Ačkoliv Mark Webber už druhým rokem ve formuli 1 nepůsobí, nadále ji bedlivě sleduje a čas od času potěší fanoušky nějakým odborným komentářem nebo ještě lépe knihou. Ve svých názorech je stejně přímočarý jako na závodní dráze.
O letošní skladbě startovního pole se Australan vyjádřil jako o vůbec nejslabší v historii F1. O "platících pilotech" jako Felipe Nasr nebo Marcus Ericsson soudí, že pro formuli 1 nejsou tím správným přínosem. "Máme tu kluky na fenomenální úrovni, ale zbytek startovního pole nebyl snad nikdy tak slabý. Je potřeba provést něco jako kalibraci podle těch vpředu. A také je třeba mít rychlejší auta."
Jak už bylo naznačeno, Webberovi se příliš nelíbí skutečnost, že v F1 se objevuje stále více pilotů, kteří za své místo v týmu zaplatí. Pro tým to je sice vítaná finanční pomoc k naplnění rozpočtu, ale Webber je přesvědčen, že to spíš přináší vícero problémů. "Pokud se podíváte za TOP 10, najdete tam hodně platících pilotů, a to není dobré. Už jenom fyzické předpoklady jsou celkově nižší než dříve. Jako kdybyste měli ragbyový tým, ale o 30% slabší hráče."
Stýskání po síle motorůKdyž se Webber poprvé objevil v F1, auta se blížila maximálním výkonům, bylo potřeba značného fyzického fondu, aby pilot vůbec byl schopen vůz ovládat. Řada změn v poslední době auta zpomalila, došlo i na ústupky ochráncům životního prostředí, zavedla se spousta podpůrných pomůcek, aby bylo možné snadněji předjíždět. Australan si myslí, že tohle piloti vůbec nechtěli. "Jejich přáním je mít náročnější vozy. Přirovnal bych to k situaci, kdy posadíte pilota stíhačky F-18 za knipl letadla British Airways. Jsou to vlastně takové pohodlné, simulační závody. Což pro jezdce samotné musí být frustrující.
Formule 1 by měla být pro každého pilota vrcholem. Vozy by měly být v zatáčkách nejrychlejší, piloti by měli odvádět nutné fyzické výkony, prostě být znovu novodobými gladioátory. Monoposty by měly být jedinečné, vrcholem technického umění. Nyní mám spíš pocit, že jsou stále podobnější jiným, nižším a slabším kategoriím," kritizuje Webber.
Kokpity musí být uzavřenéVážná zranění Felipe Massy, Julese Bianchiho a Justina Wilsona, která v u dvou posledně jmenovaných vedly k úmrtí, zvedla vlnu podpory uzavřených kokpitů. Už po Massově nehodě v roce 2009 přišel první návrh na baldachýnovou konstrukci nad kokpitem podobnou krytu kabiny u stíhacích letounů, ale návrh byl odmítnut kvůli obavám týkajících se pevnosti takového krytu.
Webber se řadí k těm, kteří by uzavřený kokpit podporovali. "Ačkoliv se cítím být puristou, přál bych si kokpity uzavřené. Budou nevyhnutelné a jejich zavedení je otázkou času. Za nějakých deset let budou nutností, takže neztrácejme čas a hledejme způsob, který bude elegantní a umožní bezpečné opuštění vozu. Máme dost odborníků, aby se s tím úspěšně dokázali poprat."
Něco málo o hoších od MercedesuWebber si všímá i "dvou nejrychlejších pilotů ve dvou nejrychlejších vozech". Mark by vůbec neřešil soukromý život Lewise Hamiltona a jeho účast na akcích typu MTv Video Awards (Lo Angeles). Na otázku, zda to je pro jeho kariéru příliš okázalé nebo tím podporuje motoristický sport Webber podotýká: "Je to jeho životní styl. Podobně jako David Beckham, Usain Bolt nebo Valentino Rossi - všichni jsou rozdílné charaktery, Lewis se také jenom odlišuje vlastním způsobem. On sám se považuje za dobrou prodejní značku. To je důvod, proč se chce na marketingovém trhu uplatnit a také za to inkasovat. A neměli bychom podceňovat jeho atak amerického trhu."
Při hodnocení Nico Rosberga se Webberovi vybaví jiný příběh - hlavními aktéry Vettel a on sám v roce 2010. Německý pilot v posledních dvou závodech sezóny přespurtoval Australana (a také Alonsa) a započal svou úžasnou sérii čtyř mistrovských titulů v řadě. Mark vnímá Rosbergovu pozici stejně jako u sebe samotného rok po prohraném titulu. Nico bude muset v letošní zimě zmobilizovat své síly. "Proto říkám, že je první titul vždycky nesmírně důležitý. Vedl jsem skoro celou sezónu 2010, aby mě Seb v posledních závodech doslova převálcoval. Rok poté, co jsem ho prohrál, jsem prožil velice slabou sezónu. Nico je na tom nyní stejně. Musí se přes to nemilé období přenést, ale nemůže si kvůli tomu vzít nějakou dlouhou pauzu. Závodí se prakticky každých čtrnáct dní - bum bum bum. Není v pozici tenisty, který si může dovolit vypustit jeden turnaj a jít si domů pochovat talisman pro štěstí. Musí se pochlapit. Pro Nica bude letošní zima nesmírně důležitá."
Button by měl zkusit něco jinéhoMcLaren má na mistra světa 2009 opci, ale pětatřicetiletý Jenson požaduje, aby se o jeho budoucnosti rozhodlo v nejbližších týdnech. Boj na chvostu startovního pole mu rozhodně nepřidává na náladě, Mark si proto myslí, že by mu rozhodně prospěla změna prostředí.
"Jít do závodu s vědomím, že vlastně nemáte žádnou šanci, je psychicky velice obtížné. Byl bych rád, kdyby zkusil nějakou jinou oblast, třeba sportovní vozy. Viděl jsem, jak je tím vším rozladěný. Rád bych ho viděl v konkurenceschopném autě, ale bude ho mít příští rok? To je velmi nepravděpodobné. Jenson je energický člověk, ale rozhodně mu víc prospívá prostředí, kde vládne mnohem menší napětí."
Autor knihy Aussie Grit, vydané nakladatelstvím Macmillan v Austrálii letos v červenci, se rád o své názory podělí, třebaže nemusí být každému po chuti. Ale jeho kariéra v F1, čítající 215 Grand Prix, v nichž devětkrát projel cílem na první pozici a třikrát mu patřila bronzová příčka v konečném hodnocení, ho k posuzování nejen současné F1, ale i jeho následovníků opravňuje.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.