MONTREAL - ZASTÁVKY V BOXECH A STRATEGIE; Jak rychle pracovaly týmy v průběhu Velké ceny Kanady 2019 v boxech a s jakými pneumatikovými strategiemi ji odjely?
Parádní zastávka byla k vidění u Williamsu, který Kubicu v 38. kole přezul za rovné dvě vteřiny! Další dva pokusy už tak rychlé nebyly - Poláka v osmém kole odbavili za 4,1 s, Russella o kolo později za podprůměrných 2,9 s.
2️⃣ seconds flat!!Amazing job, @WilliamsRacing 🚀👊@DHL_Motorsports #CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/MQxSaI6M96
— Formula 1 (@F1) June 10, 2019Druhou příčku z tohoto pohledu bere Red Bull, jenž Gaslyho v 7. kole zdržel jen 2,37 s a Verstappena v 48. kole 2,38 s. Stejně rychle to stihlo Ferrari v případě Leclerca (2,38 s), Vettelova zastávka v 26. kole trvala 2,7 s - byla tedy 8. nejrychlejší.
Do závodu startovalo 11 pilotů na středně-tvrdých pneumatikách, pětice z Q3 bez možnosti volby na měkkých a 4 na tvrdých. Na dvě zastávky jeli tři piloti, z toho Bottas jen kvůli úspěšného pokusu o nejrychlejší kolo a bodu navíc, zbytek vsadil na jasně nejrychlejší jednozastávkovou strategii, přitom šlo o jednu z nejteplejších kanadských velkých cen v historii - teplota dráhy dosahovala 52 °C, vzduch 30 °C.
Verstappen jel sice na jednu zastávku, ale oproti Vettelovi a Hamiltonovi šlo o alternativu se startem na tvrdé sadě (díky vypadnutí v Q2 v sobotu) a pozdní výměně pneumatik, podobně jako Stroll. Oba díky tomu dosáhli na slušný výsledek: Max na 5. a Lance na 9. místo v cíli.
Klíčový pro dojezd na pódiu byl start na středně-tvrdé směsi, což si z elitní desítky ale mohly v sobotu zajistit pouze Mercedesy a Ferrari. Teplotní degradace u ní byla nižší, než se očekávalo. Středně-tvrdá - tvrdá byla jasně ta nejlepší cesta.
Nejdelší stint Velké ceny Kanady vypsané na 70 kol zvládl Sainz - 65 kol (tj. 93 % závodu) bylo ale příliš i na tvrdou směs, v závěru ho kvůli tomu předjeli Stroll i Kvjat a přišel o body. Na středně-tvrdých pneumatikách odjel 35 kol Giovinazzi, na měkkých Hülkenberg 16 kol.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.