Názorový obrat Fernanda Alonsa, který ještě před pár dny hrozil odchodem a vypočítával nabídky, se stal široce komentovanou záležitostí. Jak už to u podobně choulostivých věcí bývá, je třeba poněkud specifického pohledu, abychom celou věc správně vnímali.
S úsměvem občas vzpomínám na jednu zábavnou stať, která se jmenovala Co je třeba vidět za oficiálním prohlášením týmů. Obsahovala několik vět a jejich přepis do běžného jazyka. Vybavuji si například vysvětlení, co znamená výraz: "Máme některé nové aplikace na našem voze a intenzivně je zkoušíme", což mělo znamenat "Ta podělaná kára nejezdí a nikdo neví proč". Případně "Zkoušíme několik mladých nadějných pilotů" - opět uvedení na pravou míru "Ať děláme, co děláme, nikomu se k nám nechce".
Tolik trochu odlehčeného úvodu. Formule 1 na rozdíl od některých dalších oblastí, které sem tam nějaký ten skandálek vítají, nemá na podobných praktikách zájem a snaží se jim předcházet. Bulvár sice občas vytáhne nějaké to eso v podobě "kdo s kým", ale takových zpráv je pomálu, protože je třeba si hlídat prestiž. To sice neznamená, že se nemůže nic stát, viz známé případy s Nelsinhem Piquetem nebo ještě proslulejší Spygate, ale většinou jde spíš o záležitosti technického rázu nebo související se závoděním.
Týmy rovněž nechtějí, aby se o nich mluvilo negativně. Ono stačí, když se nějaký dostane do finančních potíží. Když si namátkou vzpomeneme třeba na rok 1981 a rozkol v týmu Williams, piloti sice prohlásili, že spolu nehodlají komunikovat, ale i přes pocit křivdy Carlos Reutemann nikdy neobvinil veřejně tým, že by ho podrazil. Stejně tak napjatý vztah mezi Hamiltonem a Alonsem v sezóně 2007 u McLarenu byl zahráván do autu seč to šlo, nakonec se paradoxně tato záležitost "schovala" pod malér daleko většího kalibru, již zmíněnou Spygate.
Tím se dostáváme k Alonsovi. Tým jako McLaren za poslední období prochází těžkým procesem, který lze přirovnat k restartu v roce 1980, kdy do něj přišel Ron Dennis. Honda se s ohledem na minulost zdála být lékem, který ovšem zatím zabírá velmi pomalu. To samozřejmě týmu neprospívá a tím méně bude vítat negativní zprávy ze svého tábora. Lapidárně řečeno - výkony vozu každý vidí, takže tým by neměl říkat nesmysly typu "jsem nadšen, jak skvěle vůz jezdí", když to zjevně není pravda. Je však potřeba podpora, i když to možná na první pohled vypadá zbytečně.
Alonso má právo na frustraci, je jedním z nejstarších ve startovním poli, má za sebou značné úspěchy a najednou nesklízí dobré výsledky. Některé jeho výroky, jako například známé "Máme motor jako z GP2" v Japonsku, stejně jako občasné záchvaty upřímnosti, se týmu rozhodně nelíbí. Nejde tu o žádné hraní komedie, ale snaha o zachování důstojného obrazu. Formule 1 je zkrátka prestižní záležitostí a ať směrem ke sponzorům a partnerům, stejně jako k fanouškům by tým měl působit soudržně. Dost možná bylo Alonsovi doporučeno, ať si myslí, co chce, ale na veřejnosti podpoří úsilí týmu, který se možná pomaloučku, polehoučku začíná jako bájný Fénix zvedat z popela.
Jak bylo řečeno v úvodu, Formule 1 má určité kulisy a představení se v nich odehrávající musí mít určitý řád. Piloti mají své povinnosti a i když sem tam dají průchod svým emocím, je to většinou záhy řádně uvedeno na pravou míru, třeba i za cenu trestu. Kdo někdy hrál fotbal nebo hokej, asi nám dá za pravdu, že tam jsou výrazy, jaké použil Vettel v Grand Prix Mexika tou jemnější formou komunikace. Jenže my jsme ve Formuli 1 a ta má svá vlastní, specifická mediální pravidla.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.