Jsou překvapení příjemná a taková, která vám třeba nemile změní život. Obě formy zakusili v Suzuce dva piloti a nedá si říci, že by jeden nebo druhý tušili, že se něco takového stane. Palmer už své k věci řekl, nyní se vyjadřuje ten šťastnější Carlos Sainz jr.
Překvapivých změn během sezóny je stále méně, to není jako kdysi, kdy třeba v roce 1994 Johnny Herbert vystřídal během jednoho roku hned tři týmy (Lotus, Ligier, Benetton). Smluvní vazby jsou pevnější a každá avizovaná změna je známa dlouho dopředu.
To byl vlastně případ Jolyona Palmera, o jehož možném odchodu se mluvilo od léta. Jak už jsme uvedli při jiných příležitostech, tvářil se Brit jako značně silný v kramflecích aspoň co se letošní sezóny týkalo. Jenže necelých dvanáct hodin před startem japonské Grand Prix už věděl, že jeho kariéra v F1 tímto závodem končí. Zda dočasně nebo definitivně, to samozřejmě není jisté.
Carlos Sainz jr. byl podepsán k Renaultu minulý měsíc a dalo by se říci, že se po dlouhé době naplnilo jeho přání. Španěl dával jasně najevo, že hodlá pokračovat v kariéře na vyšší úrovni než u Toro Rosso, které se obecně považuje jako přípravka pro "lepší" týmy. Z tohoto hlediska někdo může namítnout, že poslední dva roky je na tom stáj se sídlem ve Faenze lépe než francouzská automobilka, ale nezapomínejme, že Renault má mnohem větší potenciál a hodlá dobýt šampionát postupnými kroky.
Palmer dostal patřičné odstupné, aby pro poslední čtyři závody uvolnil Sainzovi jr. místo. Sám Carlos byl touto výměnou zaskočen, ale rozhodně si nestěžuje, že už od Grand Prix USA v Austinu usedne do žlutočerného monopostu.
"Já sám jsem se o změně dozvěděl asi 30 minut předtím, než byla oficiálně oznámena, takže to bylo zcela neočekávané. Skutečně to bylo obrovské překvapení! Můj manažer mi to hned dal vědět, jakmile mu to Cyril Abiteboul sdělil. Ale zpočátku jsem to nijak neprožíval, protože jsem se soustředil na své úkoly, tak mi to příliš nedocházelo. Až když jsem večer ulehl, pocítil jsem štěstí. Vím, že to pro mě je dobrá šance se adaptovat ve voze o něco dřív, než jsem očekával, poznat nové inženýry, tým, mechaniky... Snažil jsem se to příliš emocionálně neprožívat, chtěl jsem se soustředit na víkend, ale bylo to opravdu těžké se tomu vyhnout," popisuje situaci Sainz jr.
Nelze ani vyloučit, že nová informace a výhled na závěr sezóny do jisté míry ovlivnily i Španělův výkon v závodě. Ten, jak známo, skončil po pár set metrech. Těžko říci, zda se na vylétnutí z trati podílelo vědomí, že jede poslední závod za tým, ve kterém absolvoval 56 Grand Prix a snažil se rozloučit co nejlépe nebo se trochu předvést svým nových chlebodárcům. "Na měkkých pneumatikách byla přilnavost menší, než jsem čekal. Ale necítím lítost, snažil jsem se v posledním závodě za Toro Rosso bojovat, zariskoval jsem a ono to nevyšlo," dodává Sainz jr.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.