Jak to bývá, trestá se kvůli nějakému prohřešku nebo porušení pravidel. V nedělním závodě v Austinu byl penalizován Carlos Sainz jr. a nejbližší soupeři Renaultu mají k výši tohoto trestu zásadní výhrady - zejména k výši.
Inkriminovaná situace nastala hned po startu v první zatáčce, kde se Carlos vyvezl na pravé straně trati až ta její okraj ve stopách Sebastiana Vettela. Zařadil se celkem bezpečně na šesté místo, krátce nato udělal místo Pérezovi, aby mu nemohla být vyčítána nepovolená výhoda. Mexičana na konci zatáčkové pasáže opět předjel. To nejspíš podnítilo vyšetřování sportovních komisařů, kteří mu udělili ve 24. kole během jeho zastávky v boxech pětivteřinovou penalizaci.
Soupeřům španělského pilota se nelíbilo, že komisařům tak dlouho trvalo, než vyhlásili trest pro Sainze jr. Vedl je k tomu další hříšník Lance Stroll, který kolidoval v zatáčce 6 s Alonsem a jeho penalizace v podobě průjezdu boxovou uličkou přišel podstatně dříve.
"Náš týmový manažer sdělil tuto námitku sportovní komisi. Zkrátíte si zatáčku, získáte výhodu. To komisařům trvá pět kol, než si někdo uvědomí, že se provinil a dalších pět kol, než zareagují? Sainz mezitím soupeřům odjel, protože ostatní zůstali v balíku uprostřed pole. Potom dostal pět vteřin, což je trest nanic, protože už byl dávno pryč," zhodnotil situaci šéf týmu Haas Günther Steiner.
"Takové řešení je špatné. Pokud vás trestají po pěti nebo deseti kolech, měli by vás vrátit na původní pozici. Potrestaný by měl přijít o nějaké umístění nebo dostat větší trest. Protože pokud budete dostatečně mazaní a zvládnete záležitost strategicky, můžete těch pět vteřin beztrestně vymazat. V prvním kole se stává hodně incidentů a komisaři by je měli posuzovat podle závažnosti. Pochopitelně ty na špici startovního pole jsou důležitější. Pokud by se Sainz jr. vrátil na pozici, ze které se posunul dopředu, závod by se vyvíjel a dopadl docela jinak. Myslím, že o tom nikdo nepřemýšlí a nestará se o to, ale my ano," pokračuje Steiner. Jeho rozčilení je pochopitelné, protože Haas bojuje právě s Renaultem o pozici v Poháru konstruktérů.
Podobná situace je v týmu Racing Point Force India. Týmový vedoucí Otmar Szafnauer se v podstatě shoduje se svým kolegou z týmu Haas a označuje penalizaci Sainze jr. za příliš mírnou.
"Sainz vyjel z trati a získal jistou výhodu. Brzdil pozdě, proto se dostal za okraj dráhy a předjel pár pilotů - dostal pětivteřinovou penalizaci, což neodpovídá tomu, co svým prohřeškem získal. To není v souladu s pravidly. Měl dostat zastávku stop & go nebo deset vteřin, pokud nevrátil nepovoleně získanou pozici zpět," myslí si Szafnauer.
Zajímavý je i názor osoby nadmíru povolané - závodního ředitele Charlie Whitinga. Pomiňme nyní fakt, že nebude asi podrážet svým kolegům nohy, on sám se domnívá, že udělený trest je v naprostém pořádku.
"Jsou tu podobné situace, například v Abú Zabí v loňské sezóně, kdy předjížděl Nico Hülkenberg s vědomím, že pravděpodobně dostane pět vteřin. To byl mírný trest, proto jsme dali komisařům nové pokyny. Týmy na to nějak nahlížejí a pochopitelně si mohou myslet, že šlo o úmyslný akt. Ale během prvního kola se událo hodně zmatků, bylo jasné, že vyjel z trati a předjel Charlese Leclerca. Vypadalo to, jako by se zavěsil za Vettela a vrátil se před Leclercem. Je třeba si uvědomit, že tím získal výhodu. Pokud jde o potrestání, šlo podle mého názoru o standardní záležitost," vysvětlil závěry komise Whiting.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.