Velká cena Austrálie znamená pro tým Williams začátek nové kapitoly. S cílem vrátit se mezi lídry F1 je tento závod pro tým naprosto klíčový.
Tým Williams, se sídlem v Grove, se zaměřuje na budování silného základu pro svou konkurenceschopnost v budoucnosti, s důrazem na rok 2026 a nová pravidla.
Pro rok 2025 již však udělal důležité kroky. Předsezónní testy v Bahrajnu naznačily, že tým by mohl mít rychlost, která by ho mohla odpoutat od konce startovního pole, což je velký pokrok po neúspěšném roce 2024, kdy skončil na devátém místě v Poháru konstruktérů s pouhými 17 body.
Loňský rok byl pro Williams obtížný, tým utrpěl několik nehod, které vedly k finančním ztrátám. Časté havárie zpomalily tým, který měl často problém s dostupností náhradních dílů. V některých případech museli dokonce půjčit součástky od konkurence, jako v případě, kdy si v Las Vegas museli od Aston Martinu půjčit díly po havárii Franco Colapinta.
Největší problém přišel během Velké ceny Austrálie, kde byl nedostatek přípravy nejvíce patrný, což ukázalo na slabiny týmu v průběhu celé sezóny.
Alex Albon utrpěl těžkou nehodu během tréninku na Velkou cenu Austrálie, při níž neodvratně poškodil svůj FW46. Williams, který neměl k dispozici náhradní podvozek, rozhodl, že Albon usedne do vozu Logana Sargeanta, zatímco Američan byl posazen "na lavičku". Albon těsně propásl bodovanou pozici, když skončil těsně za 10. místem na 11. příčce.
Incident v Melbourne byl pro tým Williams těžkou ranou, ale šéf týmu James Vowles na oficiálním týmovém YouTube kanálu ujistil, že tým není v roce 2024 v tak špatné pozici jako v minulém roce. Tým se nyní nachází v "pozitivnějším prostoru", má lepší připravenost a potřebné náhradní díly pro závody.
Video: James Vowles o sezóně 2025 | Williams
Vowles vyzdvihl dva své jezdce, Sainze a Albona, kteří přispěli k pozitivní změně v organizaci a posunuli tým směrem k větší konkurenceschopnosti. Tým má teď vůz na váhovém limitu a dostatečné zásoby náhradních dílů, což je velký pokrok oproti minulým sezonám, kdy byly problémy s připraveností a náhradními díly.
Po pozitivní předsezónní přípravě se od Williamsu v roce 2025 očekává výrazný pokrok. Tým ukázal slibné výsledky, což vedlo k víře, že by mohl pravidelně bodovat a možná i bojovat o umístění na stupních vítězů. Tento pokrok zvyšuje naděje fanoušků a odborníků, že se tým vrátí na scénu jako silný konkurent.
Na druhou stranu, zástupci Alpine v Bahrajnu zůstali vůči rychlosti Williamsu skeptičtí a tvrdili, že jejich tým předvedl svou skutečnou rychlost pouze pro sponzory. Zdá se, že Alpine může být v roce 2025 klíčovým soupeřem pro Sainze a Albona, zejména pokud jde o umístění ve středu pole.
Tým Williams zůstává opatrný, přestože James Vowles projevuje optimismus ohledně šancí svého týmu v Melbourne. V garáži a v sídle týmu v Grove ale panuje jistý nervozní pocit. Po náročné sezoně v roce 2024 jsou zaměstnanci opatrní, aby nepodléhali přehnanému optimismu, a nechtějí nechat testy ovlivnit jejich realistické hodnocení výkonu.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.