Brawn je svým aerodynamickým výzkumem nadšen. Předčí týmy, F1 ale za světem zaostává

Model Mercedesu při počítačových simulacích
Model Mercedesu při počítačových simulacích, foto: Mercedes AMG F1 Team
Petr Hlawiczka 20. prosince 2017 06:40
Sdílej:

Sportovní ředitel Formule 1 je nadšeny výsledky vlastního aerodynamického průzkumu. Před týmy jsou po krátké době o hodně napřed, proč tolik zaostávají?

Týmy nedávno souhlasili s tím, že technickému oddělení Rosse Brawna poskytnou svá důvěrná aerodynamická data, aby mu pomohla v budoucím zlepšení pravidel. Poté, co se bývalý šéf Ferrari přidal k novým majitelům F1, vybudoval vlastní výzkumný tým, aby lépe porozuměl dopadům aerodynamiky moderních monopostů na závodění.

Brawn dal dohromady zkušené týmy i potřebnou technikuToto oddělení vede bývalý šéf aerodynamiky Williamsu Jason Somerville, který v zákulisí pracuje s CFD modely vozu Manoru pro rok 2017, který odkoupili v dražbě. Byl navržen pro současná pravidla, ale po krachu stáje se nakonec v závodech nikdy neobjevil.

"Koupili jsme geometrii starého vozu Manoru pro rok 2017, protože jsme chtěli mít generický model, který bychom mohli využít při CFD modelování, aby nám poskytl alespoň základ. Víme, že vůz Manoru nepatří k předním vozům F1, ale má geometrii odpovídající pravidlům pro letošní rok a všechno u něj funguje," potvrzuje Brawn.

Brzy předvede, jak závodění zlepší"Máme model dvou aut jezdících společně a odvedli jsme počáteční práci. Nyní sezóna skončila, týmy nám začínají dávat svá auta z roku 2017, abychom se mohli podívat na reprezentativnější modely. Sepsali jsme s týmy dohody o utajení a začnou nám poskytovat své reprezentativní modely pro náš CFD program," libuje si inženýr, který v F1 pracoval u Benettonu, Ferrari, Hondy, Brawnu GP a do roku 2013 v Mercedesu, kde položil základy současné dominance.

"Řekl bych, že tým, který z lidí dáváme dohromady, je ze 75 % kompletní. Pár se jich ještě přidá po novém roce, všechno to jde velmi dobře. Jsem tím celkem nadšený a na začátku příštího roku budeme mít věci, na nichž vám budeme moci předvést, o co se pokoušíme," pokračuje Brawn.

Současným problémem aerodynamických pravidel je to, že vozy nemohou jezdit v zatáčkách v úplavu těsně za sebou, a předjíždění je proto velmi náročné. Byl sice zaveden systém pro redukci odporu (DRS), ten ale nepomáhá vždy a část fanoušků jej stejně kritizuje s tím, že jde o "umělou pomůcku," která v F1 nemá co dělat. Počet předjížděcích manévrů letos navíc po změně technických pravidel poklesl o polovinu ve srovnání s předchozí sezónou.

F1 ujel vlakTo vše se Brawn se svým týmem bude snažit při budoucích zásazích do regulí napravit. "Jednou ze zajímavých věcí pro nás je to, že na rozdíl od týmu nemáme pravidly omezenou technologii ani kapacitu CFD. Oni jsou jimi hodně omezeni v tom, kolik CFD simulací mohou provádět a jaké procesy mohou používat."

"Pro nás to neplatí, což nám částečně otevřelo oči v tom, kde se nachází F1 a kde je svět. A svět F1 hodně předstihl, pokud jde o CFD. Kapacita, kterou tedy máme, a schopnost dělat to, co potřebujeme, podstatně převyšuje kterýkoliv tým F1," dodává Brawn.

Když jsem o tom hovořil s aerodynamiky týmů, tak mi potvrdili, že zatímco kdysi patřila F1 k tahounům v oblasti počítačových simulací, tak ji v posledních letech ujel vlak. Podle nich týmy za světovou špičkou v CFD kvůli přísným pravidlům nyní zaostávají zhruba o tři roky.

Stalo se
Novinky
Max Verstappen

VÍME PRVNÍ: Max Verstappen přistál v Praze: Co ho po neúspěchu ve Španělsku přivádí do Česka?

Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

Žijeme jen jednou, říká "zuřivý" Max Verstappen. Hrozí mu zákaz, penalizace ho srazila až na desáté místo

Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně

Temný den pro Lewise Hamiltona: Nejhorší závod, jaký jsem zažil

Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.

Novinky
Max Verstappen v Monaku

Max Verstappen a další trest od FIA: Po kolizi s Russellem přišel o body do superlicence, hrozí mu stopka

Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.