Jestliže ještě nedávno Ross Brawn nadhodil téma penalizací za technické přestupky a prohlásil, že je považuje za znehodnocení závodní kvality, pak asi musel být před startem na Monze na infarkt. Postižených je totiž opravdu více než dost.
Jako poslední do party penalizovaných přibyli Stoffel Vandoorne a s ním i Sergio Pérez. Mexičan se kvalifikoval na 11. místě, ale díky tresty postiženým kolegům se "probojoval" na osmé místo. Jenže jeho radost neměla dlouhého trvání, Mexičan je devátým pilotem, který má na startovním roštu u svého jména poznámku Grid Penalty. A to Ricciardo byl potrestán dvakrát!
Mezi fanoušky narůstá frustrace s velkým množstvím penalizací, které se tento víkend skutečně nahrnuly v nevídaném počtu. Většinou byly důsledkem postihy za výměny motorů nebo převodovek. Navíc jim připadají tresty v podobě 20 nebo 35 míst na startu jako holý nesmysl. Podporují tak názor Rosse Brawna, který před několika desítkami hodin zpochybnil právě tento systém penalizací.
Když se podíváme na startovní rošt, tak od 13. místa se u všech pilotů červenají sankce. Od pěti přes deset až po dvacet a pětatřicet míst. Prakticky celá druhá polovina roštu se skládá z potrestaných a nelze se divit, že pak můžeme hovořit o podstatném vlivu na závod. Skoro to do jisté míry vypadá, jako kdyby se začal naplňovat onen scénář, ve kterém se obrací rošt vzhůru nohama. Kdybychom udělené penalizace sečetli, rozdali komisaři před závodem v Monze 155 trestných míst.
Tím pádem se k první desítce posunují Saubery, což na jednu stranu může přinést další dramata po startu, ale je otázka, jestli zrovna tohle bude pro diváky natolik atraktivní. Někdo může být radostně vzrušený při pohledu na probíjející se Red Bully z chvostu startovního pole, ale spíš tím ztratí reálnou šanci bojovat o skutečnou špici. V tomto směru by asi bylo lepší řešení, kterého se domáhá Ross Brawn.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.