Když se projdeme historií Formule 1, potvrdí se nám občas letitý "kapitalistický" vtípek: jak poznáme, že pracujeme v mladé a dynamicky se rozvíjející společnosti? Protože pracujeme už ve čtvrté a přitom pořád sedíme na jednom místě a ve stejné kanceláři.
Je to do jisté míry nadnesené, ale v minulosti jsme už zažili předávání žezla mezi různými subjekty. U Force Indie, která má rovněž bohatý rodokmen, ovšem půjde o něco jiného. Majitel týmu, který v současné době zažívá úspěšné období, ale i vnitrotýmové pnutí, hodlá změnit název týmu z důvodů ryze praktických. Vijay Mallya v něm vidí nové příležitosti sponzoringu, protože dobývat peníze v Indii je úkol velice nesnadný.
Proto se chystá velký přechod z Force Indie na Force One, což provází celá řada změn a nových firem. Dne 31. května a 6. června zahájily činnost společnosti s ručením omezeným (tedy Ltd.) a tudíž byly zaregistrovány Force One Grand Prix, Force One Racing, Force One Team, Force One Technologies, Force One Hospitality a Force One Brand. Přitom jediným ředitelem všech zmíněných subjektů je dr. Thiruvannamalai Laskshimi Kanthan, což není nikdo jiný než dlouholetý účetní, finanční poradce a spolupracovník vlastníka současné Force Indie Mallyi. Kanthan je současně ředitelem týmu Force India a dalších tří spojených společností. Mallya se domnívá, že nové jméno týmu usnadní obchodování s akciemi.
Proč tedy vznikly ony výše zmíněné společnosti? Nejde o nic jiného, než o předběžnou ochranu zamýšleného jména, protože musí být teprve proběhnout schvalovacím procesem. Předpokládá se, že žádná z nich se nestane týmem jako takovým. Subjekt, který v současnosti používá název Force India Formula One (což je de facto nástupce značek Jordan, Midland a Spyker), vlastní obchodní práva, by se změnil na Force One.
Jaký bude další postup? Žádost o změnu názvu vozu by měla být předložena FIA a schválena komisí F1. V minulosti se občas takové záležitosti stávaly, namátkou vzpomeňme na rok 1975, kdy Graham Hill dostal svolení přejmenovat vůz Lola na Hill. Ovšem Bernie Ecclestone takovým rošádám příliš nakloněn nebyl a povoloval změny pouze v případě, že k tomu vedl opravdu pádný důvod. U Force Indie ale v této oblasti těžkou hlavu nemají.
"Force Indii vdechl život Vijay, majitel týmu. Předpokládal, že nás budou sponzorovat některé indické společnosti. Jak se poté ukázalo, několik se na provozu týmu podílelo, ale zdaleka ne tolik. Mallya také doufal, že se podaří zorganizovat Grand Prix Indie, což se povedlo. S domácím závodem a indickými sponzory bylo rozumné mít jméno Force India. Jenže v Indii už se nejezdí, domácí sponzoři rovněž ztratili zájem nás podporovat. Žádní už v týmu nepůsobí, kromě Vijayovy společnosti Kingfisher. Proto má smysl změnit jméno India, abychom nalákali nové, globálnější sponzory a jménem Force India podvědomě nenastavovali určité omezení. Pro změnu názvu vozu potřebujeme souhlas ostatních. Musí to také projít komisí F1. Pokud FIA a držitelé komerčních práv vysloví souhlas, můžeme jméno změnit. Věřím v této oblasti v duch spolupráce. Když se Brawn měnil na Mercedes, souhlasili jsme také, proto očekáváme, že to teď bude stejné," vysvětluje celý proces operační ředitel týmu Otmar Szafnauer.
Dvaapadesátiletý funkcionář týmu vedle samotné změny zdůrazňuje i další aspekty a připomíná, že v tomto směru nejde o žádný chvilkový rozmar nebo náhlý popud vedoucí ke novému pojmenování.
"Jméno týmu neměníte každý druhý rok, musí jít o hluboce promyšlený a filozoficky podpořený krok. Chceme si být jisti, že pokud tuto změnu provedeme, bude dlouhodobá. Jedním z důvodů, proč Bernie neměl rád změny názvů, byl fakt, že tým časem získá svou identitu a každý ví, kdo se za ním skrývá. My jsme byli Force India deset let, pokud tedy přejdeme k novému názvu, měl by vydržet zase deset, nebo i dvacet let, aby lidé věděli, o koho se jedná. Pokud si vybereme jméno, mělo by nějak na Force Indii navazovat, abychom tento krok snadno zvládli," dodává Szafnauer.
Znalci historie F1 si uvědomí, že jméno Force už kdysi ve světě nejrychlejších kol figurovalo. Ovšem psalo se F.O.R.C.E. a znamenalo Formula One Race Car Engineering. Šlo o tým Carla Haase, kterému se podle titulního sponzora říkalo také Beatrice Haas a jehož existence byla ohraničena závěrem sezóny 1985 a ročníkem 1986. Poté došlo k finančním šarádám, sponzor odstoupil a Carl Haas (který nemá s Gene Haasem nic společného) z F1 odstoupil. Tým přešel do vlastnictví Bernie Ecclestonea, jenž má na něj práva dodnes, i když od té doby žádné transakce neproběhly. A ještě jedna připomínka, nepříliš valné úspěchy týmu Beatrice Haas (ač za něj jezdili Alan Jones a Patrick Tambay) dokonce vedly k žertům v případě týmu BAR, jehož začátky byly také dost tristní - zvláště americký tisk označil jeho název jako Beatrice Again Racing...
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.