Blesková reakce Valtteri Bottase na startu prozatím posledního závodu letošního šampionátu vyvolala spoustu debat a dohadů, jestli se finsky pilot "ulil" či ne. Nyní mají všichni fanoušci F1, ale i ti, kteří závodům neholdují, zkusit své schopnosti.
Většina lidí znalých věcí se shoduje, že Bottas předvedl opravdu výjimečnou reakci, kterou příslušná zařízení kontrolující legitimnost startu ohodnotila na 0,201 vteřiny. Debaty ohledně předčasného startu doprovázel poměrně slušný počet "důkazů" v podobě videozáznamů, které pomáhaly naklonit misky vah na tu či onu stranu. FIA ovšem má jasno - ačkoliv šlo o zcela hraniční záležitost, Bottas se pravidlům neprohřešil.
Takový Sebastian Vettel, zčásti rozladěný z faktu, že jeho reakce byla podstatně horší (přesně o 0,255 vteřiny) dokonce s jistou dávkou nadsázky označil Bottasovu reakci za "nelidskou". Ale výjimečná není - z historie všech možných sportů známe případy, kdy se povedl ojedinělý výkon, nad kterým svět kroutil hlavou. Vzpomeňme například OH v Mexiku 1968, kde americký atlet Bob Beamon předvedl "skok do jiného století", měl hodnotu 890 cm a už ho nikdy nedokázal nejen napodobit, ale vůbec se k němu přiblížit.
Jak už to tak bývá, objevily se o nápady, jak zjistit schopnosti vlastní. Zkuste se tedy zapasovat do své domácí sedačky, soustřeďte se a můžete se pak s ostatními podělit o svůj výsledek. Spravedlivě ale uveďte, kolikrát byste dostali od FIA penalizaci za "jump start". Prozatím se po několika desítkách pokusů drží rekord na úrovni 0,064.
https://f1-start.glitch.me/
Při této příležitosti si pouze připomeňme, že až do 70. let minulého století se startovalo vlajkou, většinou v národních barvách, což zhusta bylo doménou nějaké významné osobnosti (v Argentině například závod začal i končil Juan Manuel Fangio). Stejně jako signalizace při pit-stopech začala startovní proceduru řídit technika, která ovšem mívala různé podoby - například v Monaku to byly dvě světla v podobě pěti bodů připomínajících hrací kostku, která se z červené měnila na zelenou.
? pic.twitter.com/k0gcH75sGZ
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) July 10, 2017Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.