Na špičce startovního pole dnes probíhala urputná bitva, na jejímž konci se radoval Sebastian Vettel s Ferrari. V úplně posledním pokusu dokázal porazit svého rivala od Mercedesu Lewise Hamiltona. Jak probíhala kvalifikace, jejíž dění poznamenala v prostřední části také nehoda Kevina Magnussena?
Na kanadském městském okruhu v Montréalu panovalo slunečné počasí s teplotou vzduchu 21°C (vlhkost 22%) a teplota povrchu závodní dráhy se vyšplhala na 46°C, vše doplňoval příjemný vánek. Před tímto víkendem byla očekávána výhoda na straně výkonu pohonných jednotek Ferrari, přestože nějaká vylepšení motoru přivezl také Mercedes. Závěrečný trénink proto ovládly rudé vozy z Maranella.
PRVNÍ ČÁST
Po rozsvícení zeleného světla na konci boxové uličky vyrazil jako první na dráhu Robert Kubica, jehož po chvilce doplnil stájový kolega George Russell a postupně se přidávali další, všichni bez výjimky na nejměkkčích dostupných pneumatikách. Měřené časy na adresu Williamsu tady zaostávají o propastných pět sekund na vítěze třetího tréninku!
Těsně před vypršením prvních pěti minut zajeli měřená kola oba jezdci Ferrari Charles Leclerc (1:11.786) a Sebastian Vettel (1:12.339) a ihned šli do čela, avšak rychle se ozval také Max Verstappen (1:12.018), který tak oba rudé vozy v tabulce od sebe oddělil.
Brzy neváhali ani oba piloti od Mercedesu, Lewis Hamilton (1:12.099) se usadil na provizorním třetím a Valtteri Bottas (1:12.105) na čtvrtém místě. Sebastian Vettel dalším pokusem (1:11.601) se zařadil přibližně o desetinu za svého týmového parťáka. K sobě se záhy seřadily i vozy Red Bullu, avšak pořadí na špičce se velmi rychle střídalo.
Pět minut před koncem prvního kvalifikačního dějství byla první dvě místa opět rudá (Vettel 1:11.200 a Leclerc 1:11.214), těsně za nimi se nacházel Valtteri Bottas (1:11.229), zatímco Lewis Hamilton ztrácel již tři desetiny (1:11.518). Na postupové hranici soupeřili Sergio Pérez a Lance Stroll, nízko byly také vozy Alfa Romeo, Kimi Räikkönen okupoval dvanáctou pozici (1:12.230) a Antonio Giovinazzi byl o dvě příčky dál (1:12.348).
Celkem vysoko se nacházel Renault s McLarenem, jejich jezdci byli od šestého místa v pořadí Nico Hülkenberg, Carlos Sainz, Lando Norris a Daniel Ricciardo.
Home favourite Lance Stroll gave it his all, but couldn't quite make it out of Q1 😣#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/HOB3m010QA
— Formula 1 (@F1) June 8, 2019Před vypršením časomíry se snažil z nepostupového šestnáctého místa vymanit Lance Stroll a přestože se na chvíli dostal o dvě pozice před svého stájového kolegu, ten ho opět překonal, přičemž všem vypálil rybník Giovinazzi (1:12.122), který tak uzavřel první patnáctku.
Dále nepostupují: Sergio Pérez, Kimi Räikkönen, Lance Stroll, George Russell a Robert Kubica.
DRUHÁ ČÁST
Mercedesy okamžitě vyrazily na trať shodně na žlutých, tedy středně tvrdých pneumatikách a jejich strategii napodobili i piloti Ferrari. Na prostřední směsi vyjel na dráhu také Max Verstappen. První čas zaznamenal Lewis Hamilton (1:11.336), zatímco Charles Leclerc podobně jako Valtteri Bottas probrzdil. Po prvních pokusech se vyšvihl do čela Sebastian Vettel (1:11:309) a těsně tak odsunul Hamiltona na druhé místo.
Na čtvrtém místě figuroval Nico Hülkenberg (1:11.553) a motory Renaultu šlapaly, protože hned za ním byl Carlos Sainz (1:11:572) a Lando Norris (1:11:765). Zatímco o první dvě místa soupeřili mezi sebou jezdci Ferrari (Vettel 1:11.142 a Leclerc 1:11:205), za Ferrari a Mercedesem se umístily s těsným odstupem oba vozy Renaultu, Daniel Ricciardo s časem 1:11.532 před Hülkenbergem (1:11.553).
Pět minut před koncem se na druhém místě objevil Pierre Gasly (1:11:196), avšak rychle se v čele tabulky objevilo jméno Lewise Hamiltona (1:11:010), téměř o půl sekund před Valtteri Bottasem na pátém místě (1:11:487). Max Verstappen se překvapivě nacházel na nepostupovém jedenáctém místě s časem 1:11:800.
Valtteri Bottas na to také šlápl a o necelou desetinku šel za svého týmového parťáka na druhé místo (1:11.095), zatímco obě Ferrari dělil Red Bull v rukou Pierra Gaslyho, zatímco druhý vůz rudých býků byl ještě stále mimo první desítku.
Dvě minuty do konce a Max Verstappen vše sází na jediný pokus na nejměkkčích pneumatikách. V tu dobu byli takřka všichni na závodní dráze. Pro pojištění situace byli všichni na pneumatikách s červeným proužkem, Lewis Hamilton zajel první dva sektory v růžovém podání, ale dalo se čekat, že špička měřeným kolem své časy nebude chtít překonávat.
🚩 RED FLAG 🚩Big crash for Magnussen who hits the Wall of Champions and then collides with the pit wall on the opposite side of the trackK-Mag is okay and out of the car 👍 #CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/k4wvuWhVxg
— Formula 1 (@F1) June 8, 2019Avšak v samotném závěru druhé etapy kvalifikace tvrdě boural Kevin Magnussen, jenž nejprve škrtnul zádí svého vozu o zeď šampionů a následnou piruetou naboural do protilehlé zdi. Tímto byly samozřejmě veškeré snahy ostatních pilotů zmařeny.
Dále nepostupují: Max Verstappen, Daniil Kvjat, Antonio Giovinazzi, Alexander Albon a Romain Grosjean.
TŘETÍ ČÁST
Závěrečné kvalifikační souboje měly samozřejmě z důvodu uklízení vozu Haas Kevina Magnussena po jeho havárii v závěrečné šikaně okruhu zpoždění. Traťoví maršálové vůz nabrali na jeřáb a odváželi ho v zavěšeném stavu. Ředitelství oznámilo start poslední části kvalifikace na 15:05 hod. místního času.
První se na dráhu vypravil Pierre Gasly, jiná než červená sada pneumatik se již ani nedá očekávat. Brzy bylo na trati všichni, samozřejmě vyjma Kevina Magnussena.
Big spin for Bottas coming out of Turn 2 The Finn somehow manages to avoid hitting the wall #CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/sMcaiE0Geu
— Formula 1 (@F1) June 8, 2019Nejprve šly do čela oba vozy Ferrari (Vettel 1:10.681 a Leclerc 1:11.188), ale brzy je překonal Lewis Hamilton (1:10.493), zatímco jeho stájový kolega Valtteri Bottas dostal přetáčivý smyk při výjezdu ze druhé zatáčky a na chvíli zapříčinil vyvěšení žlutých vlajek.
O sekundu za Leclercem se nacházeli nejbližší soupeři v podobě Nica Hülkenberga (1:12.108) a Daniela Ricciarda (1:12.568), jehož záhy překonal Pierre Gasly (1:11.569).
Dvě minuty před koncem vyrazil k dalšímu pokusu na čerstvých pneumatikách Lewis Hamilton, zatímco Valtteri Bottas měl před sebou jediné možné ostré kolo. Pětinásobný šampion zaznamenal nejlepší časy v prvním i druhém sektoru, třetí sektor byl sice žlutý, ale celkově čas stačil na prozatímní první místo (1:10.446).
YES YES YES 🎉 #Seb5 will start from P1 in the #CanadianGP🇨🇦. #Charles16 P3! #SF90 #essereFerrari 🔴 pic.twitter.com/9XPbAcuLod
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) June 8, 2019O překvapení se ale postaral Sebastian Vettel (1:10.240), jenž i přes osobní zlepšení v prvních dvou sektorech dokázal Hamiltonovi pole position vyfouknout přímo před nosem! Na Charlese Leclerca (1:10.920) zbyla třetí příčka, ve druhé řadě ho doplní Daniel Ricciardo s Renaultem (1:11.071).
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.