Po Grand Prix Kanady se letos podruhé čekalo, jestli skutečně vyhraje muž, který jako první proťal cílovou čáru. Tady ale podobnost končí - 116 minut po oznámení, že je prošetřován manévr ze 69. kola Grand Prix Rakouska je jasno.
Vždy, když se odehraje nějaká hraniční či vyhrocená situace, je svět F1 napjatý, jak všechno dopadne. A pochopitelně to vyvolává debaty a střety názorů. Stačí zabrousit na příspěvky týkající se právě závodu na kanadské půdě. Red Bull Ring nám přinesl situaci nikoli analogickou, ale rovněž plnou dohadů.
Závodní komisaři začali incident v zatáčce 3 (Remus) řešit v 18:00 a šlo o to, zda předjížděcí manévr Maxe Verstappena byl v souladu s pravidly. Oba piloti už mezitím stihli popsat své dojmy, odpovídající tomu, jak závod dopadl. Verstappen se hájil tím, že trest by postavil na hlavu jakékoli manévry, Leclerc tvrdil, že z jeho pohledu to je jasná záležitost.
"Vůz 33 (Verstappen) se pokusil předjet vůz 16 (Leclerc) v zatáčce 3 během 69. kola způsobem »na brzdy«. Tím se vůz 33 dostal na úroveň vozu 16 v nájezdu do zmíněné zatáčky, během tohoto manévru ho měl pilot stále plně pod kontrolou. Nicméně, když se oba vozy dostaly do oblasti výjezdu ze zatáčky, zjevně tu nebyl pro oba dostatek prostoru. Krátce předtím došlo mezi oběma vozy ke kontaktu, ovšem s ohledem na souhrn okolností se nedomníváme, že by na straně jednoho nebo druhého pilota nějaká vina na zmíněném incidentu. Považujeme ho tedy za závodní," zaznělo vysvětlení komisařů, což znamená, že Max Verstappen trestán nebude a šesté vítězství v jeho kariéře mu zůstává.
Ačkoliv nemůže Holanďan prohlásit to, co James Hunt po Grand Prix Francie 1976, kdy se dozvěděl o své rehabilitaci z GP Španělska téhož roku: "Vyhrál jsem dva závody během 24 hodin", může Max vlastně slavit svůj triumf podruhé. Jeho excelentní výkon ho k tomu plně opravňuje.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.