Jedním z nejdiskutovanějších momentů Grand Prix Rakouska nebyla jenom kolize pár desítek metrů po startu, nýbrž otázka, zda muž na nejlepší startovní pozici Valtteri Bottas nepředvedl takzvaný "jumping start" neboli ulitý start.
Už během závodu se objevovaly na obrazovkách reference, které naznačovaly, že finský pilot předvedl doslova zázračnou reakci. Jak už bylo uvedeno v závodním reportu, měl ji dvojnásobně rychlejší než na druhém místě stojící Sebastian Vettel. Ten také záhy sdělil svému týmu přes týmové radio, že má o Bottasově startu pochybnosti.
Vyšetřování, které proběhlo v průběhu závodu skončilo hláškou, že nedošlo k porušení pravidel a tudíž Bottase nečeká žádná penalizace. Ke slovu se tak dostala technologie, která by měla jakékoli dřívější pohnutí pilota zaregistrovat a nahlásit, že start nebyl v pořádku. A tady se ukázalo, že se Mercedes se startovním číslem 77 skutečně ještě před zhasnutím startovních světel pohnul.
"Systém u ulitého startu posuzuje, zda se vůz během doby od rozsvícení posledního světla a jejich následného zhasnutí, posunul o danou vzdálenost (velmi malou). Zjistili jsme, že může dojít k opravdu neznatelnému pohybu, protože pilot někdy musí v přípravě na start pracovat se spojkou. Systém, který pro starty ve Formuli 1 používáme, pracuje už nějakých 20 let a po celou dobu se jevil jako maximálně spolehlivý," uvádí FIA ve svém materiálu po závodě v Rakousku.
"Bylo prokázáno, že Valtteri Bottas tento velmi malý limit před začátkem závodu nepřekročil. Jednoduše řečeno se mu povedl mimořádně přesný start, dalo by se říci, že dílem náhody přesně odhadl okamžik, kdy světla zhasnou, jeho reakce byla v povolené toleranci," pokračuje FIA
Článek 36.13 sportovních pravidel umožňuje uložit trest buď podle odstavce 36.13c) nebo 36.13d), k němuž dojde po vyhodnocení signálu z transpondéru, který musí být umístěn v každém voze. Podle FIA toto zařízení neposkytlo žádný důvod k Bottasovu potrestání.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.