Už před začátkem sezóny se debatovalo, jak se bude situace vyvíjet u Mercedesu. Světové špičky Alonso a Vettel měly uzavřeny kontrakty do konce letošního roku, proto nakonec po ostře sledovaném rozhodování dostal šanci Valtteri Bottas.
Připomínat mnohokrát opakovaný fakt, že jednoroční smlouva tlačí finskému pilotovi tak trochu nůž na krk, ať si to připouští nebo ne, je opravdu zbytečné, stejně jako se zdá zbytečné spekulovat o odchodu Vettela od Ferrari a shození Bottase přes palubu, zvláště když s velkou slávou vyhrál GP Ruska. Jenže v F1 se kolikrát věci na první pohled jasné odehrají jinak.
V Itálii je nyní Vettel hrdinou - vyhrál dva z prvních čtyř závodů a vede celkovou klasifikaci o 13 bodů před Hamiltonem. Jenže jak už bylo zmíněno, jeho tříletý kontrakt, za nějž mu na konto doputuje 42 milionů $, skončí letošním rokem. A sám Vettel možnost, že by se stal týmovým kolegou Lewise Hamiltona, nevyloučil.
Jedna věc je jednání v poklidu a v ústraní. Niki Lauda, nevýkonný ředitel Mercedesu, už se pochlubil svým přátelům, že má s Vettelem předběžnou dohodu, podle níž by sedmadvacetiletý čtyřnásobný šampion měl změnit působiště. Druhou věcí je pak dotaz takzvaně "natvrdo" a pro média. Když v dějišti Grand Prix Španělska dostal Vettel konkrétní otázku, byl celkem pochopitelně vyhýbavý.
"Situace je jasná. Hlavní pozornost je soustředěna na letošní sezónu. Máme dobrou pozici a tu rozhodně hodláme bezezbytku využít. Všechno ostatní je nedůležité," vyjádřil se k možnému odchodu Vettel, i když na něm bylo vidět, že mu otázka příliš příjemná není.
Odborníci a lidé nezabývající se F1 pouze závod od závodu si dobře uvědomují, že Vettel má dobrou paměť a určitě mu z ní nevymizela kritika, kterou ho loni poctil prezident Ferrari Sergio Marchionne. Po poklesu formy německého pilota s rozčarovanými komentáři do týmového rádia Marchionne Vettelovi doporučil, aby byl "klidnější a méně jízlivý". Možná i tato maličkost může ve vztazích Vettel-Marchionne přetrvávat a třeba rozhodne.
Nyní jsme v situaci, kdy ukáže čas, jestli Ferrari bude s Vettelem jednat nebo zda Sebastian vážně uvažuje o odchodu. Okamžitě se objevila hodnocení, co by Vettelův příchod ke Stříbrným šípům znamenal pro Hamiltona. Prozatím je to nejasné. Brit má smlouvu až do roku 2018, takže bychom se mohli dočkat závodní dvojice snů. Nebo by mohlo dojít ještě k dalšímu scénáři, že se Hamilton přesune jinam (třeba k Ferrari???) a Vettel bude závodit u třícípé hvězdy s Bottasem.
Na podobné spekulace je možná brzo. Pokud by Vettel letos opravdu vyhrál šampionát - dotáhl by se tak na fenomenálního "maestra" Juana Manuela Fangia - a získal by tak první titul mimo Red Bull, možná by prostředí neměnil. Ale ani to není nic výjimečného, mistři v minulosti opustili týmy po vyhraném mistrovství několikrát, lhostejno z jakého důvodu. Námátkou Hulme, Lauda, Prost, Mansell, D. Hill a naposledy Nico Rosberg.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.