Když začal Fernando Alonso vyhrávat, předpovídala se mu velká budoucnost. Když získal své dva tituly, hovořilo se o něm jako o likvidátoru Schumacherových rekordů. Od té doby se však strojek zadrhl a Fernando jako by se stále hledal.
Rozhodně ale nelze říci, že by Španěl tahal za kratší konec provazu, při jeho prvním angažmá u McLarenu měl titul na dosah, stejně jako později u Ferrari, ale své šance nikdy nevyužil. Je tedy stále špičkový, ne-li nejlepší pilot současného startovního pole. Co o něm řekl bývalý prezident Ferrari Luca di Montezemolo? Ten považuje Alonsa za stále kvalitního pilota, ale že by byl nejlepší? Zde jsou důvody, které hovoří nejen proti, ale lze v nich najít i hodně pozitivního.
1. Deset let bez vítězství v šampionátu...Alonso vyhrál titul naposledy v roce 2006, když porazil Michaela Schumachera na Ferrari. Bylo celkem logické, že kvality mladého Astuřana znamenaly jeho postup k McLarenu. Tam ale došlo k zákulisním machinacím, které vygradovaly v nechvalně známý incident v tréninku na Grand Prix Maďarska. Alonso po prohraném titulu zamířl zpět k Renaultu a Briatoremu, ale francouzská stáj už nedisponovala tak dobrým vozem, jako před třemi lety. Proto se naskýtá otázka. Můžete být nejlepším na světě, když jste za deset let nedokázali přidat další titul?
... ale pořád nejlépe placeným jezdcem ve Formuli 1.Jeho kontrakt s McLarenem je nejlukrativnější smlouvou v historii. A proč si nepřiznat, že v F1 se nic nedává zadarmo. Pokud vám tedy někdo takový kontrakt nabídne, tak asi musí mít o vás určité mínění.
2. Naposledy vyhrál v Barceloně 2013...Od té doby, co se Alonsovi naposledy podařilo vyhrát, jeho kolegové si značně v tabulce vítězství polepšili - Hamilton vyhrál 22 Grand Prix, Vettel 14, Rosberg 13 a Ricciardo 3. Takže je Fernando opravdu nejlepší pilot, když od roku 2013 nedokázal vyhrát ani jeden závod? Taková jsou fakta.
... ale jaké měl k dispozici monoposty. Pokud nemá v F1 pilot konkurenceschopný vůz, nemá ani šanci vyhrávat, to je logická rovnice. Alonso přesto dokázal se slabší technikou dvakrát zvítězit, přitom v té době neměl tak kvalitní monopost jako Mercedes nebo Ferrari v uplynulé sezóně. Stačí zalistovat v paměti - v roce 2013 se na stupně vítězů dostal kromě vyhraných závodů sedmkrát, o rok později pouze dvakrát a loni byl nejlépe pátý s vozem, který v Poháru konstruktérů skončil předposlední.
3. V roce 2015 ho jeho kolega porazil...Alonso byl vždy vyzdvihován nejen za to, že své soupeře poráží, ale doslova je ničí. Vyprávět by o tom mohli Villeneuve, Fisichella, Piquet jr., Massa a samozřejmě Räikkönen. Je pravda, že ohledne postavení v šampionátu je Button před ním, když byl o pět bodů lepší. Je to poprvé, pokud nebudeme počítat jeho premiérovou sezónu u Minardi, kde nezískal žádné body (ale jeho kolegové také ne), kdy byl někdo z týmu lepší (v roce 2007 měli s Hamiltonem stejně bodů i dosáhli stejného počtu vítězství).
... jednou, v "testovacím období"Loňský rok se Alonso přiznal, že zvolil "úsporný mód". Výsledky McLarenu Honda byly v tomto období katastrofální, Alonso si byl vědom, že nejde až tak o závodění, jako o testování vozu pro další sezónu a snahu podpořit vývoj do budoucna. Tedy vlastně zkušební rok. Navíc Button dokončil o dva závody více.
4. Není už tak agresivní jako dříve...Toto obvinění je asi nejčastější. Alonso ztratil hlad po vítězství, nebojuje, jen se vozí. Má problémy se starty, na kterých ztrácí, chybí mu dravost v soubojích, daleko raději volí taktickou jízdu místo toho, aby riskoval i za cenu případné nehody v závodním souboji.
... ale přesto vybojoval v závodech nejvíc pozicPřes všechny limitující faktory McLarenu Honda dokázal Alonso daleko častěji předjíždět než jeho soupeři, čímž vyvrátil názory, že je už za zenitem své kariéry. Potíž je v tom, že když bojujete v závěru startovního pole, moc to není vidět. Ale Fernando má i dost zastánců, kteří věří, že se opět dokáže vrátit na vrchol a všechny pochybovače přesvědčit. Což dokazuje i sázkový kurs, který ho řadí mezi kandidáty na mistrovský titul 2016 na čtvrté místo z Hamiltona, Rosberga a Vettela.
5. Vyhrál pouze dva tituly...Tady se naskýtá otázka - lze vůbec poměřovat piloty jenom podle počtu získaných titulů? Pak by byl například Stirling Moss naprostý břídil a David Coulthard jen nepříliš úspěšný pilot. Je pravdou, že nyní jsou v popředí Hamilton a Vettel, Alonso se v historické tabulce propadl za ně. Na oba své soupeře, jakož i na Sennu, se dívá s odstupem kolem deseti vyhraných Grand Prix. Dokáže tento deficit stáhnout? To se teprve uvidí.
... ale mohl klidně být už pětinásobným mistremPro někoho, kdo nemá rád "kdyby" to bude působit nepatřičně, ale minimálně dva, možná tři další tituly prohrál Fernando v samotném závěru šampionátu, doslova v posledním závodě. Stačí si připomenout jeho rok u McLarenu a další dva neúspěšné pokusy u Ferrari. Spokojme se s tímto konstatováním a nehledejme další kombinace, například kdyby podepsal místo u McLarenu u Red Bullu a podobně.
Takže je Alonso stále nejlepším pilotem nebo ne? Můžete přiložit své polínko na ohníček hořící na jeho podporu nebo proti němu, máte možnost. Okolnosti a jeho bohaté zkušenosti však říkají, že by se Fernando ještě mohl znovu vrátit na vrchol a štítek nejlepšího pilota si znovu vydobýt. Chce to ale jen jedno - pořádné auto, aby se vymazal dojem z kritické sezóny, jakou tento nesmírný talent motoristického sportu musel projít.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.