Historicky nejúspěšnější výsledek pro Force Indii - 5. místo v Poháru konstruktérů - je důvodem nejen k oslavám, ale i zamyšlení, co vedlo nakonec k úspěchu, na nějž to zpočátku vůbec nevypadalo.
Přiznejme, že se na něm zčásti podepsal i McLaren, v jehož případě jen málokdo čekal, že bude mít takové problémy. Pokud přičteme rostoucí potíže Lotusu, přerůstající až do sféry existenčních, dá se říci, že Force India setrvala de facto na svém. Ale na to se historie ptát nebude - rozhodující je, že dokázala vybojovat a uhájit své postavení.
Pro náměstka šéfa týmu Boba Fernleye bude nyní důležité dokázat, že nešlo o úspěch jednorázový a potvrdit ho v následujících sezónách, zejména v roce 2017, kdy dojde ke změnám předpisů. "Upevnění naší pozice je klíčové zvláště pro příští rok, kdy chceme - jako nezávislý tým - vytvořit co možná nejlepší platformu pro konkurenceschopné auto do sezóny 2017. Jak hodnotím tým? Z poměrně hlubokého propadu v první části jsme se dokázali vyhrabat do optimalizovaného stavu a druhá polovina to potvrdila," komentuje situaci Fernley.
Klíčovým byl aerodynamický tunel Toyoty
Je dobře známa skutečnost, že tým dlouho odkládal nasazení B-specifikace vozu především kvůli pozdní analýze výsledků z aerodynamického tunelu. Před sezónou začali u Force Indie využívat zařízení Toyoty v Kolíně nad Rýnem, což byl poněkud složitější přístup než v případě někdejšího vybavení v Brackley.
"Aerodynamický tunel pro nás znamenal jednu z důležitých změn, věděli jsme, že se to značně podepíše na výsledcích v první polovině sezóny, ale nemohli jsme postupovat jinak. Nakonec se ukázalo, že šlo o skvělé rozhodnutí, jak to potvrzuje naše umístění," dodává Fernley.
Prvních osm závodů tak tým absolvoval s A-specifikací, Sergio Pérez a Nico Hülkenberg zasáhli sedmkrát do bodované desítky (3/4) a odvezli si celkem 31 bodů. "Naším cílem bylo vytěžit z této situace co se dá a z každého závodu si odvézt možné maximum. Tým byl úžasný v tom směru, že jsme se dokázali odrazit ze dna a se poměrně špatně fungujícím vozem přivést relativní velmi, velmi dobré výsledky," vysvětluje Fernley.
Čekání na "béčko" stálo za toFernley dodává, že v červenci od Grand Prix Velké Británie zaznamenali u Force India s novým balíčkem vylepšení a přepracovaným podvozkem okamžitý úspěch. Byla tu nepříjemnost v podobě maďarského závodu, kdy oba piloti měli problémy s předním křídlem, ale od té chvíle chyběl Pérez ve zbývajících závodech v bodované desítce pouze dvakrát (Japonsko a Brazílie), Hülkenberg čtyřikrát odpadl, ale všechny ostatní závody dojel na šestém nebo sedmém místě.
"S B-specifikací jsme měli několik problémů, ale nakonec její výkonnost a výsledky plně potvrdily naše očekávání. Od prvního dne sezóny jsme bojovali s různými těžkostmi, ale konečný výsledek je konečnou odměnou za veškeré úsilí, práci a investice, které jsme do týmu v průběhu let vložili," uzavírá hodnocení Fernley.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.