Blesková reakce Valtteri Bottase na startu prozatím posledního závodu letošního šampionátu vyvolala spoustu debat a dohadů, jestli se finsky pilot "ulil" či ne. Nyní mají všichni fanoušci F1, ale i ti, kteří závodům neholdují, zkusit své schopnosti.
Většina lidí znalých věcí se shoduje, že Bottas předvedl opravdu výjimečnou reakci, kterou příslušná zařízení kontrolující legitimnost startu ohodnotila na 0,201 vteřiny. Debaty ohledně předčasného startu doprovázel poměrně slušný počet "důkazů" v podobě videozáznamů, které pomáhaly naklonit misky vah na tu či onu stranu. FIA ovšem má jasno - ačkoliv šlo o zcela hraniční záležitost, Bottas se pravidlům neprohřešil.
Takový Sebastian Vettel, zčásti rozladěný z faktu, že jeho reakce byla podstatně horší (přesně o 0,255 vteřiny) dokonce s jistou dávkou nadsázky označil Bottasovu reakci za "nelidskou". Ale výjimečná není - z historie všech možných sportů známe případy, kdy se povedl ojedinělý výkon, nad kterým svět kroutil hlavou. Vzpomeňme například OH v Mexiku 1968, kde americký atlet Bob Beamon předvedl "skok do jiného století", měl hodnotu 890 cm a už ho nikdy nedokázal nejen napodobit, ale vůbec se k němu přiblížit.
Jak už to tak bývá, objevily se o nápady, jak zjistit schopnosti vlastní. Zkuste se tedy zapasovat do své domácí sedačky, soustřeďte se a můžete se pak s ostatními podělit o svůj výsledek. Spravedlivě ale uveďte, kolikrát byste dostali od FIA penalizaci za "jump start". Prozatím se po několika desítkách pokusů drží rekord na úrovni 0,064.
https://f1-start.glitch.me/
Při této příležitosti si pouze připomeňme, že až do 70. let minulého století se startovalo vlajkou, většinou v národních barvách, což zhusta bylo doménou nějaké významné osobnosti (v Argentině například závod začal i končil Juan Manuel Fangio). Stejně jako signalizace při pit-stopech začala startovní proceduru řídit technika, která ovšem mívala různé podoby - například v Monaku to byly dvě světla v podobě pěti bodů připomínajících hrací kostku, která se z červené měnila na zelenou.
? pic.twitter.com/k0gcH75sGZ
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) July 10, 2017Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.