Organizátoři VC Austrálie předělají po loňských nehodách určité úseky tratě

George Russell v zádově v Austrálii
George Russell v zádově v Austrálii, foto: Mercedes AMG F1 Team
Michael Zelinka 3. února 2025 14:41
Sdílej:

Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.

Okruh Albert Park prošel v posledních letech několika úpravami, které zvýšily rychlost průjezdu zatáčkami 6 a 7. Nevhodné obrubníky přispěly k loňské nehodě Alexe Albona a během Velké ceny Austrálie 2024 zde havaroval i George Russell, když ho zaskočilo nečekaně brzké brzdění Fernanda Alonsa. FIA proto ve spolupráci s místními organizátory provedla bezpečnostní změny, aby se podobné incidenty neopakovaly, informuje Motorsport.com.

Organizátoři spolu s FIA zvažují několik opatření ke zvýšení bezpečnosti v problematické zatáčce. Mezi možnostmi je úprava jejího profilu ke snížení rychlosti, nahrazení štěrkového záchytného prostoru asfaltem nebo posunutí bariér tak, aby zabránily nebezpečnému návratu havarovaných vozů zpět na trať. Cílem je minimalizovat riziko podobných incidentů, jaké byly k vidění během posledního ročníku Velké ceny Austrálie.
 
Kromě toho došlo také k úpravám obrubníků v zatáčkách 6 a 7. Nově bude použit tzv. negativní obrubník, který je zapuštěný pod úroveň trati, místo vyvýšeného, jenž mohl destabilizovat vozy při přejezdu. Tyto změny mají zvýšit bezpečnost jezdců a minimalizovat riziko nehod podobných těm z loňského závodu.

"Po přezkoumání loňského závodu v Albert Parku bylo ve spolupráci s místní sportovní asociací a organizátory Velké ceny schváleno několik změn v zatáčkách 6 a 7," potvrdil mluvčí FIA.  "Obrubník na výjezdu ze zatáčky 6 až po nájezd a apex zatáčky 7 byl nahrazen jednotnou specifikací sníženého obrubníku."

"Tato úprava odstraňuje přechod ze záporného na kladný obrubník, který byl v této oblasti dříve řešen lokální úpravou (broušením) pro plynulejší přechod mezi typy obrubníků. Cílem je eliminovat možnost, že by tento přechod mohl destabilizovat vůz," vysvětluje FIA.

Kromě bariér se změna dotkne také štěrkové únikového pásu. "Štěrkový únikový pás byl prodloužen až k zadní části obrubníku a bariéra na levé straně zatáčky 7 byla posunuta a přeprofilována, aby se snížila možnost, že by se vůz zastavil v blízkosti závodní dráhy po nárazu do energie absorbující bariéry v této oblasti," uvádí řídicí orgán. 

"Tato opatření byla navržena na základě zpětné vazby od oddělení bezpečnosti FIA po jejich průběžné analýze všech okruhů, stejně jako na základě podnětů od jezdců a týmů. Cílem je zlepšit bezpečnost při zachování dynamiky zatáček a vzrušujícího závodění."

FIA při úpravách tohoto úseku brala v úvahu také doporučení jezdců a týmů po loňském závodě. Samotní pilotu si tuto novou variantu zatáčky velmi oblíbili a nechtějí nějak výrazně měnit. „Ta zatáčka je úžasná, pravděpodobně jedna z nejlepších na celém okruhu, takže bych nechtěl, aby se změnila,“ řekl Russell po své nehodě. „Ale všechny okruhy, které mají bariéry v určitých pozicích, pokud vás odrazí zpět na trať, to není rozhodně dobré.“

Stalo se