Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Jack Doohan zažívá v barvách Alpine další těžkou sezónu – závod v Miami nedokončil, když kolidoval hned v prvním kole a dál zůstává bez jediného bodu. Po šesti velkých cenách je tak jedním ze čtyř jezdců, kteří letos zatím nebodovali, spolu s Fernandem Alonsem, Gabrielem Bortoletem a Liamem Lawsonem.
Zatímco Lawson byl Red Bullem přeřazen do sesterského týmu Racing Bulls, Doohan podle zákulisních spekulací takovou možnost mít nemusí – v zákulisí už je připraven Franco Colapinto, který od zimy čeká na šanci.
Tým Alpine podle zákulisních informací zvažuje výměnu Jacka Doohana za Franca Colapinta už po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Vedení stáje údajně neřeší, zda k výměně dojde, ale kdy přesně k ní přistoupí.
Jack Doohan v Miami opět nezazářil. V kvalifikaci sprintu ho připravil o šanci na poslední měřené kolo zmatek v boxové uličce, což komentoval viditelně rozladěně. V samotném sprintu se mu nepodařilo posunout vpřed, přesto dokázal v hlavní kvalifikaci porazit týmového kolegu Pierra Gaslyho a probojoval se do druhé části kvalifikace.
Pozitivní momenty ale rychle skončily. Hned v první zatáčce závodu došlo ke kolizi s Liamem Lawsonem, která znamenala konec nadějí pro oba jezdce. Doohan musel odstoupit kvůli poškození svého monopostu.
Rezervní jezdec Franco Colapinto, který je v týmu od zimní přestávky na hostování z Williamsu, byl dosud v pozici náhradníka. Jak ale naznačil Flavio Briatore, mohl by Argentince tým zařadit do sestavy už pro závod v Imole.
Podle zákulisních zdrojů F1 je v garáži Alpine cítit zřetelný posun. „Výměna mezi Colapintem a Doohanem je otázkou kdy, ne jestli,“ uvedl nejmenovaný insider.
Alpine údajně zvažoval nasadit Colapinta už dříve, kdyby hrozil jeho odchod ke konkurenci. Zájem Red Bullu však nakonec vyprchal a Colapinto tak zůstává k dispozici právě Alpinu.
Jack Doohan je pod stále větším tlakem kvůli svým výsledkům i postavení v týmu Alpine, kde o jeho budoucnosti panují pochybnosti od debutu v Abú Zabí. Sám Australan přiznal frustraci po nedokončeném závodě v Miami: „Byl to těžký konec víkendu. Neměli jsme kam uhnout, došlo ke kontaktu s Lawsonem a vůz jsme museli odstavit.“
Situaci Doohanovi neusnadnilo ani to, že Alpine během zimy přivedl několik rezervních jezdců, včetně Franca Colapinta, který se nyní jeví jako hlavní kandidát na případnou výměnu. Šéf týmu Oliver Oakes sice ocenil Doohanovu psychickou odolnost, avšak s Flaviem Briatorem dosud neposkytli jezdcovi dlouhodobé záruky.
V zákulisí navíc sílí zájem o jiná jména. Colapinto má šanci už pro Velkou cenu Emilia Romagna a za zavřenými dveřmi zaujal i mladý Paul Aron, který si podle zdrojů z týmu řekl o pozornost před svým potenciálním debutem ve Formuli 1.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.