Velká cena Austrálie znamená pro tým Williams začátek nové kapitoly. S cílem vrátit se mezi lídry F1 je tento závod pro tým naprosto klíčový.
Tým Williams, se sídlem v Grove, se zaměřuje na budování silného základu pro svou konkurenceschopnost v budoucnosti, s důrazem na rok 2026 a nová pravidla.
Pro rok 2025 již však udělal důležité kroky. Předsezónní testy v Bahrajnu naznačily, že tým by mohl mít rychlost, která by ho mohla odpoutat od konce startovního pole, což je velký pokrok po neúspěšném roce 2024, kdy skončil na devátém místě v Poháru konstruktérů s pouhými 17 body.
Loňský rok byl pro Williams obtížný, tým utrpěl několik nehod, které vedly k finančním ztrátám. Časté havárie zpomalily tým, který měl často problém s dostupností náhradních dílů. V některých případech museli dokonce půjčit součástky od konkurence, jako v případě, kdy si v Las Vegas museli od Aston Martinu půjčit díly po havárii Franco Colapinta.
Největší problém přišel během Velké ceny Austrálie, kde byl nedostatek přípravy nejvíce patrný, což ukázalo na slabiny týmu v průběhu celé sezóny.
Alex Albon utrpěl těžkou nehodu během tréninku na Velkou cenu Austrálie, při níž neodvratně poškodil svůj FW46. Williams, který neměl k dispozici náhradní podvozek, rozhodl, že Albon usedne do vozu Logana Sargeanta, zatímco Američan byl posazen "na lavičku". Albon těsně propásl bodovanou pozici, když skončil těsně za 10. místem na 11. příčce.
Incident v Melbourne byl pro tým Williams těžkou ranou, ale šéf týmu James Vowles na oficiálním týmovém YouTube kanálu ujistil, že tým není v roce 2024 v tak špatné pozici jako v minulém roce. Tým se nyní nachází v "pozitivnějším prostoru", má lepší připravenost a potřebné náhradní díly pro závody.
Video: James Vowles o sezóně 2025 | Williams
Vowles vyzdvihl dva své jezdce, Sainze a Albona, kteří přispěli k pozitivní změně v organizaci a posunuli tým směrem k větší konkurenceschopnosti. Tým má teď vůz na váhovém limitu a dostatečné zásoby náhradních dílů, což je velký pokrok oproti minulým sezonám, kdy byly problémy s připraveností a náhradními díly.
Po pozitivní předsezónní přípravě se od Williamsu v roce 2025 očekává výrazný pokrok. Tým ukázal slibné výsledky, což vedlo k víře, že by mohl pravidelně bodovat a možná i bojovat o umístění na stupních vítězů. Tento pokrok zvyšuje naděje fanoušků a odborníků, že se tým vrátí na scénu jako silný konkurent.
Na druhou stranu, zástupci Alpine v Bahrajnu zůstali vůči rychlosti Williamsu skeptičtí a tvrdili, že jejich tým předvedl svou skutečnou rychlost pouze pro sponzory. Zdá se, že Alpine může být v roce 2025 klíčovým soupeřem pro Sainze a Albona, zejména pokud jde o umístění ve středu pole.
Tým Williams zůstává opatrný, přestože James Vowles projevuje optimismus ohledně šancí svého týmu v Melbourne. V garáži a v sídle týmu v Grove ale panuje jistý nervozní pocit. Po náročné sezoně v roce 2024 jsou zaměstnanci opatrní, aby nepodléhali přehnanému optimismu, a nechtějí nechat testy ovlivnit jejich realistické hodnocení výkonu.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.
S blížícím se oznámením jezdecké sestavy pro první sezónu týmu Cadillac ve Formuli 1 se podle očekávání tým přiklání ke zkušeným závodníkům. To zároveň značně snižuje šance mladého amerického jezdce Coltona Herty na místo v nové stáji.
Podle neoficiálních zpráv Ferrari připravuje při nadcházející Velké ceně Itálie v Monze speciální poctu k 50. výročí prvního titulu mistra světa Nikiho Laudy.
Lewis Hamilton zažil u Ferrari svůj nejúspěšnější začátek kariéry u nové stáje. Sedminásobný mistr světa zůstává přesto optimistický a věří v dlouhodobou vizi týmu.
Jacques Villeneuve je přesvědčen, že za nedávnou nadvládu Red Bullu stojí především Max Verstappen. Podle něj by si tým měl více uvědomovat, že současné úspěchy nejsou jen zásluhou technické převahy, ale hlavně vynikajících jezdeckých schopností své hvězdy.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.