O slavném ardenském okruhu Spa-Francorchamps se toho napsalo hodně, okruh je řazen mezi nejzajímavější v kalendáři F1. Důležitou roli tu hraje nejen výkon, ale i dobře promyšlená strategie, což si uvědomuje i technický ředitel týmu Williams
Paddy Lowe už toho v F1 prožil dost a dobře ví, že počasí může ve Spa ovlivnit závodní víkend zásadním způsobem - a dokonale rozmetat strategii ve volbě pneumatik. Okruh o délce 7004 metrů v malebném horském prostředí s velkým převýšením je obtížné zvládnout za ideálních podmínek, natož když se otevře nebe a zalije trať vodou. Náhlé změny počasí nejsou v případě Spa-Francorchamps ničím výjimečným. Právě kvůli jeho délce je potřeba optimálního načasování výměny pneumatik, což se neobejde bez důkladné přípravy.
"Počasí v Ardenách je notoricky proměnlivé, chvíli může pálit slunce a za chvíli pršet, stačí k tomu opravdu jen pár minut. Protože kolo je tu hodně dlouhé, výměna suchých pneumatik za mokré a naopak z vás buď udělá hrdiny nebo skončí katastrofou. Pro náš tým nabízí Spa možnost vytáhnou silné stránky našeho FW40. Felipe je zkušený závodník, Lance tu vyhrál závod F3, takže se těšíme, že tu vytáhnou své nejlepší výkony," navozuje před závodem bojovou atmosféru Lowe.
Jak známo, současný okruh je jen třetinovým zbytkem z původní trati, na níž se naposledy jelo v roce 1970, než si piloti sdružení pod GPDA vymohli její vyškrtnutí z kalendáře. Po dlouhých přípravách se na zkrácené trati jelo poprvé v roce 1983. Ale i tak Lowe a mnoho dalších nedá na Spa dopustit, vzrušuje ho především zvláštní umístění okruhu, které přímo nabízí mnoho dramatických událostí.
"Spa je jedním z nejvýznamnějších okruhů na zemi, to je můj názor. Řadí se mezi nejdelší stálé okruhy v kalendáři F1 a v minulosti se tu odehrálo hodně napínavých závodů. Je to rychlá trať se spoustou převýšení, s velkými rychlostmi a přítlakem. Asi nejznámější je famózní Eau Rouge, vedoucí do strmého kopce, momentálně plošší, takže už tu není tolik omezení. Skladba okruhu umožňuje poměrně časté předjíždění, kdy vozy mohou využít rychlosti na výjezdu ze zatáček, závětří vozů a u dnešních hybridních vozů i zbylou energii v baterii," dodává Lowe.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.