Mercedes postavil pro sezónu 2018 "podstatě zcela nový motor " a stále před sebou vidí velký prostor pro zlepšení, což je pro soupeře, kteří se na něj už 4 roky snaží neúspěšně dotáhnout, špatnou zprávou. Udrží si i letos svůj technologický náskok?
I když se Ferrari loni přiblížilo, tak v oblasti výkonu pohonné jednotky na Stříbrné šípy stále trochu ztrácelo. Díky aerodynamickým kvalitám svého monopostu ale na některých okruzích mělo navrch a Sebastian Vettel v první části sezóny šampionát vedl.
Mercedes ale nechce nic ponechat náhodě, proto během zimy plánuje rozsáhlá vylepšení svého motoru, u kterého očekává, že brzy překročí hranici 1000 koní. Kolik toho proti loňsku změní?
"V podstatě všechno bude nové. Během sezóny se mu dostalo několika fází a máme nápady na to, jak zlepšit výkon, indikovaný výkon v motoru. Máme nápady na snížení tření téměř ve všech oblastech pohonné jednotky, nebo na snížení ztrát v elektrických systémech," usmívá se Andy Cowell, jenž má na starosti vývoj pohonných jednotek v Brixworthu.
I když někteří očekávali, že Mercedes už brzy narazí na strop výkonnosti a ostatní se na něj dotáhnout, tak podle jeho inženýrů před sebou stále vidí velký prostor pro čisté výkonnostní zisky.
"Pokaždé, když postavíte motor, když přijdete s fázovým vylepšením, tak jste se vždy něco naučili. Takže koncept zmrazíte, odvedete práci, prověříte ji a jdete závodit. Jenže celá ta cesta je hrozně frustrující, jelikož se učíte, ale nemůžete to zahrnout do té fáze, aniž byste fundamentálně nenarušili kvalitu," pokračuje pro Autosport Cowell.
"Je to pro nás ujišťující, že máme učební křivku - pozorujeme, učíme se, reagujeme, a pak si to pamatujeme. Když proto přijde čas na to, abychom dali dohromady nový koncept, tak máme celou zásobu nápadů."
Limity v nedohlednu - Mercedes stále vidí prostor pro zlepšení"Hodně jich je malých, jde o marginální zisky v dobře známých oblastech. Některé jsou velké, fundamentální poznatky, pokrok ve spalování, omezení tření, nové materiály odemykající oblasti, v nichž jsme se trápili se spolehlivostí. A někdy jde zkrátka o překvapení.
Stále je možné dosahovat zisků. Jde o přebytek drobných věcí, pětimilisekundových zisků. Potom o ta krásná překvapení, kde si myslíte, že v jedné oblasti získáte 2 kW, a ty vlastně získáte jinde jihu. Jde zkrátka o provádění těch skvělých experimentů, v tomto je testovací zařízení důležité.
Musíte přemýšlet o tom, co se snažíte měřit, potřebujete ale i velmi působivý dynamometr s neuvěřitelnými senzory, dobrou testovací metodologií pro detekování těch zisků a jejich vyzdvihnutí z toho hluku obecného testování," dodává Cowell.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.