"Máš-li škodu, o posměch se nestarej" praví české přísloví, které by se spíš hodilo pro holandskou hvězdu F1. Verstappen nejenže už pošesté došel do boxů Red Bullu předčasně, nyní ještě musí čelit nemilé situaci v podobě penalizace za použití nové pohonné jednotky.
Verstappenův Red Bull na pátém místě projel vracečkou La Source a přeřadil ze třetího na čtvrtý rychlostní stupeň, když jeho motor Renault náhle ztratil výkon a přešel do bezpečnostního režimu, o který se chybně postaralo čidlo detekující ztrátu tlaku v čtvrtém ze šesti válců.
Max Verstappen už vyměnil čtvrtý motor s vnitřním spalováním, což znamená, že nyní bude následovat penalizace a posun na startovním roštu. Navíc je Holanďan i na hranici s MGU-H, kde použil zatím tři, ostatní komponenty zatím využil pouze dvakrát.
"Jeho frustraci chápu, ale většina z daných položek je mimo naši kontrolu. Teď k tomu přibylo ještě rozladění z posunu na startu na Monze, což pro něj bude opravdu těžké zklamání. Naši partneři se nám omluvili a přiznali, že spolehlivost motorů není taková, jaká by měla být," uvedl Christian Horner a jeho výpad proti francouzskému dodavateli motorů byl hodně tvrdý.
Výměně motorů se nevyhne ani jejich druhý jezdec Daniel Ricciardo, jenž už také využil čtyři spalovací motory, turba a dokonce pět motorgenerátorů pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H). Red Bull tedy v Itálii nečeká snadný závod. Kvůli deficitu ve výkonu Renaultu si záměrně vybírají právě nejrychlejší trať, kde jsou jejich šance na vítězství nejnižší. Naopak si pak hodně věří na Singapur, kde očekávají, že budou o vítězství bojovat s Ferrari - Mercedes podle nich bude až za nimi.
Verstappen zatím nedokončil plnou polovinu z dvanácti Grand Prix: cíl neviděl v Bahrajnu, Španělsku, Kanadě, Ázerbájdžánu, Rakousku a nyní v Belgii. Z nich šlo čtyřikrát o mechanickou závadu. Momentálně je na šesté příčce průběžné klasifikace se 67 body a jeho ztráta na týmového kolegu činí téměř tolik bodů, kolik sám doposud získal - pětašedesát.
"Max je nešťastný a zoufalý. Problémy se netýkají vozu, jde o motory. Nevíme, co se u Renault děje, ale vždy dodával oběma pilotům stejné vybavení, po celou dobu naší spolupráce. Je to smůla, že při závodech se porucha vyskytne vždy jen na jedné straně garáže. Daniel měl také nějaké závady, ale vždy to bylo spíš v pátek nebo sobotu. Bylo to další pódium, o které možná přišel, takhle se to stalo už třikrát nebo čtyřikrát, kdy přišel o dobré umístění bez vlastní viny," pokračuje Horner.
Renault jakoby stále nebyl schopen se vypořádat s érou hybridních motorů V6 a po tři a půl roku nadále zaostává za Ferrari a Mercedesem. Ale Horner je přesvědčen, že se všechno ještě může změnit a Renault opět vystoupá na samotný vrchol.
"Pořád existuje naděje. U Ferrari to dokázali. V roce 2014 na tom byli ještě hůře než Renault, ale investovali do správných oblastí, přivedli správné lidi a dostali se na konkurenceschopnou pozici. To jenom potvrzuje, že pokud existují správní lidé, vůle, touha a finance, je všechno možné," dodává Horner.
#F1 Used power-unit elements before #ItalianGP.#Alonso to receive new #Honda engine spec & will be penalized like Vandoorne at Spa. pic.twitter.com/i5lyOYYwlZ
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) August 28, 2017Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.