Pokud řeknete Monako, napadne vás asi současně termín daňový ráj a jedna z nejzvláštnějších Grand Prix. Co se pilotů z miniknížectví týče, zatím fanoušci motorsportu znali pouze legendárního Louise Chirona. Nyní mu roste zdatný nástupce.
Je tomu právě šedesát let, kdy nezapomenutelný Louis Chiron naposledy zkusil své štěstí v monacké automobilové ruletě, ale v týmu André Testuta neuspěl a byl vystřídán. Jeho Maserati 250F neslo startovní číslo 56. Nyní se do ulic Monte Carla vrací další zástupce Monaka Charles Leclerc. A jak se zdá, s patřičnou pompou.
Dvacetiletý pilot Sauberu je sběratelem trofejí, na svém kontě má tituly z GP3 (2016) a šampionátu FIA F2 (2017). Takový surový diamant si nemohla nechat uniknout akademie Ferrari, třebaže Charles zatím dobývá svět v barvách Sauberu. A nikoli neúspěšně - blýskl se šestým místem v Grand Prix Ázerbajdžánu a tím pochopitelně znásobil svůj závodní kredit.
"Pokud kolem něj není žádný rozruch, pak nechápu, u koho už by měl být. Pokud projdete kategoriemi tak jako on, tak sem prostě patří. V závodech, které jel, využil maxima příležitostí, bodoval s vozem, který na tyto pozice spíš nepatří, takže odvádí naprosté maximum," ohodnotil Leclerca Sebastian Vettel s tím, že nevidí žádný důvod, proč by Charles neměl v budoucnu hájit barvy Ferrari.
"Je skvělé sledovat, co v posledních letech dokázal. Formule 1 má být vrcholem motorsportu, což určitě je. Ale měla by také mít nejlepší piloty z celého světa a při vší úctě nelze tvrdit, že tu skutečně máme stoprocentně nejlepší jezdce. Takže je pak opravdu vynikající vidět ryzí talent, které se dostalo až sem. Má potenciál dokázat velké věci, což nemůžete říci o každém klukovi, který se do F1 v minulých letech dostal. Jde o drahý sport, takže tu nejsou vždy ti nejtalentovanější, kterým chybí peníze. O to lepší pak je, když s námi závodí někdo jako Charles," vysekl monackému rodákovi poklonu další mistr světa Lewis Hamilton.
Na středeční tiskové konferenci byli oba šampioni zástupci serveru motorsport.com osloveni, jakou by dali benjamínkovi F1 radu do budoucna.
"Ať si to jednoduše užívá. Vozy, které pilotujeme, jsou nejrychlejšími automobily na světě a na to se musíte těšit. Ne na ten blázinec kolem, který někdy nastane. Je důležité vědět, proč tu chcete být a vnímat, co je pro vás opravdu důležité. Zbytek už není až tolik ve vašem zájmu," prohlásil Vettel. A Hamilton k tomu dodal: "Nejdůležitější je snaha zůstat nohama na zemi, být blízko své rodiny a užívat si jízdu. Nesmí ji brát přespříliš vážně. Každá zkušenost se promítne do křivky učení, ať už bude dobrá nebo špatná, je to součást formování vaší osobnosti."
Situace Lewise Hamiltona ve Ferrari nabírá na vážnosti, protože sedminásobný mistr světa se zatím nedokázal plně sžít se svým novým vozem pro sezónu F1 2025.
Dvojnásobný mistr světa F1 a bývalý pilot McLarenu Mika Häkkinen vyjádřil překvapení nad tím, že Max Verstappen během Velké ceny Španělska nijak nezpochybnil rozhodnutí týmu Red Bull obout tvrdou směs pneumatik. Podle Fina bylo neobvyklé, že jezdec jeho kalibru nepokusil strategii více ovlivnit.
Přestup k Ferrari měl být pro Hamiltona vrcholem kariéry, ale zatím přináší spíše nejistotu než úspěchy. Sedminásobný mistr světa se stále adaptuje na nové prostředí, což vyvolává spekulace o jeho budoucnosti ve Formuli 1.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.