Mercedes postavil pro sezónu 2018 "podstatě zcela nový motor " a stále před sebou vidí velký prostor pro zlepšení, což je pro soupeře, kteří se na něj už 4 roky snaží neúspěšně dotáhnout, špatnou zprávou. Udrží si i letos svůj technologický náskok?
I když se Ferrari loni přiblížilo, tak v oblasti výkonu pohonné jednotky na Stříbrné šípy stále trochu ztrácelo. Díky aerodynamickým kvalitám svého monopostu ale na některých okruzích mělo navrch a Sebastian Vettel v první části sezóny šampionát vedl.
Mercedes ale nechce nic ponechat náhodě, proto během zimy plánuje rozsáhlá vylepšení svého motoru, u kterého očekává, že brzy překročí hranici 1000 koní. Kolik toho proti loňsku změní?
"V podstatě všechno bude nové. Během sezóny se mu dostalo několika fází a máme nápady na to, jak zlepšit výkon, indikovaný výkon v motoru. Máme nápady na snížení tření téměř ve všech oblastech pohonné jednotky, nebo na snížení ztrát v elektrických systémech," usmívá se Andy Cowell, jenž má na starosti vývoj pohonných jednotek v Brixworthu.
I když někteří očekávali, že Mercedes už brzy narazí na strop výkonnosti a ostatní se na něj dotáhnout, tak podle jeho inženýrů před sebou stále vidí velký prostor pro čisté výkonnostní zisky.
"Pokaždé, když postavíte motor, když přijdete s fázovým vylepšením, tak jste se vždy něco naučili. Takže koncept zmrazíte, odvedete práci, prověříte ji a jdete závodit. Jenže celá ta cesta je hrozně frustrující, jelikož se učíte, ale nemůžete to zahrnout do té fáze, aniž byste fundamentálně nenarušili kvalitu," pokračuje pro Autosport Cowell.
"Je to pro nás ujišťující, že máme učební křivku - pozorujeme, učíme se, reagujeme, a pak si to pamatujeme. Když proto přijde čas na to, abychom dali dohromady nový koncept, tak máme celou zásobu nápadů."
Limity v nedohlednu - Mercedes stále vidí prostor pro zlepšení"Hodně jich je malých, jde o marginální zisky v dobře známých oblastech. Některé jsou velké, fundamentální poznatky, pokrok ve spalování, omezení tření, nové materiály odemykající oblasti, v nichž jsme se trápili se spolehlivostí. A někdy jde zkrátka o překvapení.
Stále je možné dosahovat zisků. Jde o přebytek drobných věcí, pětimilisekundových zisků. Potom o ta krásná překvapení, kde si myslíte, že v jedné oblasti získáte 2 kW, a ty vlastně získáte jinde jihu. Jde zkrátka o provádění těch skvělých experimentů, v tomto je testovací zařízení důležité.
Musíte přemýšlet o tom, co se snažíte měřit, potřebujete ale i velmi působivý dynamometr s neuvěřitelnými senzory, dobrou testovací metodologií pro detekování těch zisků a jejich vyzdvihnutí z toho hluku obecného testování," dodává Cowell.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.