Jde o poněkud zvláštní situaci. Carlos Sainz jr., který strávil necelé tři sezóny v týmu Toro Rosso, byl ještě před koncem ročníku 2017 "zapůjčen" Renaultu. Ten by si rád španělský talent ponechal, ale není to tak jednoduché.
Mladý Španěl začal kariéru v F1 v týmu Toro Rosso jako potenciální rezerva pro Red Bull. Tam se ale prosadil jiný talent - Max Verstappen - a Sainz jr. začínal mít pocit, že jeho kariéra do jisté míry dospěla do mrtvého bodu. Proto přivítal svolení k přestupu k Renaultu, za nějž hned v prvním závodě v americkém Austinu dojel na sedmém místě.
Red Bull ale může uplatnit své nároky už v roce 2019 v případě, že by tým opustil Daniel Ricciardo. V případě Australana se ale nedá předpokládat, že by se otázky kolem nového kontraktu vyřešily do letošního léta, což staví Renault ohledně složení jezdecké sestavy pro rok 2019 do poněkud obtížné role.
Generální ředitel francouzské stáje Cyril Abiteboul nicméně zdůraznil, že tým se Sainzem jr. zahájil rozhovory o dlouhodobém plánu, v němž by Španěl mohl figurovat. Pokud by Red Bull o něj neprojevil zájem, je připraven podepsat kontrakt.
"S Carlosem se nacházíme ve zvláštní situaci: týká se to výhledu pro příští rok, ovšem od první chvíle jsme věděli, oč půjde. Musíme tedy začít uvažovat o tom, jak by se situace mohla vyvinout. S Carlose už jsme začali rozhovory, co se může odehrát po letošním roce, i když je jasné, že vše není ani v jeho, ani v našich rukách. Není to nijak komfortní situace, musíme se smířit s tím, že part je rozehrán hned v několika oblastech a jednou z nich je i trh pilotů, který musíme z hlediska naší budoucnosti mít stále pod kontrolou," vysvětluje Abiteboul.
Čtyřicetiletý funkcionář si je dobře vědom, že Renault zatím nedospěl do stádia, kdy by svou kvalitou mohl přilákat špičkové piloty jako v případě Ricciarda, zatímco jeho mladé naděje - například Jack Aitken, jenž bude testovat vůz příští týden v rámci GP Španělska - ještě nedospěly do stádia, kdy by byly připraveny pro závodní sedačku F1.
"Máme zájem o talentované piloty a Ricciardo jím rozhodně je. Má velmi dobrou pozici pro to, aby měl představu o tom, jak jsme silní, kde máme slabiny, protože rovněž disponuje motory Renault - ten je někdy výborný, jindy má problémy. Pokud chceme získat pilota jako Daniel - nebo někoho jiného - je naším prvním zájmem udělat vše správně. Pokud se nám povede připravit nejlepší balíček šasi/motor, jsem si jist, že k týmu nastoupí někdo jako Ricciardo, protože můžeme potvrdit vážnost našich záměrů. Ovšem vůbec první, co musíme dokázat, je dát najevo pro Daniela, že máme zcela pod kontrolou situaci v oblasti motoru," pokračuje Abiteboul.
S ohledem na nejnovější zprávy se generální ředitel francouzské automobilky snaží, aby Red Bull rozhodl o svých plánech na rok 2019. Ve hře je také Honda a Renault potřebuje vědět, zda rakouský tým nebude požadovat, aby se Sainz jr. vrátil.
"Je zřejmé, že nemůžeme všechno ovlivnit, ale přinejmenším musíme mít nějakou vizi ohledně budoucnosti. To je také důvod, proč se snažíme urychlit události týkající se Red Bullu v otázkách motoru a stejné to bude i na úrovni pilotů," uzavírá Abiteboul.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.