McLaren je otevřený vůči kompromisu ve finančních odměnách. Je ochoten si nechat sáhnout na svůj bonus v rámci spravedlivějšího rozdělení příjmů ve Formuli 1. Jak na to zareagují další velké týmy?
Mercedes, Ferrari, Red Bull a McLaren se před pár lety dohodli s držitelem komerčních práv na vyplácení konstruktérských mistrovských bonusů. V případě stáje z Wokingu to činí kolem 30 mil. dolarů (665 mil. Kč), v Maranellu (kromě historického bonusu ve výši 2 miliard Kč) dostávají 35 mil. dolarů (775 mil. Kč), rakouský a německý tým po 39 mil. dolarů (865 mil. Kč) každý.
McLaren se však nebrání zavedení rozpočtových stropů a spravedlivějšímu rozdělování odměn v F1, byť by to znamenalo, že si finančně pohorší, protože by přišel o svůj bonus: "Mám-li hovořit za McLaren, tak jsme fanoušky rozpočtových stropů. Myslíme si, že jsou důležité. Jsou ve většině ostatních sportů a srovnávají podmínky hry," říká jeho výkonný ředitel Zak Brown.
"Uvědomujeme si, že jsme jedním ze čtyř týmů, které dostávají zvláštní platby, a že to může vést ke kompromisu. Cítíme ale, že pokud bude sport zdravější, pak z toho budeme těžit všichni. Jsme skvělým závodním týmem. Existuje celá řada skvělých závodních týmů a my chceme závodit a mít stejnou šanci, jako všichni ostatní," pokračuje podle Autosportu šéf McLarenu.
Rozdíly v rozpočtech týmů jsou totiž v současnosti hodně vysoké. Ferrari v F1 v roce 2016 hospodařilo s 9,8 miliardami Kč (330 mil. liber), mistrovský Mercedes s 7,9 miliardami Kč (265 mil. liber), zatímco například Sauber si musel vystačit s 2,8 miliardami Kč (95 mil. liber), tedy s částkou 3,5 krát nižší než Scuderia, což se ve výkonech na trati pochopitelně odráží.
Zareaguje na výzvu učinit finanční ústupek Ferrari podobně jako McLaren? "Myslím, že ti, kteří si mohou dovolit zvyšovat úrovně svých rozpočtů, budou chtít udělat všechno možné, aby to udrželi, protože jim to poskytuje konkurenční výhodu. Jenže to je něco jako mít dva hráče v poli navíc ve fotbalovém zápasu," přirovnává Brown, který se účastní náročných zákulisních jednání.
Rozpočtové stropy jsou podle něj nevyhnutelné, je však třeba pečlivě zvolit částky: "Myslím, žena nějakou formu rozpočtových omezení či stropů dojde. Nejde o náhodné číslo, s kterým přijdete. Musíte týmům pomoci, aby je snížily na snadněji řiditelné úrovně.
Proto se domnívám, že bude zavedeno řízení rozpočtů - ať už půjde o stropy nebo určité oblasti - jak tomu v tomto sportu nikdy nebylo. Podle mě dojde na snížení rozpočtů, což se mělo stát už dávno," dodává výkonný ředitel McLarenu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.