Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Okruh Albert Park prošel v posledních letech několika úpravami, které zvýšily rychlost průjezdu zatáčkami 6 a 7. Nevhodné obrubníky přispěly k loňské nehodě Alexe Albona a během Velké ceny Austrálie 2024 zde havaroval i George Russell, když ho zaskočilo nečekaně brzké brzdění Fernanda Alonsa. FIA proto ve spolupráci s místními organizátory provedla bezpečnostní změny, aby se podobné incidenty neopakovaly, informuje Motorsport.com.
Organizátoři spolu s FIA zvažují několik opatření ke zvýšení bezpečnosti v problematické zatáčce. Mezi možnostmi je úprava jejího profilu ke snížení rychlosti, nahrazení štěrkového záchytného prostoru asfaltem nebo posunutí bariér tak, aby zabránily nebezpečnému návratu havarovaných vozů zpět na trať. Cílem je minimalizovat riziko podobných incidentů, jaké byly k vidění během posledního ročníku Velké ceny Austrálie.
Kromě toho došlo také k úpravám obrubníků v zatáčkách 6 a 7. Nově bude použit tzv. negativní obrubník, který je zapuštěný pod úroveň trati, místo vyvýšeného, jenž mohl destabilizovat vozy při přejezdu. Tyto změny mají zvýšit bezpečnost jezdců a minimalizovat riziko nehod podobných těm z loňského závodu.
"Po přezkoumání loňského závodu v Albert Parku bylo ve spolupráci s místní sportovní asociací a organizátory Velké ceny schváleno několik změn v zatáčkách 6 a 7," potvrdil mluvčí FIA. "Obrubník na výjezdu ze zatáčky 6 až po nájezd a apex zatáčky 7 byl nahrazen jednotnou specifikací sníženého obrubníku."
"Tato úprava odstraňuje přechod ze záporného na kladný obrubník, který byl v této oblasti dříve řešen lokální úpravou (broušením) pro plynulejší přechod mezi typy obrubníků. Cílem je eliminovat možnost, že by tento přechod mohl destabilizovat vůz," vysvětluje FIA.
Kromě bariér se změna dotkne také štěrkové únikového pásu. "Štěrkový únikový pás byl prodloužen až k zadní části obrubníku a bariéra na levé straně zatáčky 7 byla posunuta a přeprofilována, aby se snížila možnost, že by se vůz zastavil v blízkosti závodní dráhy po nárazu do energie absorbující bariéry v této oblasti," uvádí řídicí orgán.
"Tato opatření byla navržena na základě zpětné vazby od oddělení bezpečnosti FIA po jejich průběžné analýze všech okruhů, stejně jako na základě podnětů od jezdců a týmů. Cílem je zlepšit bezpečnost při zachování dynamiky zatáček a vzrušujícího závodění."
FIA při úpravách tohoto úseku brala v úvahu také doporučení jezdců a týmů po loňském závodě. Samotní pilotu si tuto novou variantu zatáčky velmi oblíbili a nechtějí nějak výrazně měnit. „Ta zatáčka je úžasná, pravděpodobně jedna z nejlepších na celém okruhu, takže bych nechtěl, aby se změnila,“ řekl Russell po své nehodě. „Ale všechny okruhy, které mají bariéry v určitých pozicích, pokud vás odrazí zpět na trať, to není rozhodně dobré.“
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.