Formule 1 volá po rozšíření počtu dodavatelů pohonných jednotek. Jak už jsme v našich statích uvedli, byly ročníky, kdy na tratích vyluzovalo ušlechtilé zvuky až osm různých motorů, proto je zájem i v současné době jejich počet navýšit.
Jako nadějné se proto jeví schůzky výrobců agregátů, slibující rozšíření dosavadního stavu. Jenže tak jednoduché to nejspíš nebude, protože jednou věcí je projevit zájem a až druhou se do takového dobrodružství pustit. Na nedávných schůzkách Světové rady motorsportu (březen a červenec) se objevilo několik zástupců, ovšem většinou měli výhrady k současným pravidlům.
Značka Porsche ani na jedné z uvedených schůzek nebyla. Německá automobilka vstoupila do F1 třikrát - v letech 1958 až 1964 s vlastním vozem, ovšem první tři roky šlo pouze o příležitostné starty. Američan Dan Gurney na Porsche 804 vyhrál ve francouzském Rouen-les-Essarts pro německou značku jedinou Grand Prix. Comeback nastal v roce 1991, ovšem pouze v podobě dvanáctiválce pro tým Arrows, tehdy jezdící v barvách firmy Footwork, ovšem celý projekt skončil po čtyřech závodech fiaskem. Zapomenout nelze ani na slavné období v letech 1983 až 1987, ovšem tehdy byly přeplňované agregáty dodávány "na zapřenou" pod hlavičkou TAG Porsche. V úspěšné éře dobyly ve vozech McLaren 25 vítězství a tři tituly: Niki Lauda v roce 1984, Alain Prost pak ve dvou následujících sezónách.
Když nedávno Porsche šokoval motoristický svět oznámením, že vyklízí pozice v kategorii LMP1, okamžitě se začalo spekulovat, že to je po účasti ve Formuli E předzvěst cesty do F1, zvláště když motorové oddělení zůstalo pohromadě. Proto se u Porsche nejspíš rozhodli uvést vše na pravou míru.
"Všechny lidi, kteří se podíleli na LMP1, budeme v budoucnu potřebovat. Pracoval tam vynikající tým a prokázal obrovský objem znalostí. Takže je dobré mít pro inženýry, mechaniky a piloty konkrétní plán," prohlásil zprvu poněkud tajemně šéf vývojového a výzkumného oddělení Porsche Michael Steiner.
"Stejně jako další výrobci motorů se po oslovení ze strany FIA podílíme na diskusích o budoucím modelu pohonné jednotky, která by měla vejít v platnost po roce 2020. Ovšem tým ve Weissachu momentálně na koncepci motoru pro F1 nepracuje. Zabývá se vysoce účinným motorem na koncepční úrovni. Zatím ovšem není rozhodnuto, jak bude s tímto modelem naloženo," rozptýlil prozatím Steiner zvěsti, že Porsche už připravuje pohonnou jednotku pro F1.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.