Přestože si drtivá většina lidí spojuje GP Japonska s okruhem v Suzuce, debut Formule 1 v zemi vycházejícího slunce se uskutečnil právě na okruhu Fuji, kam se po 30 letech šampionát letošním patnáctým závodem sezony vrací.
Okruh je situován v podhůří symbolické 3776 metrů vysoké sopky téhož jména blízko tichomořského pobřeží Japonska. Poslední erupce proběhla v roce 1708.
Závodní dráha byla otevřena v roce 1965, ačkoliv realita byla úplně jiná, než plány a projektová dokumentace. Podle původního záměru měl vzniknout okruh po vzoru amerických oválů, ale peníze došly ještě před dokončením klopených zatáček
První přestavba dráhy byla uskutečněna už v roce 1976, došlo k obrácení směru jízdy a úpravě první zatáčky za cílem zrušení pro vozy F1 nebezpečného klopení.
Formule 1 debutovala v Japonsku téhož roku a první závod se uskutečnil právě ve Fuji.
Prvním vítězem se stal Mario Andretti s Lotusem, ale závod poznamenaly nepříznivé povětrnostní podmínky. Hustou mlhu a provazy deště klasifikoval Niki Lauda jako příliš nebezpečné pro závody a po třech kolech odstoupil. Svůj první titul mistra světa pak získal James Hunt.
Druhý závod byl o rok později poznamenán tragickými okolnostmi, když po havárii Gillese Villeneuva zahynul traťový komisař a divák. Nedostatek podpory automobilovým závodům tehdejších japonských představitelů následkem tragédie klesl natolik, že GP Japonska z kalendáře na deset let zmizela.
V roce 2000 koupila okruh automobilka Toyota a v posledních letech prošla dráha a její zázemí mnoha nákladnými změnami.
Velké úpravy samotné závodní dráhy započaly v roce 2003 za přispění renomovaného architekta závodních okruhů Hermanna Tilkeho.
Do původního tvaru přibylo několik zatáček v závěrečné části 4,56 kilometru dlouhého okruhu, celkově je jich nyní 16. Letošní závod je vypsán na šedesát kol.
Přestože se zpočátku hovořilo o dlouhodobém pořádání GP Japonska na okruhu Fuji, skutečnost je jiná a počínaje rokem 2009 začne Fuji po roce alternovat s rekonstruovanou Suzukou.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.