Jedním z nejdiskutovanějších momentů Grand Prix Rakouska nebyla jenom kolize pár desítek metrů po startu, nýbrž otázka, zda muž na nejlepší startovní pozici Valtteri Bottas nepředvedl takzvaný "jumping start" neboli ulitý start.
Už během závodu se objevovaly na obrazovkách reference, které naznačovaly, že finský pilot předvedl doslova zázračnou reakci. Jak už bylo uvedeno v závodním reportu, měl ji dvojnásobně rychlejší než na druhém místě stojící Sebastian Vettel. Ten také záhy sdělil svému týmu přes týmové radio, že má o Bottasově startu pochybnosti.
Vyšetřování, které proběhlo v průběhu závodu skončilo hláškou, že nedošlo k porušení pravidel a tudíž Bottase nečeká žádná penalizace. Ke slovu se tak dostala technologie, která by měla jakékoli dřívější pohnutí pilota zaregistrovat a nahlásit, že start nebyl v pořádku. A tady se ukázalo, že se Mercedes se startovním číslem 77 skutečně ještě před zhasnutím startovních světel pohnul.
"Systém u ulitého startu posuzuje, zda se vůz během doby od rozsvícení posledního světla a jejich následného zhasnutí, posunul o danou vzdálenost (velmi malou). Zjistili jsme, že může dojít k opravdu neznatelnému pohybu, protože pilot někdy musí v přípravě na start pracovat se spojkou. Systém, který pro starty ve Formuli 1 používáme, pracuje už nějakých 20 let a po celou dobu se jevil jako maximálně spolehlivý," uvádí FIA ve svém materiálu po závodě v Rakousku.
"Bylo prokázáno, že Valtteri Bottas tento velmi malý limit před začátkem závodu nepřekročil. Jednoduše řečeno se mu povedl mimořádně přesný start, dalo by se říci, že dílem náhody přesně odhadl okamžik, kdy světla zhasnou, jeho reakce byla v povolené toleranci," pokračuje FIA
Článek 36.13 sportovních pravidel umožňuje uložit trest buď podle odstavce 36.13c) nebo 36.13d), k němuž dojde po vyhodnocení signálu z transpondéru, který musí být umístěn v každém voze. Podle FIA toto zařízení neposkytlo žádný důvod k Bottasovu potrestání.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.