Přestože si drtivá většina lidí spojuje GP Japonska s okruhem v Suzuce, debut Formule 1 v zemi vycházejícího slunce se uskutečnil právě na okruhu Fuji, kam se po 30 letech šampionát letošním patnáctým závodem sezony vrací.
Okruh je situován v podhůří symbolické 3776 metrů vysoké sopky téhož jména blízko tichomořského pobřeží Japonska. Poslední erupce proběhla v roce 1708.
Závodní dráha byla otevřena v roce 1965, ačkoliv realita byla úplně jiná, než plány a projektová dokumentace. Podle původního záměru měl vzniknout okruh po vzoru amerických oválů, ale peníze došly ještě před dokončením klopených zatáček
První přestavba dráhy byla uskutečněna už v roce 1976, došlo k obrácení směru jízdy a úpravě první zatáčky za cílem zrušení pro vozy F1 nebezpečného klopení.
Formule 1 debutovala v Japonsku téhož roku a první závod se uskutečnil právě ve Fuji.
Prvním vítězem se stal Mario Andretti s Lotusem, ale závod poznamenaly nepříznivé povětrnostní podmínky. Hustou mlhu a provazy deště klasifikoval Niki Lauda jako příliš nebezpečné pro závody a po třech kolech odstoupil. Svůj první titul mistra světa pak získal James Hunt.
Druhý závod byl o rok později poznamenán tragickými okolnostmi, když po havárii Gillese Villeneuva zahynul traťový komisař a divák. Nedostatek podpory automobilovým závodům tehdejších japonských představitelů následkem tragédie klesl natolik, že GP Japonska z kalendáře na deset let zmizela.
V roce 2000 koupila okruh automobilka Toyota a v posledních letech prošla dráha a její zázemí mnoha nákladnými změnami.
Velké úpravy samotné závodní dráhy započaly v roce 2003 za přispění renomovaného architekta závodních okruhů Hermanna Tilkeho.
Do původního tvaru přibylo několik zatáček v závěrečné části 4,56 kilometru dlouhého okruhu, celkově je jich nyní 16. Letošní závod je vypsán na šedesát kol.
Přestože se zpočátku hovořilo o dlouhodobém pořádání GP Japonska na okruhu Fuji, skutečnost je jiná a počínaje rokem 2009 začne Fuji po roce alternovat s rekonstruovanou Suzukou.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.
Kvůli místním předpisům nebude tým Stake F1 závodit pod svým obvyklým názvem během Velké ceny Nizozemska na okruhu Zandvoort. Tým tak dočasně upraví své označení, aby vyhověl regulacím platným v zemi pořadatele.
Film Brada Pitta z prostředí F1 by se měl podle zpráv objevit na digitálních platformách ještě tento měsíc. Fanoušci tak dostanou příležitost sledovat očekávaný titul online.
Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost během Festivalu rychlosti v Goodwoodu otevřeně chválil Oscara Piastriho.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.