Na špičce startovního pole dnes probíhala urputná bitva, na jejímž konci se radoval Sebastian Vettel s Ferrari. V úplně posledním pokusu dokázal porazit svého rivala od Mercedesu Lewise Hamiltona. Jak probíhala kvalifikace, jejíž dění poznamenala v prostřední části také nehoda Kevina Magnussena?
Na kanadském městském okruhu v Montréalu panovalo slunečné počasí s teplotou vzduchu 21°C (vlhkost 22%) a teplota povrchu závodní dráhy se vyšplhala na 46°C, vše doplňoval příjemný vánek. Před tímto víkendem byla očekávána výhoda na straně výkonu pohonných jednotek Ferrari, přestože nějaká vylepšení motoru přivezl také Mercedes. Závěrečný trénink proto ovládly rudé vozy z Maranella.
PRVNÍ ČÁST
Po rozsvícení zeleného světla na konci boxové uličky vyrazil jako první na dráhu Robert Kubica, jehož po chvilce doplnil stájový kolega George Russell a postupně se přidávali další, všichni bez výjimky na nejměkkčích dostupných pneumatikách. Měřené časy na adresu Williamsu tady zaostávají o propastných pět sekund na vítěze třetího tréninku!
Těsně před vypršením prvních pěti minut zajeli měřená kola oba jezdci Ferrari Charles Leclerc (1:11.786) a Sebastian Vettel (1:12.339) a ihned šli do čela, avšak rychle se ozval také Max Verstappen (1:12.018), který tak oba rudé vozy v tabulce od sebe oddělil.
Brzy neváhali ani oba piloti od Mercedesu, Lewis Hamilton (1:12.099) se usadil na provizorním třetím a Valtteri Bottas (1:12.105) na čtvrtém místě. Sebastian Vettel dalším pokusem (1:11.601) se zařadil přibližně o desetinu za svého týmového parťáka. K sobě se záhy seřadily i vozy Red Bullu, avšak pořadí na špičce se velmi rychle střídalo.
Pět minut před koncem prvního kvalifikačního dějství byla první dvě místa opět rudá (Vettel 1:11.200 a Leclerc 1:11.214), těsně za nimi se nacházel Valtteri Bottas (1:11.229), zatímco Lewis Hamilton ztrácel již tři desetiny (1:11.518). Na postupové hranici soupeřili Sergio Pérez a Lance Stroll, nízko byly také vozy Alfa Romeo, Kimi Räikkönen okupoval dvanáctou pozici (1:12.230) a Antonio Giovinazzi byl o dvě příčky dál (1:12.348).
Celkem vysoko se nacházel Renault s McLarenem, jejich jezdci byli od šestého místa v pořadí Nico Hülkenberg, Carlos Sainz, Lando Norris a Daniel Ricciardo.
Home favourite Lance Stroll gave it his all, but couldn't quite make it out of Q1 😣#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/HOB3m010QA
— Formula 1 (@F1) June 8, 2019Před vypršením časomíry se snažil z nepostupového šestnáctého místa vymanit Lance Stroll a přestože se na chvíli dostal o dvě pozice před svého stájového kolegu, ten ho opět překonal, přičemž všem vypálil rybník Giovinazzi (1:12.122), který tak uzavřel první patnáctku.
Dále nepostupují: Sergio Pérez, Kimi Räikkönen, Lance Stroll, George Russell a Robert Kubica.
DRUHÁ ČÁST
Mercedesy okamžitě vyrazily na trať shodně na žlutých, tedy středně tvrdých pneumatikách a jejich strategii napodobili i piloti Ferrari. Na prostřední směsi vyjel na dráhu také Max Verstappen. První čas zaznamenal Lewis Hamilton (1:11.336), zatímco Charles Leclerc podobně jako Valtteri Bottas probrzdil. Po prvních pokusech se vyšvihl do čela Sebastian Vettel (1:11:309) a těsně tak odsunul Hamiltona na druhé místo.
Na čtvrtém místě figuroval Nico Hülkenberg (1:11.553) a motory Renaultu šlapaly, protože hned za ním byl Carlos Sainz (1:11:572) a Lando Norris (1:11:765). Zatímco o první dvě místa soupeřili mezi sebou jezdci Ferrari (Vettel 1:11.142 a Leclerc 1:11:205), za Ferrari a Mercedesem se umístily s těsným odstupem oba vozy Renaultu, Daniel Ricciardo s časem 1:11.532 před Hülkenbergem (1:11.553).
Pět minut před koncem se na druhém místě objevil Pierre Gasly (1:11:196), avšak rychle se v čele tabulky objevilo jméno Lewise Hamiltona (1:11:010), téměř o půl sekund před Valtteri Bottasem na pátém místě (1:11:487). Max Verstappen se překvapivě nacházel na nepostupovém jedenáctém místě s časem 1:11:800.
Valtteri Bottas na to také šlápl a o necelou desetinku šel za svého týmového parťáka na druhé místo (1:11.095), zatímco obě Ferrari dělil Red Bull v rukou Pierra Gaslyho, zatímco druhý vůz rudých býků byl ještě stále mimo první desítku.
Dvě minuty do konce a Max Verstappen vše sází na jediný pokus na nejměkkčích pneumatikách. V tu dobu byli takřka všichni na závodní dráze. Pro pojištění situace byli všichni na pneumatikách s červeným proužkem, Lewis Hamilton zajel první dva sektory v růžovém podání, ale dalo se čekat, že špička měřeným kolem své časy nebude chtít překonávat.
🚩 RED FLAG 🚩Big crash for Magnussen who hits the Wall of Champions and then collides with the pit wall on the opposite side of the trackK-Mag is okay and out of the car 👍 #CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/k4wvuWhVxg
— Formula 1 (@F1) June 8, 2019Avšak v samotném závěru druhé etapy kvalifikace tvrdě boural Kevin Magnussen, jenž nejprve škrtnul zádí svého vozu o zeď šampionů a následnou piruetou naboural do protilehlé zdi. Tímto byly samozřejmě veškeré snahy ostatních pilotů zmařeny.
Dále nepostupují: Max Verstappen, Daniil Kvjat, Antonio Giovinazzi, Alexander Albon a Romain Grosjean.
TŘETÍ ČÁST
Závěrečné kvalifikační souboje měly samozřejmě z důvodu uklízení vozu Haas Kevina Magnussena po jeho havárii v závěrečné šikaně okruhu zpoždění. Traťoví maršálové vůz nabrali na jeřáb a odváželi ho v zavěšeném stavu. Ředitelství oznámilo start poslední části kvalifikace na 15:05 hod. místního času.
První se na dráhu vypravil Pierre Gasly, jiná než červená sada pneumatik se již ani nedá očekávat. Brzy bylo na trati všichni, samozřejmě vyjma Kevina Magnussena.
Big spin for Bottas coming out of Turn 2 The Finn somehow manages to avoid hitting the wall #CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/sMcaiE0Geu
— Formula 1 (@F1) June 8, 2019Nejprve šly do čela oba vozy Ferrari (Vettel 1:10.681 a Leclerc 1:11.188), ale brzy je překonal Lewis Hamilton (1:10.493), zatímco jeho stájový kolega Valtteri Bottas dostal přetáčivý smyk při výjezdu ze druhé zatáčky a na chvíli zapříčinil vyvěšení žlutých vlajek.
O sekundu za Leclercem se nacházeli nejbližší soupeři v podobě Nica Hülkenberga (1:12.108) a Daniela Ricciarda (1:12.568), jehož záhy překonal Pierre Gasly (1:11.569).
Dvě minuty před koncem vyrazil k dalšímu pokusu na čerstvých pneumatikách Lewis Hamilton, zatímco Valtteri Bottas měl před sebou jediné možné ostré kolo. Pětinásobný šampion zaznamenal nejlepší časy v prvním i druhém sektoru, třetí sektor byl sice žlutý, ale celkově čas stačil na prozatímní první místo (1:10.446).
YES YES YES 🎉 #Seb5 will start from P1 in the #CanadianGP🇨🇦. #Charles16 P3! #SF90 #essereFerrari 🔴 pic.twitter.com/9XPbAcuLod
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) June 8, 2019O překvapení se ale postaral Sebastian Vettel (1:10.240), jenž i přes osobní zlepšení v prvních dvou sektorech dokázal Hamiltonovi pole position vyfouknout přímo před nosem! Na Charlese Leclerca (1:10.920) zbyla třetí příčka, ve druhé řadě ho doplní Daniel Ricciardo s Renaultem (1:11.071).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.