Když nedávno zesnulý Chris Amon uvedl, že se po 15 letech cítil unavený, absolvoval pouhou třetinu Grand Prix toho počtu, který má na svém kontě Fernando Alonso. A Španěl rozhodně ještě nehodlá končit.
Pětařicetiletý dvojnásobný mistr světa začínal zhruba ve stejném věku jako Novozélanďan, ale po 15 sezónách se jako veterán rozhodně necítí. Spíš si myslí, že se nachází v nejlepší formě, navzdory současným výsledkům, a své působení označuje za kombinaci talentu a detailního pochopení, jak dostat z auta skutečné maximum.
"Nemyslím si, že se můj čas v F1 chýlí ke konci. Mám za to, že jezdím na své nejlepší úrovni, mám dostatečnou znalost o technických aspektiech, která mi umožňuje dostat z auta ještě o trochu více. Jsem naprosto klidný, mám s McLarenem smlouvu na příští rok," uvedl Alonso.
Kdo mu v jeho poněkud složitější situaci pomáhá? Případ motocyklového šampiona, sedmatřicetiletého Valentina Rossiho, který kdysi mimochodem zvažoval možnost přejít na čtyři kola, podobně jako mnoho jeho dřívějších kolegů (Agostini, Ceccoto) a dokonce proběhly tiskem zprávy, že by mohl jezdit u Ferrari (více zde).
"Po několika letech, kdy nejste schopní bojovat o mistrovský titul, ale pořád chcete, chcete, chcete, protože dříve nebo později se ukáže talent, přesně tak to dělá Rossi. On je pro nás určitým druhem inspirace. Musíte věřit v sebe, a pokud máte motocykl nebo auto, které se dostane na špičkovou úroveň, můžete se opět vrátit do hry. Protože se během dvou tří let nedá zapomenout, jak správně a dobře jezdit," tvrdí Alonso.
Přinese mi rok 2017 v F1 dlouhověkost?Alonso se domnívá, že změna pravidel pro sezónu 2017 opět učiní McLaren konkurenceschopný a navíc určí, jestli bude v F1 Španěl dále pokračovat nebo se s ní rozloučí. Sám ale považuje nové předpisy jako velkou vzpruhu.
"Myslím, že nejzásadnější otázkou bude, jaký pocit získám z pilotování vozu v příštím roce. Pokud by zůstala pravidla jako letošní, kdy musím šetřit palivo a pneumatiky, jet na 90 % a nemohu v některém z kol naplno zatlačit na soupeře, bude příští sezóna mou poslední. Ne proto, že nejsem bojovník, i kdybych vyhrál šampionát, skončím a budu dělat něco jiného. Nejde o to, jakého výsledku příští rok dosáhnu nebo jak konkurenceschopný bude McLaren, zásadní je, jakým směrem se bude pohybovat samotná Formule 1," prohlásil Alonso.
Pokud se F1 zásadně nezmění a zůstanou v ní přetrvávající aspekty, neudrží v ní Alonsa ani případná nabídka od Mercedesu nebo Red Bullu. Musí ho přesvědčit smysluplnost nových pravidel.
"Zásadní je, že pro rok 2017 mám smlouvu s McLarenem a v dalším roce uvidím, zda mě ještě pilotování vozu bude zajímat a vzrušovat. Nemyslím, že by mojí motivací byl přechod ke konkurenci, ke změně týmu. Samozřejmě chci vyhrávat a také chci, aby to bylo co nejdříve. Ale pro příští rok zůstávám u McLarenu a pokud zůstanu v F1 i v roce 2018, to vůbec nebude souviset s výkonem vozu," připomíná Alonso své rozhodnutí.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.