FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Na začátku roku 2025 představila Mezinárodní automobilová federace (FIA) aktualizovaná pravidla týkající se nevhodného chování jezdců, včetně používání sprostých slov. Za takové přestupky ukládala přísnější tresty, jako byly zvýšené pokuty, suspendace či odebrání bodů z šampionátu pro opakované provinilce.
Změny však vyvolaly kritiku ze strany jezdců Formule 1 i Světového rally šampionátu, kteří prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema obviňovali z příliš tvrdých trestů. „Slovo 'zvažujeme' nic neznamená, dokud se změny skutečně neprojeví,“ komentoval nedávno situaci například George Russell.
Ben Sulayem, bývalý rallyový jezdec, uvedl: „Jako bývalý závodník znám emoce, které během soutěže zažíváte. Vedl jsem rozsáhlou a kolektivní revizi pravidel s přispěním z celé řady šampionátů a motoristických organizací.“ Dodal, že cílem je podpora férovosti a sportovního ducha v motoristickém sportu a zároveň poskytnutí jasných pokynů rozhodčím, informuje Sky Sports.
Klíčovou novinkou je rozlišení mezi „kontrolovaným prostředím“, například tiskovými konferencemi, kde bude možné udělit přísnější tresty za sprostá slova, a „nekontrolovaným prostředím“, jakým je jízda na trati nebo rally, kde budou tresty mírnější. Maximální pokuty za přestupky byly sníženy z 10 000 na 5 000 eur, přičemž u závažnějších prohřešků pokuta klesla z 40 000 na 20 000 eur.
Další významnou úpravou je, že urážky oficiálních osob již nebudou penalizovány pokutami, ale sportovními sankcemi, což podle FIA přibližuje motoristický sport standardům ostatních globálních sportů. Nová pravidla také stanoví minimální tresty, například třímístné posuny na startovním roštu pro jezdce či týmové členy za prohřešky během závodu.
Aktualizace pravidel přicházejí v době, kdy vedení FIA čelí organizačním otřesům – včetně nedávné rezignace zástupce prezidenta pro sport Roberta Reida, který kritizoval směřování organizace pod Ben Sulayemovým vedením. Současně se spekuluje o možných změnách ve stanovách FIA, které by prezidentu mohly umožnit větší kontrolu nad volbami a kandidáty.
FIA tak balancuje mezi snahou zlepšit image motoristického sportu a udržet disciplínu na trati, přičemž musí čelit tlaku jezdců i vnitřním neshodám v rámci vlastní organizace.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.