Lance Stroll se stává mediální trvalkou. Bohužel pro něj ale poněkud jiným způsobem, než by si přál. Po neúspěšném vstupu do letošní sezóny se osmnáctiletý mladík potýká s kritikou, že jeho výsledky nenaznačují zralost pro takovou oblast, jakou F1 je.
Mladík, mající za sebou podporu v osobně otce, multimilonáře Lawrence Strolla, je stále nad věcí a kritiku odráží s tím, že si z ní vlastně nic nehodlá dělat. Jenže výsledky do této doby hovoří proti němu, i když v některých závodech mu nelze vyčítat, že nedorazil do cíle. Ale pokud jeho kolize s Pérezem (Čína) a v Rusku (Hülkenberg) byly spíše závodními incidenty, v Monaku to spíše vypadalo, že Stroll nemá tak docela vůz pod kontrolou.
Jestliže Stroll chyboval v testech, bylo to nepříjemné, ale budiž. Jenže Williams potřebuje sbírat body a to zatím Kanaďan týmu neodvádí. Naštěstí pro něj má na své straně stále týmové zástupce, kteří ho navzdory kritice ze strany médií i některých pilotů brání.
"Myslím, že by si lidé v jeho kritice měli dát pauzu. Některé věci se mi zdají být docela za hranou a nemyslím, že by byly spravedlivé nebo oprávněné. Je to pořád mladý kluk, na to lidé zapomínají. Přechod mezi F3 a F1 je nesmírně těžký a nikdo se neponoří do této oblasti a nezahodí všechno pryč. To je prostě nerealistické.
Upozorňovali jsme na to, že potřebuje nějaký čas, aby se otrkal. Na okruzích, kde závodí, nejezdil, adaptuje se na nich velmi dobře. Jeho odstoupení ze závodů nejsou jeho chybou, takže si myslím, že kritika jeho osoby je krajně nespravedlivá," vystoupila na Strollovu obhajobu Claire Williamsová.
"Pokud se podíváte na některé z pilotů Formule 1, kteří dnes vyhrávají závody, tak jejich statistiky z prvních šesti závodů jsou vcelku podobné. Lidé si musí předtím, než začnou kritizovat, podívat na souvislosti. Lance bohužel čtyřikrát odpadl. Bylo by hezké, kdyby si to kritici uvědomili a zařadili zpátečku. Vím, že se Lance bude těšit na domácí prostředí, ale musí zároveň čelit velkému tlaku, navíc okruh je hodně těžký. Určitě si zaslouží, aby to dobře dopadlo," dodává vedoucí Williamsu.
Zmíněnou statistiku nabídl server motorsport.com, ale srovnání je ještě tak relevantní u Maxe Verstappena či Fernanda Alonsa. Ostatní piloti startovního pole vstoupili do F1 přeci jenom v pozdějším věku.
Navíc Alonso, při vší úctě k Minardi, začínal svou kariéru na jednom z nejpomalejších vozů - rozhodně nepoměřitelných s Williamsem, Verstappen sice z šesti úvodních závodů čtyřikrát odpadl, ale také dojel jednou sedmý. Z tohoto pohledu by bylo zajímavější porovnání třeba s Ricardem Rodríguezem nebo Chrisem Amonem, jenže v té době (začátek 60. let minulého století) oba piloti startovali spíše sporadicky.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.