FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Na začátku roku 2025 představila Mezinárodní automobilová federace (FIA) aktualizovaná pravidla týkající se nevhodného chování jezdců, včetně používání sprostých slov. Za takové přestupky ukládala přísnější tresty, jako byly zvýšené pokuty, suspendace či odebrání bodů z šampionátu pro opakované provinilce.
Změny však vyvolaly kritiku ze strany jezdců Formule 1 i Světového rally šampionátu, kteří prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema obviňovali z příliš tvrdých trestů. „Slovo 'zvažujeme' nic neznamená, dokud se změny skutečně neprojeví,“ komentoval nedávno situaci například George Russell.
Ben Sulayem, bývalý rallyový jezdec, uvedl: „Jako bývalý závodník znám emoce, které během soutěže zažíváte. Vedl jsem rozsáhlou a kolektivní revizi pravidel s přispěním z celé řady šampionátů a motoristických organizací.“ Dodal, že cílem je podpora férovosti a sportovního ducha v motoristickém sportu a zároveň poskytnutí jasných pokynů rozhodčím, informuje Sky Sports.
Klíčovou novinkou je rozlišení mezi „kontrolovaným prostředím“, například tiskovými konferencemi, kde bude možné udělit přísnější tresty za sprostá slova, a „nekontrolovaným prostředím“, jakým je jízda na trati nebo rally, kde budou tresty mírnější. Maximální pokuty za přestupky byly sníženy z 10 000 na 5 000 eur, přičemž u závažnějších prohřešků pokuta klesla z 40 000 na 20 000 eur.
Další významnou úpravou je, že urážky oficiálních osob již nebudou penalizovány pokutami, ale sportovními sankcemi, což podle FIA přibližuje motoristický sport standardům ostatních globálních sportů. Nová pravidla také stanoví minimální tresty, například třímístné posuny na startovním roštu pro jezdce či týmové členy za prohřešky během závodu.
Aktualizace pravidel přicházejí v době, kdy vedení FIA čelí organizačním otřesům – včetně nedávné rezignace zástupce prezidenta pro sport Roberta Reida, který kritizoval směřování organizace pod Ben Sulayemovým vedením. Současně se spekuluje o možných změnách ve stanovách FIA, které by prezidentu mohly umožnit větší kontrolu nad volbami a kandidáty.
FIA tak balancuje mezi snahou zlepšit image motoristického sportu a udržet disciplínu na trati, přičemž musí čelit tlaku jezdců i vnitřním neshodám v rámci vlastní organizace.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.