Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Adrian Newey, legenda technického světa Formule 1, se znovu ocitá v centru pozornosti, tentokrát jako hlavní postava vývoje monopostu Aston Martinu pro sezonu 2026. Projekt, na kterém pracuje v roli „managing technical partnera“, přichází ve chvíli, kdy se tým ze Silverstonu připravuje na klíčové spojení s Hondou, která bude od stejného roku jejich továrním dodavatelem pohonných jednotek. Newey tak bude mít znovu možnost spojit své know-how s novou érou pravidel, která v F1 brzy vstoupí v platnost, informuje PlanetF1.
Adrian Newey si během své kariéry vybudoval status jednoho z nejrespektovanějších technických mozků, jaké kdy Formule 1 poznala. Stojí za více než dvěma stovkami vítězství a 26 mistrovskými tituly v týmech jako Williams, McLaren či Red Bull. Jeho mimořádná schopnost interpretovat pravidla a nacházet v nich nové cesty dělá z Neweyho neocenitelný přínos pro každý tým, který míří na vrcholové příčky.
Adrian Newey má s velkými změnami pravidel bohaté zkušenosti a ví, že mohou být stejně náročné jako inspirující. Když poprvé viděl předpisy pro sezonu 2022, příliš ho nenadchly – naopak, přiznal, že z nich byl zpočátku dost skleslý. Přesto to byl právě jeho Red Bull, který nové podmínky dokázal využít naplno. Pod jeho vedením vznikl dominantní vůz RB19, se kterým Max Verstappen v roce 2023 ovládl šampionát a vyhrál 19 z 22 závodů.
Právě díky těmto zkušenostem je jeho pohled na změny pro rok 2026 velmi cenný. Zatímco řada expertů a týmů vnímá příchod nové éry s poloviční elektrifikací, aktivní aerodynamikou a plně udržitelnými palivy se značnou dávkou skepse, Newey tentokrát překvapivě vyjadřuje opatrný optimismus. „Pravidla nabízejí více prostoru pro inovace, než jsem původně čekal,“ uvedl. To naznačuje, že jednotlivé týmy mohou přijít s velmi rozdílnými technickými přístupy a řešeními.
Pro Aston Martin je jeho příchod nejen významným strategickým krokem, ale možná i největší příležitostí, jak se konečně dostat mezi absolutní špičku. Zůstává otázkou, zda tým dokáže jeho zkušenosti a vize plně využít a přetavit je ve skutečný úspěch na trati. Historie však ukazuje, že tam, kde má Adrian Newey prostor a důvěru, přicházejí výsledky.
Rok 2026 tak může být nejen milníkem pro samotný tým ze Silverstonu, ale i další kapitolou v kariéře muže, který nejen rozumí pravidlům Formule 1, ale dokáže je i přetvořit ve vítězné stroje.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.