Ruský pilot si v posledních závodech rozhodně nemohl stěžovat na nepřízeň zájmu. Jenže takového, který by si určitě rád odpustil. Výsledkem jeho počínání je hned několik trestných bodů a ohrožení v podobě nucené jednozávodní pauzy.
Začalo to kolizí s Fernandem Alonsem a Maxem Verstappenem v Rakousku, pokračovalo karambolem s týmovým kolegou ve Velké Británii a vyústilo dalším incidentem s Lance Strollem v kvalifikaci na okruhu Hungaroring. Když k tomu přičteme i ne zrovna povedený víkend v Kanadě, tak výsledkem této nepříjemné linie byl výstup až na hranici 10 trestných bodů. Další dva a ruský pilot si od závodění v jednom případě odpočine.
První otázka, která fanouška F1 napadne, se týká přístupu týmu. Takové jednání pochopitelně nemůže projít bez odezvy, což nakonec šéf stáje z Faenzy Franz Tost potvrdil. Nemá sebemenší výhrady, co se týče závodního tempa rodáka z Ufy, to s trpělivostí už je to trochu jiné.
"Daniil odvádí dobrou práci, tedy kromě některých začátků závodu, kdy je příliš netrpělivý nebo až moc riskuje. Pokud se zaměříte na jeho rychlost při závodě, pokud má kolem sebe dost místa, jeho časy jsou opravdu velmi slušné a konkurenceschopné. Chtěl by uspět, chce předjíždět i tam, kde k tomu nejsou nejlepší nebo minimální podmínky, právě v takových situacích je třeba větší disciplíny. Ať už to je důsledek nějaké frustrace, jakmile jste v autě, zvláště na začátku závodu, musíte své emoce krotit, protože jakmile se vymknou vaší kontrole, uděláte chyby, které vedou k nehodám. Pokud tohle pominu, ostatní je v pořádku, máme od něj dobrou technickou odezvu, vykazuje solidní rychlost, zkrátka svou práci zvládá dobře," komentuje Kvjatův projev Tost.
Připouští, že ony předchozí problematické situace vedou k častým "hovorům do duše", aby se Kvjat vyhnul dalším incidentům. A lehké to není. Kvjat chce své zaváhání odčinit, o to víc je přemotivovaný a dělá další chyby, které vedou k napjatým vztahům v týmu. Začalo to rozdílným názorem na kvalifikační taktiku v Montrealu, problémy se Sainzem jr. na startu v Baku, kde se Španěl po návratu Daniila na trať otočil. Po Silverstone Tost nabádal oba piloty ke vzájemnému respektu s tím, že další případné incidenty už by se řešily o stupeň výš, tedy v kompetenci samotného Red Bullu.
"Pak bychom spolu museli k jednomu stolu a Red Bull by reagoval. Možná nejdřív peněžitou pokutou, nebo také jinak. Ale naštěstí k ničemu takovému zatím nedošlo a doufám, že se do podobné situace nedostaneme. Proto o případném postihu nechci mluvit, protože věřím, že se prostě nestane," vyslovil přání Tost.
Je ale nutné podotknout, že Daniil Kvjat byl právě po kolizi se Sebastianem Vettelem v Grand Prix Ruska 2016 exemplárně potrestán a přeřazen z týmu Red Bull do "béčka" Toro Rosso. To umožnilo se Maxi Verstappenovi, který ho v týmu nahradil, značný kariérní posun. Paddockem se ovšem tehdy nesly zprávy, že by k podobné výměně nejspíš stejně došlo na konci sezóny.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.