Mercedes postavil pro sezónu 2018 "podstatě zcela nový motor " a stále před sebou vidí velký prostor pro zlepšení, což je pro soupeře, kteří se na něj už 4 roky snaží neúspěšně dotáhnout, špatnou zprávou. Udrží si i letos svůj technologický náskok?
I když se Ferrari loni přiblížilo, tak v oblasti výkonu pohonné jednotky na Stříbrné šípy stále trochu ztrácelo. Díky aerodynamickým kvalitám svého monopostu ale na některých okruzích mělo navrch a Sebastian Vettel v první části sezóny šampionát vedl.
Mercedes ale nechce nic ponechat náhodě, proto během zimy plánuje rozsáhlá vylepšení svého motoru, u kterého očekává, že brzy překročí hranici 1000 koní. Kolik toho proti loňsku změní?
"V podstatě všechno bude nové. Během sezóny se mu dostalo několika fází a máme nápady na to, jak zlepšit výkon, indikovaný výkon v motoru. Máme nápady na snížení tření téměř ve všech oblastech pohonné jednotky, nebo na snížení ztrát v elektrických systémech," usmívá se Andy Cowell, jenž má na starosti vývoj pohonných jednotek v Brixworthu.
I když někteří očekávali, že Mercedes už brzy narazí na strop výkonnosti a ostatní se na něj dotáhnout, tak podle jeho inženýrů před sebou stále vidí velký prostor pro čisté výkonnostní zisky.
"Pokaždé, když postavíte motor, když přijdete s fázovým vylepšením, tak jste se vždy něco naučili. Takže koncept zmrazíte, odvedete práci, prověříte ji a jdete závodit. Jenže celá ta cesta je hrozně frustrující, jelikož se učíte, ale nemůžete to zahrnout do té fáze, aniž byste fundamentálně nenarušili kvalitu," pokračuje pro Autosport Cowell.
"Je to pro nás ujišťující, že máme učební křivku - pozorujeme, učíme se, reagujeme, a pak si to pamatujeme. Když proto přijde čas na to, abychom dali dohromady nový koncept, tak máme celou zásobu nápadů."
Limity v nedohlednu - Mercedes stále vidí prostor pro zlepšení"Hodně jich je malých, jde o marginální zisky v dobře známých oblastech. Některé jsou velké, fundamentální poznatky, pokrok ve spalování, omezení tření, nové materiály odemykající oblasti, v nichž jsme se trápili se spolehlivostí. A někdy jde zkrátka o překvapení.
Stále je možné dosahovat zisků. Jde o přebytek drobných věcí, pětimilisekundových zisků. Potom o ta krásná překvapení, kde si myslíte, že v jedné oblasti získáte 2 kW, a ty vlastně získáte jinde jihu. Jde zkrátka o provádění těch skvělých experimentů, v tomto je testovací zařízení důležité.
Musíte přemýšlet o tom, co se snažíte měřit, potřebujete ale i velmi působivý dynamometr s neuvěřitelnými senzory, dobrou testovací metodologií pro detekování těch zisků a jejich vyzdvihnutí z toho hluku obecného testování," dodává Cowell.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.