Mercedes postavil pro sezónu 2018 "podstatě zcela nový motor " a stále před sebou vidí velký prostor pro zlepšení, což je pro soupeře, kteří se na něj už 4 roky snaží neúspěšně dotáhnout, špatnou zprávou. Udrží si i letos svůj technologický náskok?
I když se Ferrari loni přiblížilo, tak v oblasti výkonu pohonné jednotky na Stříbrné šípy stále trochu ztrácelo. Díky aerodynamickým kvalitám svého monopostu ale na některých okruzích mělo navrch a Sebastian Vettel v první části sezóny šampionát vedl.
Mercedes ale nechce nic ponechat náhodě, proto během zimy plánuje rozsáhlá vylepšení svého motoru, u kterého očekává, že brzy překročí hranici 1000 koní. Kolik toho proti loňsku změní?
"V podstatě všechno bude nové. Během sezóny se mu dostalo několika fází a máme nápady na to, jak zlepšit výkon, indikovaný výkon v motoru. Máme nápady na snížení tření téměř ve všech oblastech pohonné jednotky, nebo na snížení ztrát v elektrických systémech," usmívá se Andy Cowell, jenž má na starosti vývoj pohonných jednotek v Brixworthu.
I když někteří očekávali, že Mercedes už brzy narazí na strop výkonnosti a ostatní se na něj dotáhnout, tak podle jeho inženýrů před sebou stále vidí velký prostor pro čisté výkonnostní zisky.
"Pokaždé, když postavíte motor, když přijdete s fázovým vylepšením, tak jste se vždy něco naučili. Takže koncept zmrazíte, odvedete práci, prověříte ji a jdete závodit. Jenže celá ta cesta je hrozně frustrující, jelikož se učíte, ale nemůžete to zahrnout do té fáze, aniž byste fundamentálně nenarušili kvalitu," pokračuje pro Autosport Cowell.
"Je to pro nás ujišťující, že máme učební křivku - pozorujeme, učíme se, reagujeme, a pak si to pamatujeme. Když proto přijde čas na to, abychom dali dohromady nový koncept, tak máme celou zásobu nápadů."
Limity v nedohlednu - Mercedes stále vidí prostor pro zlepšení"Hodně jich je malých, jde o marginální zisky v dobře známých oblastech. Některé jsou velké, fundamentální poznatky, pokrok ve spalování, omezení tření, nové materiály odemykající oblasti, v nichž jsme se trápili se spolehlivostí. A někdy jde zkrátka o překvapení.
Stále je možné dosahovat zisků. Jde o přebytek drobných věcí, pětimilisekundových zisků. Potom o ta krásná překvapení, kde si myslíte, že v jedné oblasti získáte 2 kW, a ty vlastně získáte jinde jihu. Jde zkrátka o provádění těch skvělých experimentů, v tomto je testovací zařízení důležité.
Musíte přemýšlet o tom, co se snažíte měřit, potřebujete ale i velmi působivý dynamometr s neuvěřitelnými senzory, dobrou testovací metodologií pro detekování těch zisků a jejich vyzdvihnutí z toho hluku obecného testování," dodává Cowell.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.