Historicky nejúspěšnější výsledek pro Force Indii - 5. místo v Poháru konstruktérů - je důvodem nejen k oslavám, ale i zamyšlení, co vedlo nakonec k úspěchu, na nějž to zpočátku vůbec nevypadalo.
Přiznejme, že se na něm zčásti podepsal i McLaren, v jehož případě jen málokdo čekal, že bude mít takové problémy. Pokud přičteme rostoucí potíže Lotusu, přerůstající až do sféry existenčních, dá se říci, že Force India setrvala de facto na svém. Ale na to se historie ptát nebude - rozhodující je, že dokázala vybojovat a uhájit své postavení.
Pro náměstka šéfa týmu Boba Fernleye bude nyní důležité dokázat, že nešlo o úspěch jednorázový a potvrdit ho v následujících sezónách, zejména v roce 2017, kdy dojde ke změnám předpisů. "Upevnění naší pozice je klíčové zvláště pro příští rok, kdy chceme - jako nezávislý tým - vytvořit co možná nejlepší platformu pro konkurenceschopné auto do sezóny 2017. Jak hodnotím tým? Z poměrně hlubokého propadu v první části jsme se dokázali vyhrabat do optimalizovaného stavu a druhá polovina to potvrdila," komentuje situaci Fernley.
Klíčovým byl aerodynamický tunel Toyoty
Je dobře známa skutečnost, že tým dlouho odkládal nasazení B-specifikace vozu především kvůli pozdní analýze výsledků z aerodynamického tunelu. Před sezónou začali u Force Indie využívat zařízení Toyoty v Kolíně nad Rýnem, což byl poněkud složitější přístup než v případě někdejšího vybavení v Brackley.
"Aerodynamický tunel pro nás znamenal jednu z důležitých změn, věděli jsme, že se to značně podepíše na výsledcích v první polovině sezóny, ale nemohli jsme postupovat jinak. Nakonec se ukázalo, že šlo o skvělé rozhodnutí, jak to potvrzuje naše umístění," dodává Fernley.
Prvních osm závodů tak tým absolvoval s A-specifikací, Sergio Pérez a Nico Hülkenberg zasáhli sedmkrát do bodované desítky (3/4) a odvezli si celkem 31 bodů. "Naším cílem bylo vytěžit z této situace co se dá a z každého závodu si odvézt možné maximum. Tým byl úžasný v tom směru, že jsme se dokázali odrazit ze dna a se poměrně špatně fungujícím vozem přivést relativní velmi, velmi dobré výsledky," vysvětluje Fernley.
Čekání na "béčko" stálo za toFernley dodává, že v červenci od Grand Prix Velké Británie zaznamenali u Force India s novým balíčkem vylepšení a přepracovaným podvozkem okamžitý úspěch. Byla tu nepříjemnost v podobě maďarského závodu, kdy oba piloti měli problémy s předním křídlem, ale od té chvíle chyběl Pérez ve zbývajících závodech v bodované desítce pouze dvakrát (Japonsko a Brazílie), Hülkenberg čtyřikrát odpadl, ale všechny ostatní závody dojel na šestém nebo sedmém místě.
"S B-specifikací jsme měli několik problémů, ale nakonec její výkonnost a výsledky plně potvrdily naše očekávání. Od prvního dne sezóny jsme bojovali s různými těžkostmi, ale konečný výsledek je konečnou odměnou za veškeré úsilí, práci a investice, které jsme do týmu v průběhu let vložili," uzavírá hodnocení Fernley.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.
Šéf McLarenu Zak Brown potvrdil, že tým i nadále ponechá Landa Norrise a Oscara Piastriho volně závodit o titul bez týmových příkazů. Podle něj mají oba jezdci stejné šance a férový přístup posiluje celý tým.
Jamie Chadwick a Bernie Collins označily Hamiltonův víkend v Maďarsku za kombinaci slabého vozu a chybné strategie.
Toto Wolff přiznal, že vede rozhovory s Maxem Verstappenem, a ujistil, že George Russell o všem ví. Šéf Mercedesu tak otevřeně připustil, že kontakt s nizozemským šampionem není tajemstvím uvnitř týmu.
Red Bull nadále řeší bolestivou otázku druhé sedačky, protože Yuki Tsunoda stále nezískal jediný bod. Jeho neefektivní výkony oslabují nejen sesterský tým, ale i jeho vlastní šance na budoucnost v rámci programu.
Ferrari se zavázalo odhalit příčinu záhadného propadu výkonu Charlese Leclerca během Velké ceny Maďarska. Šéf týmu Fred Vasseur ujistil, že tým pečlivě prozkoumá všechny možné faktory, které mohly ovlivnit rychlost jejich pilota, aby se podobná situace v budoucnu neopakovala.
Kimi Antonelli si na Hungaroringu dojel pro desáté místo a první bod od červnové Velké ceny Kanady, přestože závod byl pro něj těžký a náročný.
Několik týmů Formule 1 zůstalo po Velké ceně Maďarska na Hungaroringu, aby se zapojilo do testování pneumatik pro sezonu 2026. Středeční program však narušila nehoda Franca Colapinta, která předčasně ukončila jeho jízdu.
Lando Norris díky netradiční strategii během Velké ceny Maďarska dokázal předjet svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Tento tah ukázal, jak důležitá je taktika na náročném Hungaroringu
Přes mizerný víkend na Hungaroringu zůstává Charles Leclerc přesvědčen, že v případě Lewise Hamiltona šlo jen o výjimečné zaváhání. Monacký jezdec věří, že britský šampion se po letní přestávce vrátí v lepší formě a zbytek sezony přinese pozitivnější výkony.