Jestliže ještě nedávno Ross Brawn nadhodil téma penalizací za technické přestupky a prohlásil, že je považuje za znehodnocení závodní kvality, pak asi musel být před startem na Monze na infarkt. Postižených je totiž opravdu více než dost.
Jako poslední do party penalizovaných přibyli Stoffel Vandoorne a s ním i Sergio Pérez. Mexičan se kvalifikoval na 11. místě, ale díky tresty postiženým kolegům se "probojoval" na osmé místo. Jenže jeho radost neměla dlouhého trvání, Mexičan je devátým pilotem, který má na startovním roštu u svého jména poznámku Grid Penalty. A to Ricciardo byl potrestán dvakrát!
Mezi fanoušky narůstá frustrace s velkým množstvím penalizací, které se tento víkend skutečně nahrnuly v nevídaném počtu. Většinou byly důsledkem postihy za výměny motorů nebo převodovek. Navíc jim připadají tresty v podobě 20 nebo 35 míst na startu jako holý nesmysl. Podporují tak názor Rosse Brawna, který před několika desítkami hodin zpochybnil právě tento systém penalizací.
Když se podíváme na startovní rošt, tak od 13. místa se u všech pilotů červenají sankce. Od pěti přes deset až po dvacet a pětatřicet míst. Prakticky celá druhá polovina roštu se skládá z potrestaných a nelze se divit, že pak můžeme hovořit o podstatném vlivu na závod. Skoro to do jisté míry vypadá, jako kdyby se začal naplňovat onen scénář, ve kterém se obrací rošt vzhůru nohama. Kdybychom udělené penalizace sečetli, rozdali komisaři před závodem v Monze 155 trestných míst.
Tím pádem se k první desítce posunují Saubery, což na jednu stranu může přinést další dramata po startu, ale je otázka, jestli zrovna tohle bude pro diváky natolik atraktivní. Někdo může být radostně vzrušený při pohledu na probíjející se Red Bully z chvostu startovního pole, ale spíš tím ztratí reálnou šanci bojovat o skutečnou špici. V tomto směru by asi bylo lepší řešení, kterého se domáhá Ross Brawn.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.