Jméno Aston Martin nebude v F1 novinkou, stačí zalistovat letitými anály a najdeme jeho účast v ročnících 1959 a 1960. S ohledem na tehdejší systém bodování však nezasáhl do Poháru konstruktérů.
Dvojice Carroll Shelby a Roy Salvadori debutovala v Holandsku 1959 a Brit Salvadori dojel na domácí půdě a v Portugalsku vždy na 6. místě. To byly nejlepší výsledky značky, která se o rok později v britské Grand Prix se světem F1 rozloučila. Ani se neobjevila v tehdy se rozbíhajícím Poháru konstruktérů, protože v roce 1959 se ještě body za 6. místo neudělovaly...
Nyní má nastat její velkolepý návrat, který však ne každý vidí jako zcela reálný. Pojďme se tedy podívat, co je v zákulisí nového působení Aston Martinu v F1.
Snahy „Bondovy“ značkyAston Martin kontroluje italská privátní společnost InvestIndustrial, v jejímž čele stojí finančník Andrea Bonomi. Ten věří, že se Aston Martin může stát konkurentem značek jako Ferrari nebo Porsche. Rozhodně to zatím nebude na poli produkce vozů, těch Aston Martin ročně vyrobí kolem 3500 kusů, což je zhruba polovina toho, co vyšle ke svým zákazníkům Ferrari. Bonomi je ale přesvědčen, že do roku 2018 bude schopen výrobu navýšit na 7500 vozů, včetně nových modelů. A to je také jeden z důvodů, proč se Bonomi spojil s koncernem Mercedes-Benz (od roku 2013 vlastní koncern Daimler AG 5%), jehož odborné poradenství a motory mají Aston Martinu v této oblasti pomoci.
Ruku v ruce s novými modely je třeba mít i propracovaný marketing. Tým byl v kontaktu s Williamsem či Red Bullem, ostatně byli to právě „rudí býci“, od kterých ta iniciativa vzešla. Claire Williamsová se stavěla k možné spolupráci s britskou značkou vstřícně, ale spíš na poli marketingovém, čímž by případné zviditelnění Aston Martinu nebylo dostatečné. Ovšem ten má ve svém portfoliu silný kalibr v podobě Jamese Bonda a třeba model Vanquish byl označen jako mimořádně sexy vůz.
Proč padla volba na tým Force India?U příležitosti Grand Prix Mexika byla uveřejněna zpráva, že se Aston Martin stane v příští sezóně smluvním partnerem indického týmu Force India. Má to ale poněkud složitější pozadí. Na začátku celé transakce je rok 2013 a odkoupení akcií indického konglomerátu United Spirits Ltd. (USL) ze strany britské multinárodní společnosti Diageo. Mělo jít o sumu 1,85 až 2,7 miliardy dolarů, které měl nápojový gigant se sídlem v Londýně USL zaplatit. A právě v této firmě nepřehlédnutelný vliv Vijay Mallya. V prosinci šedesátiletého obchodníka a politika však postihly finanční potíže díky zhroucení letecké společnosti Kingfisher Airlines – právě kvůli tomu se mělo dojít k projeji akcií společnosti Diageo. Jenže Britové udělali ještě finanční prověrku a po jejím výsledku požádali Mallyu, aby kvůli „ztrátě důvěry“ odstoupil, protože zjistili, že Mallya prováděl podivné "odklony" peněz mezi několika svými firmami. Vijay však odstoupit odmítl a nastal čas právních bitev. Proto velice ironicky působí, že současné vozy Force India vozí reklamu na vodku Smirnoff, která patří do portfolia zmíněného koncernu Diageo. A právě v jejích barvách výsledky nejsou zrovna nejhorší.
Kam dokráčí Johnny Walker?Dalším produktem zmíněné firmy je další alkoholický pojem Johnnie Walker. Slavný panáček už v F1 působil prostřednictvím Roba Walkera v 70. letech a při dalších příležitostech, nyní měl vzlétnout k výšinám pod křídly McLarenu, ale jak se ukázalo, tahle sázka příliš nevyšla. Špatné výkony týmu z Wokingu vedly k rozvázání sponzorské smlouvy. Šance se tedy hodlá chopit v nově se rodícím společenství, jenže Diageo nechce „Honzu Chodce“ propagovat pod hlavičkou Force Indie. Proto se zdá, že přejmenování na Aston Martin by alkoholickému imperiu dovolilo zabít dvě mouchy jednou ranou.
Je tu ale ještě jedna nepřehlédnutelná skutečnost. Standard Chatered Bank půjčila další Mallyově společnosti Watson Ltd. částku 135 milionů $ - a Diageo v této finanční operaci figuruje jako ručitel, neboť to byla nutná podmínka vedoucí k převzetí akcií USL. Nyní se Diageo uvolila tento dluh uhradit, jako reciprocitu však žádá po Mallyiovi spoluvlastnictví v jeho týmu. A tady jsme na konci dlouhé cesty. Všeobecně se tvrdí, že indický milionář už se formule 1 nabažil a jeho řeči o snaze refinancovat tým jsou jen slabou zástěrkou jeho snahy se týmu zbavit. Navíc by tím mimo jiné ušetřil nemalou sumu. V případě Aston Martinu a firmy Diageo má ideální příležitost.
Je tu ještě poslední otázka - zda se Aston Martinu jeho poměrně odvážné a složité peripetie podaří zvládnout. Abychom totiž za pár let neměli formuli 1 ryze nápojovou. Diageo obhajuje svou pozici před Red Bullem, v závětří už číhá rychlý Budweiser a ani Coca Cola s Pepsi nemají potíže se držet vedoucí skupiny...
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.