufám, že na dalším městském okruhu v Singapuru to bude podobné," doufá Kvjat.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.