V loňském roce se výrobci motorů a FIA dohodli, že budou pracovat na paritě motorů a jejich záměrem by měla být snaha, aby rozdíl ve výkonu nebyl větší než 0,3 vteřiny, to vše vycházející z údajů "teoretického" kola v Barceloně.
Cílem bylo pochopitelné stažení rozdílu výkonů, aby F1 byla vyrovnanější a "koukatelnější". Do jisté míry se může zdát, že se záměr začal naplňovat, Ferrari se tlačí na Mercedes, Vettel už dokázal vyhrát dva závody z prvních tří Grand Prix a v Rusku se fanoušci F1 dočkali úkazu, který se jim naskytl po třiceti kvalifikacích - ani jeden Mercedes v první řadě, navíc končí i šňůra 18 Grand Prix, kdy Stříbrné šípy dobývaly pole-position. Stranou tedy stojí jen Honda, o jejíž výkonnosti se diskutuje a dokonce padly i návrhy na jakési "záchranné lano".
FIA se tedy může domnívat, že v návaznosti na analýzu "velmi podrobné metodiky pro simulaci této skutečnosti na všech datech" se povedlo dosáhnout kýženého výsledku. Christian Horner, jehož vozy Red Bull osazené motory TAG Heuer (Renault) však tuto záležitost zpochybnil, protože ztráta na Ferrari činila 1,711 vteřiny.
"Problémem je metodika, která je v pozadí. Každé kolo, které je o půl vteřiny rychlejší, se nebere v úvahu, což je velmi pohodlné. Abyste viděli, že to tak není, musíte si všímat těch reálných odstupů. Je naprosto jasné, že se FIA ve skutečnosti touto záležitostí nechce zabývat, takže jsou patřičná čísla přizpůsobena," tvrdí Horner.
Scházejí se i reakce dalších pilotů a vůbec není překvapivé, že jde o závodníky, kteří mají za svými zády pohonnou jednotku Renault. "Slyšel jsem jak tu kalkulaci udělali, takže pokud zruší všechna rychlá kola s dobrým výkonem, režimem plného výkonu - pak ta kalkulace nedává smysl. Po skončení tréninků víme, kde se musíme zlepšit, což je jak v oblasti podvozku, tak motoru. Je to určitě víc než o 0,3 vteřiny," přidává se Max Verstappen.
Podobně se vyjádřil i Daniel Ricciardo: "Když vidím ten odstup, je to určitě víc než 0,3 vteřiny, na to vsadím všechny peníze." Carlos Sainz jz. přispěl se svou troškou do mlýna v pátek, když četl verdikt FIA a připomínky Sergia Péreze z Force Indie, podle nichž Ferrari a Renault dostihli co do výkonnosti Mercedes. Podle Španěla to byl hodně dobrý vtip.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.