FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Na začátku roku 2025 představila Mezinárodní automobilová federace (FIA) aktualizovaná pravidla týkající se nevhodného chování jezdců, včetně používání sprostých slov. Za takové přestupky ukládala přísnější tresty, jako byly zvýšené pokuty, suspendace či odebrání bodů z šampionátu pro opakované provinilce.
Změny však vyvolaly kritiku ze strany jezdců Formule 1 i Světového rally šampionátu, kteří prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema obviňovali z příliš tvrdých trestů. „Slovo 'zvažujeme' nic neznamená, dokud se změny skutečně neprojeví,“ komentoval nedávno situaci například George Russell.
Ben Sulayem, bývalý rallyový jezdec, uvedl: „Jako bývalý závodník znám emoce, které během soutěže zažíváte. Vedl jsem rozsáhlou a kolektivní revizi pravidel s přispěním z celé řady šampionátů a motoristických organizací.“ Dodal, že cílem je podpora férovosti a sportovního ducha v motoristickém sportu a zároveň poskytnutí jasných pokynů rozhodčím, informuje Sky Sports.
Klíčovou novinkou je rozlišení mezi „kontrolovaným prostředím“, například tiskovými konferencemi, kde bude možné udělit přísnější tresty za sprostá slova, a „nekontrolovaným prostředím“, jakým je jízda na trati nebo rally, kde budou tresty mírnější. Maximální pokuty za přestupky byly sníženy z 10 000 na 5 000 eur, přičemž u závažnějších prohřešků pokuta klesla z 40 000 na 20 000 eur.
Další významnou úpravou je, že urážky oficiálních osob již nebudou penalizovány pokutami, ale sportovními sankcemi, což podle FIA přibližuje motoristický sport standardům ostatních globálních sportů. Nová pravidla také stanoví minimální tresty, například třímístné posuny na startovním roštu pro jezdce či týmové členy za prohřešky během závodu.
Aktualizace pravidel přicházejí v době, kdy vedení FIA čelí organizačním otřesům – včetně nedávné rezignace zástupce prezidenta pro sport Roberta Reida, který kritizoval směřování organizace pod Ben Sulayemovým vedením. Současně se spekuluje o možných změnách ve stanovách FIA, které by prezidentu mohly umožnit větší kontrolu nad volbami a kandidáty.
FIA tak balancuje mezi snahou zlepšit image motoristického sportu a udržet disciplínu na trati, přičemž musí čelit tlaku jezdců i vnitřním neshodám v rámci vlastní organizace.
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.