Změna na čele průběžné klasifikace vyvolala samozřejmě odezvu nejen v médiích, ale i mezi odborníky a někdejšími piloty F1. Výjimkou není ani trojnásobný vicemistr světa a šampión z roku 1991 Nigel Mansell.
Dvaašedesátiletý expilot F1, který vystřídal za svého působení týmy Lotus, Williams, Ferrari a epizodně McLaren, označil Lewise Hamiltona za jednoho z největších pilotů všech dob. A Nico Rosberg, po slibném začátku sezóny, nyní čelí těžkému úkolu soupeřit s Hamiltonem o čelo průběžné klasifikace.
"Nemyslím si, že by Hamilton Rosbergovi nějak významně v klasifikaci v dalších závodech utekl, ale udržet se v jeho závěsu bude pro Nica opravdu hodně náročný úkol. Ale ono stačí pár drobných problémů, jako to postihlo Lewise na začátku tohoto roku, případně udělat několik chybiček, také do vás někdo může narazit. To se nakonec stalo Vettelovi před pár závody (v Soči). Prostě neměl štěstí. Bude to neuvěřitelný boj, těším se na něj," vyjádřil své pocity Mansell před zahájením hry v britském golfovém šampionátu Par-Three v Nailcote Hall.
Mansell si pochvaluje především Hamiltonovou bojovnost a způsob, jak se vyrovnal s některými názory, že ho příliš rozptylují aktivity mimo F1. "Jeho poslední výkony dokazují, že dokud není po všem, nevzdává se. Tým Mercedes je skvělý, vozy jsou úžasné a jejich spolehlivost se zdá být bezchybná. Nedělní závod se rozhodl pravděpodobně už v první zatáčce. Vytvořil si náskok 1,5 vteřiny a ten pak víceméně kontroloval," zamýšlí se úspěšný pilot a velice kvalitní poloprofesionální golfista Mansell.
"Neexistuje žádný důvod, proč by Hamilton nemohl být nejlepším z nejlepších. V počtu vítězství nyní ztrácí tři triumfy na Alaina Prosta, pak se posune na ddruhé místo. Může získat i další šampionáty, má je na dosah, je to jeho touha. Má dost času je vyhrát, je to možné, zvláště když bude mít podporu Mercedesu, jaké se dosud těší," zodpověděl Mansell dotaz, kolik úspěchů si Hamilton v budoucnu může ještě připsat.
Pravidla radiokomunikaceŠampion série Indycar 1993, jehož tvář po většinu závodní kariéry zdobil nepřehlédnutelný knír, byl v předchozím závode v Silverstone šéfem komise rozhodující o přestupcích pilotů při závodě. Proto se rovněž zmínil o nedávném sporu týkajícím se radiové komunikace.
"Na Silverstone nás to také potkalo. Závodní ředitel nás informoval, že došlo k porušení pravidel... Přišli jsme s rozhodnutím, které se dotklo týmů v důsledku toho, že existují pravidla co mohou a co nemohou říci. Ať už s nimi někdo souhlasí nebo ne, podstatné je, že ono pravidlo existuje. Můžete k němu mít nějaké stanovisko, ale nejlepší je si ho nechat pro sebe. Protože pokud jste účastníkem mistrovství světa, musíte ho respektovat. Mercedes a všechny velké týmy vědí, že pokud tato pravidla chtějí změnit, nemohou si stoupnout před zavřené dveře a kopnutím je vyrazit. Neměly tak činit veřejně," domnívá se Mansel.
Rodák z Upton-on-Seven má z F1 bohaté zkušenosti, prožil i několik nepříjemností i kuriózních nehod, jako když mu v roce 1982 mechanici přejeli vozíkem na přepravu pneumatik prsty na noze. Co ho ale překvapilo, byl maďarský incident týkající se Jensona Buttona.
"Byl jsem tím šokován, naprosto ohromen. Button řekl, že má brzdový pedál na podlaze a vůz nebrzdí. Byl jsem totálně překvapený, když jsem slyšel, že může nastavit na volantu určitou pozici a to mu zase oživí brzdový pedál. Inženýrům a všem těm úžasným technologiím vděčíme za »zachráněná« auta. Asi dost lidí si plně neuvědomilo onu situaci. Za normálních okolností, pokud se brzdový pedál propadne na podlahu, je konec, ale přejít do jiného režimu a opět obnovit činnost brzd, wow, to mě opravdu ohromilo. To v našich dobách nebylo možné. My si jenom mohli vyměnit kalhoty, a to ještě tehdy, pokud jsme zůstali při vědomí," zavtipkoval Mansell, který ví, co to je přežít děsivé havárie. Jako v případě jeho testovací nehody v Le Castellet v roce 1985, když "vypochodoval" z trati v rychlosti 320 km/h. Naštěstí jeho další cesta vedla pouze do nemocnice, kde lékaři konstatovali otřes mozku.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.