Psal se rok 2012 a španělská pilotka Maria de Villotaová, dcera někdejšího závodníka F1 Emilia de Vilotty, těžce havarovala při testu vozu Marussia. Případ se ale táhl dál, zkoumala s míra zavinění, aby nakonec situace dopadla pro obě strany smírně.
Rodačka z Madridu se poprvé posadila do vozu F1 v roce 2011, kdy na okruhu Paul Ricard absolvovala 180 kol s vozem Renault R29. O rok později se přesunula ke stáji Marussia, kde byla větší pravděpodobnost, že by se mohla podívat i do světa Grand Prix, i když od samého počátku byla neustále připomínána otázka její chybějící superlicence.
Její první test na britském letišti Duxford se konal 3. července 2012 a skončil katastrofou. Tehdy dvaatřicetiletá Španělka kolem 9:30 narazila v rychlosti kolem 55 km/h do spuštěného hydraulického čela nákladního automobilu a utrpěla těžké zranění lebky. V nemocnici Addenbrokes se lékaři snažili zachránit ženě několikahodinovou operací pravé oko, ale to se nepodařilo.
Po několika operacích a 17 dnech byla de Villotaová transportována do Španělska, kde v nemocnici La Paz University Hospital pokračovala její léčba. Bylo jasné, že bez oka už Maria závodit nebude, ale zdálo se, že se s následky nehody psychicky vyrovnala, dokonce se v roce 2013 vdala. O to větším šokem byla zpráva o jejím úmrtí 11. října téhož roku, kdy byla nalezena mrtvá v hotelovém pokoji ve městě Sevilla.
Její rodina následně zahájila soudní spor s týmem Marussia, později Manor, protože bylo nejasné, zda nedošlo k pochybení po technické stránce, případně zda nebyla chyba na straně pilotky, která si nákladního vozu nevšimla. Další otázkou bylo údajně nepředpisové nastavení hydraulické rampy. Po dlouhotrvajícím sporu bylo oznámeno prostřednictvím britské advokátní kanceláře Slater & Gordon, že došlo k oboustranné dohodě.
"Rodina Marie de Villotaové s potěšením oznamuje, že ohledně svého sporu s týmem Manor F1 týkajícího se nehody ze 3. 7. 2012 došlo k dohodě. Incident byl důsledkem řady událostí, z nichž jedna spočívala v zaparkování nákladního vozu se spuštěnou rampou v oblasti boxů. Maria na nehodě nenesla žádnou vinu. Byla to tragická nehoda, která byla šokem pro všechny, kdo Mariu znali," praví se v oficiálním prohlášení zveřejněném ve středu 11. října 2017.
"Dohoda je důležitým okamžikem, protože rodina nyní může vynaložit veškeré úsilí, aby pokračovala v odkazu Marii. Týká se to především nadace Maria's Legacy, zaměřené na děti neurodegenerativními chorobami a lidi s omezenými finančními možnostmi. Rodina chce ještě jednou poděkovat fanouškům, přátelům a všem ostatním, kteří Mariu během podporovali nejen během její závodní kariéry, ale zejména po nehodě. Dík patří rovněž těm, kteří dále šíří vzpomínku na ni a starají se o ty, kteří to nejvíc potřebují," dodal Paul Tapner z advokátní kanceláře Slater & Gordon, zastupující rodinu de Villotaové.
Tým Manor F1 přestal existovat v březnu letošního roku, ale je zřejmé, že zmíněná dohoda byla uzavřena se společností Manor odpovídající za veškeré závazky.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.