Pirelli: Změnou pneumatik jsme chtěli ve Španělsku odvrátit loterii

Kolem nového řešení pneumatik ve Španělsku se stále diskutuje
Kolem nového řešení pneumatik ve Španělsku se stále diskutuje, foto: Red Bull Content Pool
Robert RoBertino Pavelka 15. května 2018 06:30
Sdílej:

Minulý měsíc došlo k rozhodnutí ubrat z hloubky dezénu 0,4 mm - šlo o výsledek testování v Barceloně při vyšší zátěži. Stejné provedení pneumatik jako při GP Španělska bude použito rovněž ve Francii a Velké Británii.

Oba piloti Ferrari naznačují, že nové provedení pneumatik co do jejich fungování oproti Mercedesu jejich stáj znevýhodnilo. Změna měla efekt na menší opotřebení pneumatik, takže celkem deset ze 14 pilotů dokončilo závod s jednou zastávkou v boxech.

"Pokud se potýkáte s vysokou hladinou opotřebení, která postihuje většinu nebo všechny vozy ve startovním poli, pak nejde o závod, nýbrž loterii. Není to správný přístup a my jako jediný dodavatel pneumatik pro F1 musíme všem poskytnout vhodný a bezpečný produkt pro daný okruh. Domnívám se, že drobná změna v tloušťce běhounu změnila do jisté míry výkon některých vozů," vysvětlil situaci pro server motorsport.com Mario Isola.

V závodě pak superměkkou směs použili pouze dva piloti - Fernando Alonso na ní zajel čas v prostřední části kvalifikace, po druhé zastávce v boxech pak vsadil na červeně označené pneumatiky Sergej Sirotkin. Vettel po závodě prohlásil, že změna pneumatik znamenala určité komplikace, ovšem Isola to rázně popřel.

"Směs je stejná, konstrukce je identická, jediný rozdíl je v tloušťce. Z technického hlediska je obtížné to vysvětlit, protože pokud superměkká směs byla během závodu vytlačena kvůli obecnému pocitu, že je příliš měkká, problém musíme hledat jinde," pokračuje Isola.

Závodní inženýr Pirelli zdůraznil, že ke změně v tloušťce běhounu došlo po konzultaci s týmy, přičemž Ferrari si uvědomoval, že se nachází v té skupině, která trpěla při testování větším opotřebením. Letos byl čas nejrychlejšího pilota v kvalifikaci o tři vteřiny lepší než při loňské Grand Prix, v samotném závodu dokonce o čtyři až pět vteřin.

"Zkoumali jsme důvod, proč se na pneumatikách objevují puchýřky a dospěli jsme k názoru, že největší roli hraje povrch dráhy, zdaleka to není novými monoposty nebo změnami ve směsích. Bylo nutné počkat až do Melbourne. Když se tam ukázalo, že je situace v normálu, osobně jsem oslovil všechny týmy, požádal je o jejich názor a shromáždil názory na danou problematiku. Pak proběhla v Pirelli interní schůzka, kde jsme vše vyhodnotili a připravili zprávu pro FIA, kde je vysvětleno, proč jsme se pro zmíněnou změnu rozhodli," podává vysvětlení Isola. 

Na značné množství názorů, že provedení připravené pro Grand Prix Španělska bylo navrženo tak, aby zvýhodnilo Mercedes a způsobilo větší problémy Ferrari, se Isola ostře ohradil. "Nikdy bychom nic takového neudělali. Spolupracujeme se všemi špičkovými výrobci, nejenom v oblasti F1, tak proč bychom pro někomu měli poskytnout výhodu," uzavírá Isola.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.