První a zatím jediný polský pilot Robert Kubica po úspěších ve Formuli 1 prožil těžké martyrium a vypadalo to, že jeho závodní dny jsou sečteny. Po nehodě v Ronde di Andora, závodě rallye málem přišel o ruku a s nadějnou kariérou v F1 byl konec.
Pokud se podíváme do historie F1, tak pilotů, kteří prožili těžkou nehodu a dokázali se vrátit v plné formě je opravdu jako šafránu. Nepodařilo se to legendárnímu Stirlingu Mossovi po jeho karambolu v Goodwoodu 1962, po těžkém zranění nohy už nenavázal na slibně se rozvíjející kariéru Jean-Pierre Jabouille, děsivá nehoda v Monaku 1994 de facto znamenala i konec existence v F1 pro Rakušana Karla Wendlingera, jen u zkoušek v kokpitu AGS zůstalo v případě Didiera Pironiho, pro nějž byl osudový trénink na Grand Prix Německa 1982. To je jen pár případů.
Nastává pro Roberta Kubicu po 6. únoru 2011, kdy havaroval s vozem Škoda Fabia, nová kapitola v F1? Polák prodělal sedm operací a dlouho se spekulovalo, zda vůbec bude schopen řádně hýbat rukou. Jenže nezmar Kubica už rok po své nehodě otestoval vůz F1 ve Valencii a Paul Ricardu, letos se rovněž posadil do Renaultu a zvýšil tím značně dohady, zda se do kokpitu značky, se kterou absolvoval svou poslední sezónu v F1 (2010) opět nevrátí. Nahrávala by tomu skutečnost, že výkony Jolyona Palmera v týmu žlutočerných nejsou bůhvíjaké.
Hülkenberg vidí Hungaroring jako ideálníSpekulace zašly tak daleko, že se dokonce hovořilo o výměně Kubici za Palmera už v Maďarsku. Nakonec se ale všechno srovnalo do normálu a tým potvrdil Kubicovu přítomnost v Maďarsku, ale v pozávodních testech. Současný pilot Renaultu Nico Hülkenberg je přesvědčen, že právě maďarský okruh je pro polského pilota vhodný pro další posílení sebevědomí.
"Je to jedna z nejnáročnějších tratí, protože má jedinou rovinku, na které si můžete trochu odpočinout. Po závodním víkendu bude trať pořádně pogumovaná, takže přilnavost bude maximální. A pokud někdo projde takovou zkouškou, může klidně absolvovat Grand Prix," vyslovil svůj dojem německý pilot pro magazín Auto Motor und Sport.
Svou polévku si přihřálo i další německé periodikum Bild, podle nějž je za testem v Maďarsku "tajný plán" Renaultu, jehož záměrem je prokázat Kubicovy schopnosti - pokud by na Hungaroringu udělal dojem, údajně by mohl vyměnit Palmera už na sklonku srpna při Grand Prix Belgie.
Renault má jasno - letos neBylo tedy na francouzské automobilce, aby vyslovila své konečné resumé ohledně spekulací týkajících se Kubici a Palmera. Jasné stanovisko zaujal ředitel Renaultu Cyril Abiteboul - podle něj je Kubicova středeční účast při testech rovněž zkouškou, zda se tým bude zabývat jeho dalším angažmá, ovšem rozhodně ne ve stávající sezóně.
"Naše podpora Palmera pokračuje - žádná změna tohoto plánu se nechystá. Je pravda, že po dosavadních zkouškách Roberta je třeba všechno řádně a následně prověřit. Absolvoval testy s vozem specifikace 2012, ale rovněž prošel důkladnou lékařskou kontrolou a strávil hodně času při práci na simulátoru - ty zatím nebudeme rozebírat. Na základě těchto těchto zkoušek potřebujeme vytěžit co nejpřesnější informace, jak realistická je možnost, že by Robert opět pilotoval současný vůz F1, a to i v závodním módu. Poslední možností, jak k tomu získat potřebné údaje, je maďarský test, my té příležitosti chceme využít. Ale skutečně jde o záležitost středně až dlouhodobou. Nejde o žádnou krátkodobou akci vedoucí k nějaké změně současné sestavy," prohlásil Abiteboul.
Kubica nemá nic jistéhoI kdyby dvaatřicetiletý Polák v maďarských testech uspěl, v žádném případě to automaticky neznamená, že se mu tím otevírají brány pro sezónu 2018 v barvách Renaultu. I v tomto směru je Abiteboul pragmatický a zachovává si obezřetný odstup.
"Robert může být kandidátem pro rok 2018, ale předtím, než ho za něj budeme plnohodnotně považovat, musíme ho důkladně sledovat - zvláště potřebujeme vědět, že se dokáže se současnými vozy s větším přítlakem a výkonem patřičně vyrovnat. Vozy, které měl doposud k dispozici, nejsou v tomto směru dost reprezentativní. Upřímně řečeno, ani výborný výkon při testech ještě nebude znamenat naše okamžité rozhodnutí, jak už jsem uvedl, je to ještě otázka delšího pozorování," vysvětluje Abiteboul.
Palmer se prozatím nemusí bátJolyon Palmer prozatím neprožívá nejlepší rok, i když je to otázka relativní. V posledních pěti závodech dojel třikrát těsně za bodovanou hranicí a na Silverstone mu vůz odepřel poslušnost během zahřívacího kola. Abiteboul také rázně vyvrací všemožné dohady, že by jeho další existence u Renaultu byla zpochybněna.
"Palmerovi jsem jasně řekl, že Robert pro něj není bezprostřední hrozbou. Pochopitelně už se zabýváme výhledem na rok 2018 a Jo je jeho součástí. Je to jen v jeho rukou. Naše testování s Robertem nemá nic společného s tím, co se týče o tomto víkendu Jolyona nebo i po letní přestávce. Ve Spa rozhodně žádná výměna pilotů nepřichází v úvahu, zdůrazňuji to proto, že jsem četl nějaké zprávy, které cosi podobného naznačovaly. Takže potvrzuji - ve Spa pojede Jo a náš plán je takový, že nás bude reprezentovat do konce sezóny. Robert a Jo jsou momentálně zcela odlišné aspekty," pokračuje Abitebou.
Jo musí nabýt sebevědomíAbiteboul se ještě vrátil naposledy k britské Grand Prix a až příliš časnému ukončení závodu pro Palmera. Dokonce zašel tak daleko, že podle jeho názoru teď bude na Jolyonovi, aby opět nabyl důvěry v tým, jehož přičiněním nemohl na domácí půdě předvést očekávaný výkon.
"Palmer musí nabýt důvěru v sebe sama, ale také v tým a nakonec je třeba, aby posílil své sebevědomí a to ho dovedlo na bodované příčky. Doufám, že mu k tomu pomůže nový balíček změn, které pro Budapešť chystáme. Snad tu získá body a opět i důvěru v tým. Musí se k tomu postavit jako kterýkoli pilot v F1 v podobné situaci. Nepopírám, že určitý tlak existuje, nacházíme se v konkurenčním prostředí, to se nikdy nevypaří. Proto nejde jen o krátkodobý tlak," uzavírá Abiteboul.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.