Když nejde vše podle určitých představ, pochopitelně se hledají příčiny. Ovšem pokud jde o tým Formule 1, který tři roky vládl této kategorii a letos "nestíhá", je to poněkud složitější. Může za ztrátu dominantního postavení Stříbrných šípů výměna stráží?
Paddy Lowe nastoupil k Mercedesu v roce 2013 jako výkonný technický ředitel. Poté, co mu vypršela čtyřletá smlouva, zatoužil se vrátit do lůna stáje, u níž své působení ve Formuli 1 začínal. Zamířil k Williamsu, ačkoliv to byl přechod poněkud krkolomnější. Jenže po jeho odchodu jako kdyby Mercedes přešlapoval na místě, okamžitě se objevily články, že Loweho odchod byl pro Mercedes citelnou ztrátou - tedy podobný názor jako v případě Jamese Allisona a Ferrari.
Oproti tomu stojí tvrzení šéfa Mercedesu Toto Wolffa, který dosavadní ústup Stříbrných šípů z dřívějších pozic odmítá dávat do jedné roviny s odchodem britského inženýra. Nezpochybňuje jeho kvality, ale za dočasným tápáním třícípé hvězdy podle něj mohou jiné aspekty.
"Paddy je vynikající inženýr, jehož nadále chováme v patřičné úctě. Úspěch v našem sportu však není závislý na známých osobnostech, ale na vyvážené struktuře se správnými lidmi na správných místech. A podle mého názoru právě taková situace panuje u Mercedesu. V dobách, jakou nyní prožíváme, si uvědomíte, jak silný je tým. Nemohu být pyšnější na to, jak současnou situaci zvládáme. Jsme oběma nohama na zemi, všichni se soustředí na řešení našich problémů a těší se na bitvu s Ferrari. O tom motoristický sport je - usilovat o to být nejlepší," prohlásil důrazně Toto Wolff.
Protože těch spekulací se objevuje v poslední době stále více, Wolff se vyjádřil i k jiným otázkám, které jsou směřovány k dění v Mercedesu. Kromě případného ukončení působení v F1 reagoval také na stále rostoucí kritiku Lewise Hamiltona, který dokonce byl v některých médiích označen za momentálně nejslabší článek v týmu.
"Lewis mě letos zaujal svým postojem a osobní zralostí. V zimě jsme spolu vedli dlouhé debaty. Vyložili jsme karty na stůl, hovořili o tom, co v posledních letech fungovalo a co ne. Od té chvíle se jeho role v týmu značně posílila. Navíc mám dojem, že se mu bitva s Ferrari hodně líbí. Má na tým pozitivní vliv a jeho motivace je silnější než kdykoli dříve. Přesně tak, jak se od šampiona jeho kvalit očekává," dodal Wolff.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.