Velká cena Austrálie znamená pro tým Williams začátek nové kapitoly. S cílem vrátit se mezi lídry F1 je tento závod pro tým naprosto klíčový.
Tým Williams, se sídlem v Grove, se zaměřuje na budování silného základu pro svou konkurenceschopnost v budoucnosti, s důrazem na rok 2026 a nová pravidla.
Pro rok 2025 již však udělal důležité kroky. Předsezónní testy v Bahrajnu naznačily, že tým by mohl mít rychlost, která by ho mohla odpoutat od konce startovního pole, což je velký pokrok po neúspěšném roce 2024, kdy skončil na devátém místě v Poháru konstruktérů s pouhými 17 body.
Loňský rok byl pro Williams obtížný, tým utrpěl několik nehod, které vedly k finančním ztrátám. Časté havárie zpomalily tým, který měl často problém s dostupností náhradních dílů. V některých případech museli dokonce půjčit součástky od konkurence, jako v případě, kdy si v Las Vegas museli od Aston Martinu půjčit díly po havárii Franco Colapinta.
Největší problém přišel během Velké ceny Austrálie, kde byl nedostatek přípravy nejvíce patrný, což ukázalo na slabiny týmu v průběhu celé sezóny.
Alex Albon utrpěl těžkou nehodu během tréninku na Velkou cenu Austrálie, při níž neodvratně poškodil svůj FW46. Williams, který neměl k dispozici náhradní podvozek, rozhodl, že Albon usedne do vozu Logana Sargeanta, zatímco Američan byl posazen "na lavičku". Albon těsně propásl bodovanou pozici, když skončil těsně za 10. místem na 11. příčce.
Incident v Melbourne byl pro tým Williams těžkou ranou, ale šéf týmu James Vowles na oficiálním týmovém YouTube kanálu ujistil, že tým není v roce 2024 v tak špatné pozici jako v minulém roce. Tým se nyní nachází v "pozitivnějším prostoru", má lepší připravenost a potřebné náhradní díly pro závody.
Video: James Vowles o sezóně 2025 | Williams
Vowles vyzdvihl dva své jezdce, Sainze a Albona, kteří přispěli k pozitivní změně v organizaci a posunuli tým směrem k větší konkurenceschopnosti. Tým má teď vůz na váhovém limitu a dostatečné zásoby náhradních dílů, což je velký pokrok oproti minulým sezonám, kdy byly problémy s připraveností a náhradními díly.
Po pozitivní předsezónní přípravě se od Williamsu v roce 2025 očekává výrazný pokrok. Tým ukázal slibné výsledky, což vedlo k víře, že by mohl pravidelně bodovat a možná i bojovat o umístění na stupních vítězů. Tento pokrok zvyšuje naděje fanoušků a odborníků, že se tým vrátí na scénu jako silný konkurent.
Na druhou stranu, zástupci Alpine v Bahrajnu zůstali vůči rychlosti Williamsu skeptičtí a tvrdili, že jejich tým předvedl svou skutečnou rychlost pouze pro sponzory. Zdá se, že Alpine může být v roce 2025 klíčovým soupeřem pro Sainze a Albona, zejména pokud jde o umístění ve středu pole.
Tým Williams zůstává opatrný, přestože James Vowles projevuje optimismus ohledně šancí svého týmu v Melbourne. V garáži a v sídle týmu v Grove ale panuje jistý nervozní pocit. Po náročné sezoně v roce 2024 jsou zaměstnanci opatrní, aby nepodléhali přehnanému optimismu, a nechtějí nechat testy ovlivnit jejich realistické hodnocení výkonu.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.