McLaren je otevřený vůči kompromisu ve finančních odměnách. Je ochoten si nechat sáhnout na svůj bonus v rámci spravedlivějšího rozdělení příjmů ve Formuli 1. Jak na to zareagují další velké týmy?
Mercedes, Ferrari, Red Bull a McLaren se před pár lety dohodli s držitelem komerčních práv na vyplácení konstruktérských mistrovských bonusů. V případě stáje z Wokingu to činí kolem 30 mil. dolarů (665 mil. Kč), v Maranellu (kromě historického bonusu ve výši 2 miliard Kč) dostávají 35 mil. dolarů (775 mil. Kč), rakouský a německý tým po 39 mil. dolarů (865 mil. Kč) každý.
McLaren se však nebrání zavedení rozpočtových stropů a spravedlivějšímu rozdělování odměn v F1, byť by to znamenalo, že si finančně pohorší, protože by přišel o svůj bonus: "Mám-li hovořit za McLaren, tak jsme fanoušky rozpočtových stropů. Myslíme si, že jsou důležité. Jsou ve většině ostatních sportů a srovnávají podmínky hry," říká jeho výkonný ředitel Zak Brown.
"Uvědomujeme si, že jsme jedním ze čtyř týmů, které dostávají zvláštní platby, a že to může vést ke kompromisu. Cítíme ale, že pokud bude sport zdravější, pak z toho budeme těžit všichni. Jsme skvělým závodním týmem. Existuje celá řada skvělých závodních týmů a my chceme závodit a mít stejnou šanci, jako všichni ostatní," pokračuje podle Autosportu šéf McLarenu.
Rozdíly v rozpočtech týmů jsou totiž v současnosti hodně vysoké. Ferrari v F1 v roce 2016 hospodařilo s 9,8 miliardami Kč (330 mil. liber), mistrovský Mercedes s 7,9 miliardami Kč (265 mil. liber), zatímco například Sauber si musel vystačit s 2,8 miliardami Kč (95 mil. liber), tedy s částkou 3,5 krát nižší než Scuderia, což se ve výkonech na trati pochopitelně odráží.
Zareaguje na výzvu učinit finanční ústupek Ferrari podobně jako McLaren? "Myslím, že ti, kteří si mohou dovolit zvyšovat úrovně svých rozpočtů, budou chtít udělat všechno možné, aby to udrželi, protože jim to poskytuje konkurenční výhodu. Jenže to je něco jako mít dva hráče v poli navíc ve fotbalovém zápasu," přirovnává Brown, který se účastní náročných zákulisních jednání.
Rozpočtové stropy jsou podle něj nevyhnutelné, je však třeba pečlivě zvolit částky: "Myslím, žena nějakou formu rozpočtových omezení či stropů dojde. Nejde o náhodné číslo, s kterým přijdete. Musíte týmům pomoci, aby je snížily na snadněji řiditelné úrovně.
Proto se domnívám, že bude zavedeno řízení rozpočtů - ať už půjde o stropy nebo určité oblasti - jak tomu v tomto sportu nikdy nebylo. Podle mě dojde na snížení rozpočtů, což se mělo stát už dávno," dodává výkonný ředitel McLarenu.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.