Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu... praví jedno české přísloví. Nad spolumajitelem týmu Force India se už dlouho stahovaly mraky, ale nebezpečí mu hrozilo především v jeho domovině - v Indii. Nyní se jeho případ posunuje do další úrovně.
Multimilionář a takzvaný Král dobrých časů (King of the Good Times) už delší dobu čelil zájmu ramene spravedlnosti, ale ve svém britském azylu se cítil bezpečně. Nyní jej však ruka zákona našla i ve Velké Británii. V úterý 3. října byl zatčen na základě obvinění, že prostřednictvím týmu Force India Formule 1 pral špinavé peníze. Mallya to zásadně popírá.
Prvotní obvinění pochází od indické vlády, podle níž se jedenašedesátiletý podnikatel uchýlil do Velké Británie, aby se vyhnul zaplacení neuhrazeného dluhu ve výši jedné miliardy liber. Zástupce obžaloby uvedl, že Mallya byl zatčen v zastoupení vlády Indie. "Nové obvinění v zásadě dokládá, kam byly peníze nasměrovány, například některé fondy byly použity pro závodní tým Force India," praví se v odůvodnění.
Poté, co se Mallya objevil u obvodního soudu ve Westminsteru, byl propuštěn na blíže nespecifikovanou kauci. "Popírám všechna obvinění, která byla proti mé osobě vznesena a nadále je budu popírat. Nikdy jsem se žádnému soudnímu líčení nevyhýbal. Pokud je mou zákonnou povinností předstoupit, s radostí tak učiním," uvedl Mallya.
Na základě požadavku indické vlády byl na Mallyu podán v dubnu loňského roku zatykač a musel čelit možnosti vydání do své bývalé vlasti kvůli údajnému dluhu 94 miliard rupií (asi 1 miliarda £). Tato pohledávka vůči státnímu bankovnímu sektoru vznikla po krachu jeho společnosti Kingfisher Airlines, k níž došlo v říjnu 2012. Více než čtyři tisícovky zaměstnanců neviděly po sedm měsíců výplaty, proto se v uvedené době vzbouřily.
Korpulentní podnikatel, který nyní obývá rezidenci v Hertfordshire v ceně 11,5 milionů liber (kdysi patřila Anthony Hamiltonovi, otci trojnásobného mistra světa) bude povolán před soud znovu 20. listopadu, přičemž samotné líčení ohledně jeho osoby začne 4. prosince letošního roku.
Vijay Mallya, známý též jako "Branson z Bangalore" (odkaz na jeho obchodní a sportovní impérium) provozoval obchod s pivem a lihovinami, dále pak leteckou společnost Kingfisher Airlines. Podílel se dokonce na přípravě tradičního kalendáře Pirelli, na své luxusní jachtě Indian Empress o délce 94 metrů pořádal během Grand Prix Monaca okázalé party pro celebrity. V Londýně se projíždí ve stříbrném Maybachu řízeném šoférem a s iniciály VJM na poznávací značce. Po určitou dobu využíval privátního stroje Airbus A319 jet se zlatými iniciály na krytech motoru a křídlech, ovšem letoun mu byl zabaven a prodán ve dražbě.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.