Belgický mladík ve svém tradičním sloupku na serveru motorsport.com hodnotí další náročný závodní víkend a vyjadřuje se rovněž ke kontroverznímu počinu z Grand Prix Ázerbajdžánu mezi Lewisem Hamiltonem a Sebastianem Vettelem.
Není žádným tajemstvím, že všichni v týmu McLaren-Honda ohledně Grand Prix Ázerbajdžánu měli poměrně nízké očekávaní. Takže nakonec byli spíš zklamaní, že jsme neskončili s oběma vozy na bodech, o to víc byla vyzdvižena dobrá práce týmu. Naše předpovědi byly založeny na samotné trati, která pro nás není vhodná, také jsme věděli, že nás čeká spousta penalizací. Nic, co by nám hrálo do karet.
Od počátku tréninků jsme se spíš soustředili na závod samotný, protože jsme veděli, že budeme startovat zezadu. Je nad slunce jasné, že i kdybychom prožili normální víkend, bylo by obtížné zvládnout kvalifikaci lépe, protože jsme hodně ztráceli na rovinkách. To samozřejmě ovlivnilo nastavení našeho vozu a zejména úroveň přítlaku, který bychom pro závod potřebovali. V neděli bylo naším hlavním cílem absolvovat závod bez problémů. V trénincích jsme byli svědky mnoha chyb soupeřů, zvláště pneumatiky bylo hodně obtížné zahřát, což se mohlo v závodě opakovat.
Safety car někdy pomůže, jindy neOdstartoval jsem na žlutých pneumatikách celkem dobře a velice brzy zajel do boxů, abych přešel na superměkké pneumatiky. Od té doby bylo naše tempo velice dobré, zvlášť když jsem kolem sebe nikoho neměl - takže jsem využil zastávek ostatních pilotů a posouval se dopředu před ty, kteří do té doby jeli na jiné směsi. Čelili tak obtížné situaci, pokud se pokoušeli pokrýt nás odlišnou strategií.
Bohužel mi zrovna neprospěl výjezd safety caru, protože to znamenalo, že spousta soupeřů si mohla odbýt zastávku a dostali se přese mne. A po přerušení závodu mohli využít další sady superměkkých pneumatik, takže jsem na těch incidentech vlastně nic nevydělal.
Fernando to dokázalPo posledním restartu bylo naše tempo opravdu slušné, bohužel jsem měl problémy s přední pneumatikou a musel udělat jednu zastávku navíc, což znamenalo jet opravdu na limitu, abych dostihl oba saubery, které v té době jely přede mnou.
Jak už jsem řekl, rychlost byla slibná, jel jsem zhruba o 1,5 vteřiny rychleji než saubery, takže body byly na dosah. Rychle jsem je dostihl, ale pak vyšlo najevo, že v přímém porovnání tempo nebylo tak vysoké, abych je dokázal překonat.
Fernandovi se podařilo vyjet bodovanou příčku, myslím, že bylo možné skončit v TOP 10 s oběma vozy. Pro tým by to byla hezká odměna, musím říci, že Fernandův výsledek nám přinesl po tvrdé a těžké práci, kterou od začátku sezóny každý nesl na svých bederch, určitou porci úlevy. Už na začátku sezóny jsme měli některé příležitosti, kdy ale nebylo možné vydělat na událostech přímo na trati, takže zisk bodů v tak obtížných podmínkách, jaké byly v Baku, to je výsledek dobré týmové práce.
Ještě slovo k Hamiltonovi s VettelemPochopitelně hlavní téma po závodě byl incident mezi oběma mistry světa. Je pochopitelné že na něj existuje spousta názorů. Já si myslím, že je vždy poněkud obtížné posuzovat okolnosti ze záznamů kamer na obou vozech, ale ze strany Seba šlo o poněkud divnou reakci. Ale když jste pohlceni bojem, usilujete o vítězství, pak možná převládnou emoce.
Z hlediska Formule 1 obecně je tato kontroverze pozitivní - protože tato obrovská rivalita a tvrdý boj o mistrovský titul je přesně to, co fanoušci a vůbec celá veřejnost chce vidět. Tím neříkám, že Sebastianovo jednání bylo správné nebo špatné, ale pro sport, u nějž takové emoce chceme vidět, je to určitě dobrá věc.
Docela na závěr musím říci, že jsem byl potěšen zprávou od promotérů belgické Grand Prix, tedy mého domácího závodu, o speciálním prostoru pro mé fanoušky. Umožní jim, aby se sešli na jednom místě a podpořili mě; vidět něco takového bude opravdu skvělé.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.