FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Na začátku roku 2025 představila Mezinárodní automobilová federace (FIA) aktualizovaná pravidla týkající se nevhodného chování jezdců, včetně používání sprostých slov. Za takové přestupky ukládala přísnější tresty, jako byly zvýšené pokuty, suspendace či odebrání bodů z šampionátu pro opakované provinilce.
Změny však vyvolaly kritiku ze strany jezdců Formule 1 i Světového rally šampionátu, kteří prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema obviňovali z příliš tvrdých trestů. „Slovo 'zvažujeme' nic neznamená, dokud se změny skutečně neprojeví,“ komentoval nedávno situaci například George Russell.
Ben Sulayem, bývalý rallyový jezdec, uvedl: „Jako bývalý závodník znám emoce, které během soutěže zažíváte. Vedl jsem rozsáhlou a kolektivní revizi pravidel s přispěním z celé řady šampionátů a motoristických organizací.“ Dodal, že cílem je podpora férovosti a sportovního ducha v motoristickém sportu a zároveň poskytnutí jasných pokynů rozhodčím, informuje Sky Sports.
Klíčovou novinkou je rozlišení mezi „kontrolovaným prostředím“, například tiskovými konferencemi, kde bude možné udělit přísnější tresty za sprostá slova, a „nekontrolovaným prostředím“, jakým je jízda na trati nebo rally, kde budou tresty mírnější. Maximální pokuty za přestupky byly sníženy z 10 000 na 5 000 eur, přičemž u závažnějších prohřešků pokuta klesla z 40 000 na 20 000 eur.
Další významnou úpravou je, že urážky oficiálních osob již nebudou penalizovány pokutami, ale sportovními sankcemi, což podle FIA přibližuje motoristický sport standardům ostatních globálních sportů. Nová pravidla také stanoví minimální tresty, například třímístné posuny na startovním roštu pro jezdce či týmové členy za prohřešky během závodu.
Aktualizace pravidel přicházejí v době, kdy vedení FIA čelí organizačním otřesům – včetně nedávné rezignace zástupce prezidenta pro sport Roberta Reida, který kritizoval směřování organizace pod Ben Sulayemovým vedením. Současně se spekuluje o možných změnách ve stanovách FIA, které by prezidentu mohly umožnit větší kontrolu nad volbami a kandidáty.
FIA tak balancuje mezi snahou zlepšit image motoristického sportu a udržet disciplínu na trati, přičemž musí čelit tlaku jezdců i vnitřním neshodám v rámci vlastní organizace.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.
Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že Valtteri Bottas si návrat do Formule 1 zaslouží. Finský závodník se přitom objevuje v souvislosti s týmem Cadillac F1 před jejich debutem v sezóně 2026.
Jonathan Wheatley prohlásil, že tlak spojený s rolí šéfa továrního týmu Audi promění v něco pozitivního. Kick Sauber se mezitím připravuje na přerod v roce 2026.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.