Jestliže ještě nedávno Ross Brawn nadhodil téma penalizací za technické přestupky a prohlásil, že je považuje za znehodnocení závodní kvality, pak asi musel být před startem na Monze na infarkt. Postižených je totiž opravdu více než dost.
Jako poslední do party penalizovaných přibyli Stoffel Vandoorne a s ním i Sergio Pérez. Mexičan se kvalifikoval na 11. místě, ale díky tresty postiženým kolegům se "probojoval" na osmé místo. Jenže jeho radost neměla dlouhého trvání, Mexičan je devátým pilotem, který má na startovním roštu u svého jména poznámku Grid Penalty. A to Ricciardo byl potrestán dvakrát!
Mezi fanoušky narůstá frustrace s velkým množstvím penalizací, které se tento víkend skutečně nahrnuly v nevídaném počtu. Většinou byly důsledkem postihy za výměny motorů nebo převodovek. Navíc jim připadají tresty v podobě 20 nebo 35 míst na startu jako holý nesmysl. Podporují tak názor Rosse Brawna, který před několika desítkami hodin zpochybnil právě tento systém penalizací.
Když se podíváme na startovní rošt, tak od 13. místa se u všech pilotů červenají sankce. Od pěti přes deset až po dvacet a pětatřicet míst. Prakticky celá druhá polovina roštu se skládá z potrestaných a nelze se divit, že pak můžeme hovořit o podstatném vlivu na závod. Skoro to do jisté míry vypadá, jako kdyby se začal naplňovat onen scénář, ve kterém se obrací rošt vzhůru nohama. Kdybychom udělené penalizace sečetli, rozdali komisaři před závodem v Monze 155 trestných míst.
Tím pádem se k první desítce posunují Saubery, což na jednu stranu může přinést další dramata po startu, ale je otázka, jestli zrovna tohle bude pro diváky natolik atraktivní. Někdo může být radostně vzrušený při pohledu na probíjející se Red Bully z chvostu startovního pole, ale spíš tím ztratí reálnou šanci bojovat o skutečnou špici. V tomto směru by asi bylo lepší řešení, kterého se domáhá Ross Brawn.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.