Ačkoliv Mark Webber už druhým rokem ve formuli 1 nepůsobí, nadále ji bedlivě sleduje a čas od času potěší fanoušky nějakým odborným komentářem nebo ještě lépe knihou. Ve svých názorech je stejně přímočarý jako na závodní dráze.
O letošní skladbě startovního pole se Australan vyjádřil jako o vůbec nejslabší v historii F1. O "platících pilotech" jako Felipe Nasr nebo Marcus Ericsson soudí, že pro formuli 1 nejsou tím správným přínosem. "Máme tu kluky na fenomenální úrovni, ale zbytek startovního pole nebyl snad nikdy tak slabý. Je potřeba provést něco jako kalibraci podle těch vpředu. A také je třeba mít rychlejší auta."
Jak už bylo naznačeno, Webberovi se příliš nelíbí skutečnost, že v F1 se objevuje stále více pilotů, kteří za své místo v týmu zaplatí. Pro tým to je sice vítaná finanční pomoc k naplnění rozpočtu, ale Webber je přesvědčen, že to spíš přináší vícero problémů. "Pokud se podíváte za TOP 10, najdete tam hodně platících pilotů, a to není dobré. Už jenom fyzické předpoklady jsou celkově nižší než dříve. Jako kdybyste měli ragbyový tým, ale o 30% slabší hráče."
Stýskání po síle motorůKdyž se Webber poprvé objevil v F1, auta se blížila maximálním výkonům, bylo potřeba značného fyzického fondu, aby pilot vůbec byl schopen vůz ovládat. Řada změn v poslední době auta zpomalila, došlo i na ústupky ochráncům životního prostředí, zavedla se spousta podpůrných pomůcek, aby bylo možné snadněji předjíždět. Australan si myslí, že tohle piloti vůbec nechtěli. "Jejich přáním je mít náročnější vozy. Přirovnal bych to k situaci, kdy posadíte pilota stíhačky F-18 za knipl letadla British Airways. Jsou to vlastně takové pohodlné, simulační závody. Což pro jezdce samotné musí být frustrující.
Formule 1 by měla být pro každého pilota vrcholem. Vozy by měly být v zatáčkách nejrychlejší, piloti by měli odvádět nutné fyzické výkony, prostě být znovu novodobými gladioátory. Monoposty by měly být jedinečné, vrcholem technického umění. Nyní mám spíš pocit, že jsou stále podobnější jiným, nižším a slabším kategoriím," kritizuje Webber.
Kokpity musí být uzavřenéVážná zranění Felipe Massy, Julese Bianchiho a Justina Wilsona, která v u dvou posledně jmenovaných vedly k úmrtí, zvedla vlnu podpory uzavřených kokpitů. Už po Massově nehodě v roce 2009 přišel první návrh na baldachýnovou konstrukci nad kokpitem podobnou krytu kabiny u stíhacích letounů, ale návrh byl odmítnut kvůli obavám týkajících se pevnosti takového krytu.
Webber se řadí k těm, kteří by uzavřený kokpit podporovali. "Ačkoliv se cítím být puristou, přál bych si kokpity uzavřené. Budou nevyhnutelné a jejich zavedení je otázkou času. Za nějakých deset let budou nutností, takže neztrácejme čas a hledejme způsob, který bude elegantní a umožní bezpečné opuštění vozu. Máme dost odborníků, aby se s tím úspěšně dokázali poprat."
Něco málo o hoších od MercedesuWebber si všímá i "dvou nejrychlejších pilotů ve dvou nejrychlejších vozech". Mark by vůbec neřešil soukromý život Lewise Hamiltona a jeho účast na akcích typu MTv Video Awards (Lo Angeles). Na otázku, zda to je pro jeho kariéru příliš okázalé nebo tím podporuje motoristický sport Webber podotýká: "Je to jeho životní styl. Podobně jako David Beckham, Usain Bolt nebo Valentino Rossi - všichni jsou rozdílné charaktery, Lewis se také jenom odlišuje vlastním způsobem. On sám se považuje za dobrou prodejní značku. To je důvod, proč se chce na marketingovém trhu uplatnit a také za to inkasovat. A neměli bychom podceňovat jeho atak amerického trhu."
Při hodnocení Nico Rosberga se Webberovi vybaví jiný příběh - hlavními aktéry Vettel a on sám v roce 2010. Německý pilot v posledních dvou závodech sezóny přespurtoval Australana (a také Alonsa) a započal svou úžasnou sérii čtyř mistrovských titulů v řadě. Mark vnímá Rosbergovu pozici stejně jako u sebe samotného rok po prohraném titulu. Nico bude muset v letošní zimě zmobilizovat své síly. "Proto říkám, že je první titul vždycky nesmírně důležitý. Vedl jsem skoro celou sezónu 2010, aby mě Seb v posledních závodech doslova převálcoval. Rok poté, co jsem ho prohrál, jsem prožil velice slabou sezónu. Nico je na tom nyní stejně. Musí se přes to nemilé období přenést, ale nemůže si kvůli tomu vzít nějakou dlouhou pauzu. Závodí se prakticky každých čtrnáct dní - bum bum bum. Není v pozici tenisty, který si může dovolit vypustit jeden turnaj a jít si domů pochovat talisman pro štěstí. Musí se pochlapit. Pro Nica bude letošní zima nesmírně důležitá."
Button by měl zkusit něco jinéhoMcLaren má na mistra světa 2009 opci, ale pětatřicetiletý Jenson požaduje, aby se o jeho budoucnosti rozhodlo v nejbližších týdnech. Boj na chvostu startovního pole mu rozhodně nepřidává na náladě, Mark si proto myslí, že by mu rozhodně prospěla změna prostředí.
"Jít do závodu s vědomím, že vlastně nemáte žádnou šanci, je psychicky velice obtížné. Byl bych rád, kdyby zkusil nějakou jinou oblast, třeba sportovní vozy. Viděl jsem, jak je tím vším rozladěný. Rád bych ho viděl v konkurenceschopném autě, ale bude ho mít příští rok? To je velmi nepravděpodobné. Jenson je energický člověk, ale rozhodně mu víc prospívá prostředí, kde vládne mnohem menší napětí."
Autor knihy Aussie Grit, vydané nakladatelstvím Macmillan v Austrálii letos v červenci, se rád o své názory podělí, třebaže nemusí být každému po chuti. Ale jeho kariéra v F1, čítající 215 Grand Prix, v nichž devětkrát projel cílem na první pozici a třikrát mu patřila bronzová příčka v konečném hodnocení, ho k posuzování nejen současné F1, ale i jeho následovníků opravňuje.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.