Přestože si drtivá většina lidí spojuje GP Japonska s okruhem v Suzuce, debut Formule 1 v zemi vycházejícího slunce se uskutečnil právě na okruhu Fuji, kam se po 30 letech šampionát letošním patnáctým závodem sezony vrací.
Okruh je situován v podhůří symbolické 3776 metrů vysoké sopky téhož jména blízko tichomořského pobřeží Japonska. Poslední erupce proběhla v roce 1708.
Závodní dráha byla otevřena v roce 1965, ačkoliv realita byla úplně jiná, než plány a projektová dokumentace. Podle původního záměru měl vzniknout okruh po vzoru amerických oválů, ale peníze došly ještě před dokončením klopených zatáček
První přestavba dráhy byla uskutečněna už v roce 1976, došlo k obrácení směru jízdy a úpravě první zatáčky za cílem zrušení pro vozy F1 nebezpečného klopení.
Formule 1 debutovala v Japonsku téhož roku a první závod se uskutečnil právě ve Fuji.
Prvním vítězem se stal Mario Andretti s Lotusem, ale závod poznamenaly nepříznivé povětrnostní podmínky. Hustou mlhu a provazy deště klasifikoval Niki Lauda jako příliš nebezpečné pro závody a po třech kolech odstoupil. Svůj první titul mistra světa pak získal James Hunt.
Druhý závod byl o rok později poznamenán tragickými okolnostmi, když po havárii Gillese Villeneuva zahynul traťový komisař a divák. Nedostatek podpory automobilovým závodům tehdejších japonských představitelů následkem tragédie klesl natolik, že GP Japonska z kalendáře na deset let zmizela.
V roce 2000 koupila okruh automobilka Toyota a v posledních letech prošla dráha a její zázemí mnoha nákladnými změnami.
Velké úpravy samotné závodní dráhy započaly v roce 2003 za přispění renomovaného architekta závodních okruhů Hermanna Tilkeho.
Do původního tvaru přibylo několik zatáček v závěrečné části 4,56 kilometru dlouhého okruhu, celkově je jich nyní 16. Letošní závod je vypsán na šedesát kol.
Přestože se zpočátku hovořilo o dlouhodobém pořádání GP Japonska na okruhu Fuji, skutečnost je jiná a počínaje rokem 2009 začne Fuji po roce alternovat s rekonstruovanou Suzukou.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.