Ačkoliv Mark Webber už druhým rokem ve formuli 1 nepůsobí, nadále ji bedlivě sleduje a čas od času potěší fanoušky nějakým odborným komentářem nebo ještě lépe knihou. Ve svých názorech je stejně přímočarý jako na závodní dráze.
O letošní skladbě startovního pole se Australan vyjádřil jako o vůbec nejslabší v historii F1. O "platících pilotech" jako Felipe Nasr nebo Marcus Ericsson soudí, že pro formuli 1 nejsou tím správným přínosem. "Máme tu kluky na fenomenální úrovni, ale zbytek startovního pole nebyl snad nikdy tak slabý. Je potřeba provést něco jako kalibraci podle těch vpředu. A také je třeba mít rychlejší auta."
Jak už bylo naznačeno, Webberovi se příliš nelíbí skutečnost, že v F1 se objevuje stále více pilotů, kteří za své místo v týmu zaplatí. Pro tým to je sice vítaná finanční pomoc k naplnění rozpočtu, ale Webber je přesvědčen, že to spíš přináší vícero problémů. "Pokud se podíváte za TOP 10, najdete tam hodně platících pilotů, a to není dobré. Už jenom fyzické předpoklady jsou celkově nižší než dříve. Jako kdybyste měli ragbyový tým, ale o 30% slabší hráče."
Stýskání po síle motorůKdyž se Webber poprvé objevil v F1, auta se blížila maximálním výkonům, bylo potřeba značného fyzického fondu, aby pilot vůbec byl schopen vůz ovládat. Řada změn v poslední době auta zpomalila, došlo i na ústupky ochráncům životního prostředí, zavedla se spousta podpůrných pomůcek, aby bylo možné snadněji předjíždět. Australan si myslí, že tohle piloti vůbec nechtěli. "Jejich přáním je mít náročnější vozy. Přirovnal bych to k situaci, kdy posadíte pilota stíhačky F-18 za knipl letadla British Airways. Jsou to vlastně takové pohodlné, simulační závody. Což pro jezdce samotné musí být frustrující.
Formule 1 by měla být pro každého pilota vrcholem. Vozy by měly být v zatáčkách nejrychlejší, piloti by měli odvádět nutné fyzické výkony, prostě být znovu novodobými gladioátory. Monoposty by měly být jedinečné, vrcholem technického umění. Nyní mám spíš pocit, že jsou stále podobnější jiným, nižším a slabším kategoriím," kritizuje Webber.
Kokpity musí být uzavřenéVážná zranění Felipe Massy, Julese Bianchiho a Justina Wilsona, která v u dvou posledně jmenovaných vedly k úmrtí, zvedla vlnu podpory uzavřených kokpitů. Už po Massově nehodě v roce 2009 přišel první návrh na baldachýnovou konstrukci nad kokpitem podobnou krytu kabiny u stíhacích letounů, ale návrh byl odmítnut kvůli obavám týkajících se pevnosti takového krytu.
Webber se řadí k těm, kteří by uzavřený kokpit podporovali. "Ačkoliv se cítím být puristou, přál bych si kokpity uzavřené. Budou nevyhnutelné a jejich zavedení je otázkou času. Za nějakých deset let budou nutností, takže neztrácejme čas a hledejme způsob, který bude elegantní a umožní bezpečné opuštění vozu. Máme dost odborníků, aby se s tím úspěšně dokázali poprat."
Něco málo o hoších od MercedesuWebber si všímá i "dvou nejrychlejších pilotů ve dvou nejrychlejších vozech". Mark by vůbec neřešil soukromý život Lewise Hamiltona a jeho účast na akcích typu MTv Video Awards (Lo Angeles). Na otázku, zda to je pro jeho kariéru příliš okázalé nebo tím podporuje motoristický sport Webber podotýká: "Je to jeho životní styl. Podobně jako David Beckham, Usain Bolt nebo Valentino Rossi - všichni jsou rozdílné charaktery, Lewis se také jenom odlišuje vlastním způsobem. On sám se považuje za dobrou prodejní značku. To je důvod, proč se chce na marketingovém trhu uplatnit a také za to inkasovat. A neměli bychom podceňovat jeho atak amerického trhu."
Při hodnocení Nico Rosberga se Webberovi vybaví jiný příběh - hlavními aktéry Vettel a on sám v roce 2010. Německý pilot v posledních dvou závodech sezóny přespurtoval Australana (a také Alonsa) a započal svou úžasnou sérii čtyř mistrovských titulů v řadě. Mark vnímá Rosbergovu pozici stejně jako u sebe samotného rok po prohraném titulu. Nico bude muset v letošní zimě zmobilizovat své síly. "Proto říkám, že je první titul vždycky nesmírně důležitý. Vedl jsem skoro celou sezónu 2010, aby mě Seb v posledních závodech doslova převálcoval. Rok poté, co jsem ho prohrál, jsem prožil velice slabou sezónu. Nico je na tom nyní stejně. Musí se přes to nemilé období přenést, ale nemůže si kvůli tomu vzít nějakou dlouhou pauzu. Závodí se prakticky každých čtrnáct dní - bum bum bum. Není v pozici tenisty, který si může dovolit vypustit jeden turnaj a jít si domů pochovat talisman pro štěstí. Musí se pochlapit. Pro Nica bude letošní zima nesmírně důležitá."
Button by měl zkusit něco jinéhoMcLaren má na mistra světa 2009 opci, ale pětatřicetiletý Jenson požaduje, aby se o jeho budoucnosti rozhodlo v nejbližších týdnech. Boj na chvostu startovního pole mu rozhodně nepřidává na náladě, Mark si proto myslí, že by mu rozhodně prospěla změna prostředí.
"Jít do závodu s vědomím, že vlastně nemáte žádnou šanci, je psychicky velice obtížné. Byl bych rád, kdyby zkusil nějakou jinou oblast, třeba sportovní vozy. Viděl jsem, jak je tím vším rozladěný. Rád bych ho viděl v konkurenceschopném autě, ale bude ho mít příští rok? To je velmi nepravděpodobné. Jenson je energický člověk, ale rozhodně mu víc prospívá prostředí, kde vládne mnohem menší napětí."
Autor knihy Aussie Grit, vydané nakladatelstvím Macmillan v Austrálii letos v červenci, se rád o své názory podělí, třebaže nemusí být každému po chuti. Ale jeho kariéra v F1, čítající 215 Grand Prix, v nichž devětkrát projel cílem na první pozici a třikrát mu patřila bronzová příčka v konečném hodnocení, ho k posuzování nejen současné F1, ale i jeho následovníků opravňuje.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.