Ti, které nezajímají vždy jen poslední dva tři roky F1 a rádi se vydávají do historie, je trať Zandvoort dobře známá. Okruh, kde se odehrál nejeden strhující závod, kde ale také mimo jiné přišli o život Chris Lambert, Piers Courage či Roger Williamson možná zažije zmrtvýchvstání.
Grand Prix Holandska vypadla z kalendáře F1 v roce 1985, kdy se jel její jubilejní 30. ročník (tehdy vyhrál Niki Lauda těsně před Alainem Prostem). Zandvoortu se vždy říkalo "závod v písečných dunách" a dost možná to byl jeden z požadavků, který vystavil tomuto okruhu stopku. Dnes už okruh vypadá docela jinak, podobně jako Silverstone nebo Interlagos prošel úpravami a patřičnou modernizací.
Právě z tohoto důvodu se Holanďané hlásí o slovo - chtějí se do světa Grand Prix vrátit. I když se v minulosti objevily eventuality, že by comeback nemusel proběhnout v Zandvoortu, jeden ze spoluvlastníků okruhu je přesvědčen, že už v roce 2020 by se na této trati, vzdálené asi 25 km od Amsterdamu, opět mohlo jezdit. Už byla dokončena studie adaptability okruhu a jakási simulace závodního víkendu. Poté byly vyhodnoceny organizační a logistické požadavky na pořádání závodu, samozřejmě včetně finančních nákladů.
"Věřím, že Liberty Media hledá způsob, jak přitáhnout lidi k tomuto sportu a vědí, co je potřeba. Podle mého názoru takováto »old-school« závodní trať patří do kalendáře, když tady vyjedete z trati, skončíte ve štěrku. Proto není divu, že Zandvoort má největší oblibu mezi piloty DTM. Je to náročný okruh, je proto výzvou tady jezdit a fanoušci se při sledování závodů dobře baví. To jsou důvody, proč si myslím, že náš okruh do scénáře strategie vlastníků F1 zapadá. Nečekáme, že by se tak stalo před rokem 2020, ale od tohoto data už by se jednalo o realistický scénář," objasnil plány do budoucna spolumajitel okruhu Bernhard van Oranje.
Momentálně má Zandvoort licenci 2. stupně a pokud by chtěl povýšit na první stupeň, nezbytný pro pořádání Grand Prix F1, bylo by potřeba investovat nejméně 10 milionů €. V létě se na trati "neoficiálně" objevil Charlie Whiting a podle van Oranjeova vyjádření předložil své návrhy na určité úpravy, ať mělo jít o delší pit-lane nebo větší boxy.
"Abychom závod opět dostali do Holandska, musíme mít k dispozici větší konsorcium. Jestli se to podaří, musíme zjistit, jaké jsou možnosti a vzít v úvahu návratnost investic. Dále je třeba zjistit existující požadavky a také mít konkrétní místo v kalendáři, aby se přizpůsobily veškeré práce," avizuje van Oranje projednání celé akce s vládou a případnými investory.
Pokud se v minulosti objevily i náznaky možností, že by s ohledem na boom městských okruhů mohla být pořádána v Amsterdamu nebo Rotterdamu, odpovědní úředníci navzdory zájmu některých politických stran tuto eventualitu vyloučili.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.