Jméno Aston Martin nebude v F1 novinkou, stačí zalistovat letitými anály a najdeme jeho účast v ročnících 1959 a 1960. S ohledem na tehdejší systém bodování však nezasáhl do Poháru konstruktérů.
Dvojice Carroll Shelby a Roy Salvadori debutovala v Holandsku 1959 a Brit Salvadori dojel na domácí půdě a v Portugalsku vždy na 6. místě. To byly nejlepší výsledky značky, která se o rok později v britské Grand Prix se světem F1 rozloučila. Ani se neobjevila v tehdy se rozbíhajícím Poháru konstruktérů, protože v roce 1959 se ještě body za 6. místo neudělovaly...
Nyní má nastat její velkolepý návrat, který však ne každý vidí jako zcela reálný. Pojďme se tedy podívat, co je v zákulisí nového působení Aston Martinu v F1.
Snahy „Bondovy“ značkyAston Martin kontroluje italská privátní společnost InvestIndustrial, v jejímž čele stojí finančník Andrea Bonomi. Ten věří, že se Aston Martin může stát konkurentem značek jako Ferrari nebo Porsche. Rozhodně to zatím nebude na poli produkce vozů, těch Aston Martin ročně vyrobí kolem 3500 kusů, což je zhruba polovina toho, co vyšle ke svým zákazníkům Ferrari. Bonomi je ale přesvědčen, že do roku 2018 bude schopen výrobu navýšit na 7500 vozů, včetně nových modelů. A to je také jeden z důvodů, proč se Bonomi spojil s koncernem Mercedes-Benz (od roku 2013 vlastní koncern Daimler AG 5%), jehož odborné poradenství a motory mají Aston Martinu v této oblasti pomoci.
Ruku v ruce s novými modely je třeba mít i propracovaný marketing. Tým byl v kontaktu s Williamsem či Red Bullem, ostatně byli to právě „rudí býci“, od kterých ta iniciativa vzešla. Claire Williamsová se stavěla k možné spolupráci s britskou značkou vstřícně, ale spíš na poli marketingovém, čímž by případné zviditelnění Aston Martinu nebylo dostatečné. Ovšem ten má ve svém portfoliu silný kalibr v podobě Jamese Bonda a třeba model Vanquish byl označen jako mimořádně sexy vůz.
Proč padla volba na tým Force India?U příležitosti Grand Prix Mexika byla uveřejněna zpráva, že se Aston Martin stane v příští sezóně smluvním partnerem indického týmu Force India. Má to ale poněkud složitější pozadí. Na začátku celé transakce je rok 2013 a odkoupení akcií indického konglomerátu United Spirits Ltd. (USL) ze strany britské multinárodní společnosti Diageo. Mělo jít o sumu 1,85 až 2,7 miliardy dolarů, které měl nápojový gigant se sídlem v Londýně USL zaplatit. A právě v této firmě nepřehlédnutelný vliv Vijay Mallya. V prosinci šedesátiletého obchodníka a politika však postihly finanční potíže díky zhroucení letecké společnosti Kingfisher Airlines – právě kvůli tomu se mělo dojít k projeji akcií společnosti Diageo. Jenže Britové udělali ještě finanční prověrku a po jejím výsledku požádali Mallyu, aby kvůli „ztrátě důvěry“ odstoupil, protože zjistili, že Mallya prováděl podivné "odklony" peněz mezi několika svými firmami. Vijay však odstoupit odmítl a nastal čas právních bitev. Proto velice ironicky působí, že současné vozy Force India vozí reklamu na vodku Smirnoff, která patří do portfolia zmíněného koncernu Diageo. A právě v jejích barvách výsledky nejsou zrovna nejhorší.
Kam dokráčí Johnny Walker?Dalším produktem zmíněné firmy je další alkoholický pojem Johnnie Walker. Slavný panáček už v F1 působil prostřednictvím Roba Walkera v 70. letech a při dalších příležitostech, nyní měl vzlétnout k výšinám pod křídly McLarenu, ale jak se ukázalo, tahle sázka příliš nevyšla. Špatné výkony týmu z Wokingu vedly k rozvázání sponzorské smlouvy. Šance se tedy hodlá chopit v nově se rodícím společenství, jenže Diageo nechce „Honzu Chodce“ propagovat pod hlavičkou Force Indie. Proto se zdá, že přejmenování na Aston Martin by alkoholickému imperiu dovolilo zabít dvě mouchy jednou ranou.
Je tu ale ještě jedna nepřehlédnutelná skutečnost. Standard Chatered Bank půjčila další Mallyově společnosti Watson Ltd. částku 135 milionů $ - a Diageo v této finanční operaci figuruje jako ručitel, neboť to byla nutná podmínka vedoucí k převzetí akcií USL. Nyní se Diageo uvolila tento dluh uhradit, jako reciprocitu však žádá po Mallyiovi spoluvlastnictví v jeho týmu. A tady jsme na konci dlouhé cesty. Všeobecně se tvrdí, že indický milionář už se formule 1 nabažil a jeho řeči o snaze refinancovat tým jsou jen slabou zástěrkou jeho snahy se týmu zbavit. Navíc by tím mimo jiné ušetřil nemalou sumu. V případě Aston Martinu a firmy Diageo má ideální příležitost.
Je tu ještě poslední otázka - zda se Aston Martinu jeho poměrně odvážné a složité peripetie podaří zvládnout. Abychom totiž za pár let neměli formuli 1 ryze nápojovou. Diageo obhajuje svou pozici před Red Bullem, v závětří už číhá rychlý Budweiser a ani Coca Cola s Pepsi nemají potíže se držet vedoucí skupiny...
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.