Velká cena Austrálie znamená pro tým Williams začátek nové kapitoly. S cílem vrátit se mezi lídry F1 je tento závod pro tým naprosto klíčový.
Tým Williams, se sídlem v Grove, se zaměřuje na budování silného základu pro svou konkurenceschopnost v budoucnosti, s důrazem na rok 2026 a nová pravidla.
Pro rok 2025 již však udělal důležité kroky. Předsezónní testy v Bahrajnu naznačily, že tým by mohl mít rychlost, která by ho mohla odpoutat od konce startovního pole, což je velký pokrok po neúspěšném roce 2024, kdy skončil na devátém místě v Poháru konstruktérů s pouhými 17 body.
Loňský rok byl pro Williams obtížný, tým utrpěl několik nehod, které vedly k finančním ztrátám. Časté havárie zpomalily tým, který měl často problém s dostupností náhradních dílů. V některých případech museli dokonce půjčit součástky od konkurence, jako v případě, kdy si v Las Vegas museli od Aston Martinu půjčit díly po havárii Franco Colapinta.
Největší problém přišel během Velké ceny Austrálie, kde byl nedostatek přípravy nejvíce patrný, což ukázalo na slabiny týmu v průběhu celé sezóny.
Alex Albon utrpěl těžkou nehodu během tréninku na Velkou cenu Austrálie, při níž neodvratně poškodil svůj FW46. Williams, který neměl k dispozici náhradní podvozek, rozhodl, že Albon usedne do vozu Logana Sargeanta, zatímco Američan byl posazen "na lavičku". Albon těsně propásl bodovanou pozici, když skončil těsně za 10. místem na 11. příčce.
Incident v Melbourne byl pro tým Williams těžkou ranou, ale šéf týmu James Vowles na oficiálním týmovém YouTube kanálu ujistil, že tým není v roce 2024 v tak špatné pozici jako v minulém roce. Tým se nyní nachází v "pozitivnějším prostoru", má lepší připravenost a potřebné náhradní díly pro závody.
Video: James Vowles o sezóně 2025 | Williams
Vowles vyzdvihl dva své jezdce, Sainze a Albona, kteří přispěli k pozitivní změně v organizaci a posunuli tým směrem k větší konkurenceschopnosti. Tým má teď vůz na váhovém limitu a dostatečné zásoby náhradních dílů, což je velký pokrok oproti minulým sezonám, kdy byly problémy s připraveností a náhradními díly.
Po pozitivní předsezónní přípravě se od Williamsu v roce 2025 očekává výrazný pokrok. Tým ukázal slibné výsledky, což vedlo k víře, že by mohl pravidelně bodovat a možná i bojovat o umístění na stupních vítězů. Tento pokrok zvyšuje naděje fanoušků a odborníků, že se tým vrátí na scénu jako silný konkurent.
Na druhou stranu, zástupci Alpine v Bahrajnu zůstali vůči rychlosti Williamsu skeptičtí a tvrdili, že jejich tým předvedl svou skutečnou rychlost pouze pro sponzory. Zdá se, že Alpine může být v roce 2025 klíčovým soupeřem pro Sainze a Albona, zejména pokud jde o umístění ve středu pole.
Tým Williams zůstává opatrný, přestože James Vowles projevuje optimismus ohledně šancí svého týmu v Melbourne. V garáži a v sídle týmu v Grove ale panuje jistý nervozní pocit. Po náročné sezoně v roce 2024 jsou zaměstnanci opatrní, aby nepodléhali přehnanému optimismu, a nechtějí nechat testy ovlivnit jejich realistické hodnocení výkonu.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.