První a zatím jediný polský pilot Robert Kubica po úspěších ve Formuli 1 prožil těžké martyrium a vypadalo to, že jeho závodní dny jsou sečteny. Po nehodě v Ronde di Andora, závodě rallye málem přišel o ruku a s nadějnou kariérou v F1 byl konec.
Pokud se podíváme do historie F1, tak pilotů, kteří prožili těžkou nehodu a dokázali se vrátit v plné formě je opravdu jako šafránu. Nepodařilo se to legendárnímu Stirlingu Mossovi po jeho karambolu v Goodwoodu 1962, po těžkém zranění nohy už nenavázal na slibně se rozvíjející kariéru Jean-Pierre Jabouille, děsivá nehoda v Monaku 1994 de facto znamenala i konec existence v F1 pro Rakušana Karla Wendlingera, jen u zkoušek v kokpitu AGS zůstalo v případě Didiera Pironiho, pro nějž byl osudový trénink na Grand Prix Německa 1982. To je jen pár případů.
Nastává pro Roberta Kubicu po 6. únoru 2011, kdy havaroval s vozem Škoda Fabia, nová kapitola v F1? Polák prodělal sedm operací a dlouho se spekulovalo, zda vůbec bude schopen řádně hýbat rukou. Jenže nezmar Kubica už rok po své nehodě otestoval vůz F1 ve Valencii a Paul Ricardu, letos se rovněž posadil do Renaultu a zvýšil tím značně dohady, zda se do kokpitu značky, se kterou absolvoval svou poslední sezónu v F1 (2010) opět nevrátí. Nahrávala by tomu skutečnost, že výkony Jolyona Palmera v týmu žlutočerných nejsou bůhvíjaké.
Hülkenberg vidí Hungaroring jako ideálníSpekulace zašly tak daleko, že se dokonce hovořilo o výměně Kubici za Palmera už v Maďarsku. Nakonec se ale všechno srovnalo do normálu a tým potvrdil Kubicovu přítomnost v Maďarsku, ale v pozávodních testech. Současný pilot Renaultu Nico Hülkenberg je přesvědčen, že právě maďarský okruh je pro polského pilota vhodný pro další posílení sebevědomí.
"Je to jedna z nejnáročnějších tratí, protože má jedinou rovinku, na které si můžete trochu odpočinout. Po závodním víkendu bude trať pořádně pogumovaná, takže přilnavost bude maximální. A pokud někdo projde takovou zkouškou, může klidně absolvovat Grand Prix," vyslovil svůj dojem německý pilot pro magazín Auto Motor und Sport.
Svou polévku si přihřálo i další německé periodikum Bild, podle nějž je za testem v Maďarsku "tajný plán" Renaultu, jehož záměrem je prokázat Kubicovy schopnosti - pokud by na Hungaroringu udělal dojem, údajně by mohl vyměnit Palmera už na sklonku srpna při Grand Prix Belgie.
Renault má jasno - letos neBylo tedy na francouzské automobilce, aby vyslovila své konečné resumé ohledně spekulací týkajících se Kubici a Palmera. Jasné stanovisko zaujal ředitel Renaultu Cyril Abiteboul - podle něj je Kubicova středeční účast při testech rovněž zkouškou, zda se tým bude zabývat jeho dalším angažmá, ovšem rozhodně ne ve stávající sezóně.
"Naše podpora Palmera pokračuje - žádná změna tohoto plánu se nechystá. Je pravda, že po dosavadních zkouškách Roberta je třeba všechno řádně a následně prověřit. Absolvoval testy s vozem specifikace 2012, ale rovněž prošel důkladnou lékařskou kontrolou a strávil hodně času při práci na simulátoru - ty zatím nebudeme rozebírat. Na základě těchto těchto zkoušek potřebujeme vytěžit co nejpřesnější informace, jak realistická je možnost, že by Robert opět pilotoval současný vůz F1, a to i v závodním módu. Poslední možností, jak k tomu získat potřebné údaje, je maďarský test, my té příležitosti chceme využít. Ale skutečně jde o záležitost středně až dlouhodobou. Nejde o žádnou krátkodobou akci vedoucí k nějaké změně současné sestavy," prohlásil Abiteboul.
Kubica nemá nic jistéhoI kdyby dvaatřicetiletý Polák v maďarských testech uspěl, v žádném případě to automaticky neznamená, že se mu tím otevírají brány pro sezónu 2018 v barvách Renaultu. I v tomto směru je Abiteboul pragmatický a zachovává si obezřetný odstup.
"Robert může být kandidátem pro rok 2018, ale předtím, než ho za něj budeme plnohodnotně považovat, musíme ho důkladně sledovat - zvláště potřebujeme vědět, že se dokáže se současnými vozy s větším přítlakem a výkonem patřičně vyrovnat. Vozy, které měl doposud k dispozici, nejsou v tomto směru dost reprezentativní. Upřímně řečeno, ani výborný výkon při testech ještě nebude znamenat naše okamžité rozhodnutí, jak už jsem uvedl, je to ještě otázka delšího pozorování," vysvětluje Abiteboul.
Palmer se prozatím nemusí bátJolyon Palmer prozatím neprožívá nejlepší rok, i když je to otázka relativní. V posledních pěti závodech dojel třikrát těsně za bodovanou hranicí a na Silverstone mu vůz odepřel poslušnost během zahřívacího kola. Abiteboul také rázně vyvrací všemožné dohady, že by jeho další existence u Renaultu byla zpochybněna.
"Palmerovi jsem jasně řekl, že Robert pro něj není bezprostřední hrozbou. Pochopitelně už se zabýváme výhledem na rok 2018 a Jo je jeho součástí. Je to jen v jeho rukou. Naše testování s Robertem nemá nic společného s tím, co se týče o tomto víkendu Jolyona nebo i po letní přestávce. Ve Spa rozhodně žádná výměna pilotů nepřichází v úvahu, zdůrazňuji to proto, že jsem četl nějaké zprávy, které cosi podobného naznačovaly. Takže potvrzuji - ve Spa pojede Jo a náš plán je takový, že nás bude reprezentovat do konce sezóny. Robert a Jo jsou momentálně zcela odlišné aspekty," pokračuje Abitebou.
Jo musí nabýt sebevědomíAbiteboul se ještě vrátil naposledy k britské Grand Prix a až příliš časnému ukončení závodu pro Palmera. Dokonce zašel tak daleko, že podle jeho názoru teď bude na Jolyonovi, aby opět nabyl důvěry v tým, jehož přičiněním nemohl na domácí půdě předvést očekávaný výkon.
"Palmer musí nabýt důvěru v sebe sama, ale také v tým a nakonec je třeba, aby posílil své sebevědomí a to ho dovedlo na bodované příčky. Doufám, že mu k tomu pomůže nový balíček změn, které pro Budapešť chystáme. Snad tu získá body a opět i důvěru v tým. Musí se k tomu postavit jako kterýkoli pilot v F1 v podobné situaci. Nepopírám, že určitý tlak existuje, nacházíme se v konkurenčním prostředí, to se nikdy nevypaří. Proto nejde jen o krátkodobý tlak," uzavírá Abiteboul.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.