Pascal Wehrlein prožil začátek sezóny jako na houpačce. Nejdřív bylo jasné, že u krachujícího Manoru nebude moci dále pokračovat, nebyl uznán za hodného místa u Mercedesu, a když konečně podepsal týmu Sauber, přišlo zranění v Závodě šampionů.
Jak jsme už několikrát informovali, nevypadal incident v Miami, kde se závod v lednu tohoto roku jel, jako zásadně dramatický. Wehrlein po lehké kolizi s Massou a následném kontaktu s bariérou sice skončil koly vzhůru, ale z vozu vystoupil a nevypadalo to na nějaké zvláštní problémy. Ty nastaly až před prvními předsezónními testy, kde byl Pascal nahrazen Antoniem Giovinazzim. I když v druhé sadě do vozu usedl, pořád to nevypadalo, že by byl úplně fit. Vše vygradovalo při tréninku na Grand Prix Austrálie, kde byl dvaadvacetiletý Němec nahrazen po dvou trénincích opět Giovinazzim.
Někteří piloti adresovali Wehrleinovi rozporná stanoviska a vyjádřili údiv nad jeho rozhodnutím nestartovat v Grand Prix Austrálie a Číny. Stalo se tak po dohodě s vedoucí týmu Monišou Kaltenbornovou a konzultaci s Toto Wolffem (Mercedes) s tím, že Wehrlein využije absence v Číně k tomu, aby nabral opět plnou kondici. A v čem tedy spočívala ona rozporuplnost jeho soupeřů? Někteří piloti a odborníci v paddocku se domnívali, že Pascal měl zkusit za každou cenu závodit, protože pilotování vozu je nejlepším způsobem, jak se udržet fit.
"Moc mě nezajímá, co říkají ostatní, protože mojí situaci detailně neznají. Přesto ji komentovali. Myslím, že to pro mě bylo správné rozhodnutí a stejný měli i Moniša a Toto. Co říkají moji soupeři, to je jejich věc. Pokud nevíte, jaký typ zranění někdo utrpěl, neměli byste ho kritizovat. To je příliš jednoduché. Zranění nebylo sice nijak vážné, také jsem teď v pořádku, ale kdyby šlo jen o nějaké bolesti svalů nebo něco podobného, myslíte, že by Sauber a Mercedes souhlasil, abych se vzdal účasti v závodě? Ano, slyšel jsem pár negativních komentářů, ale ty mi nijak nevadí," komentoval Wehrlein situaci v dějišti Grand Prix Bahrajnu.
Hlavní problém vězel možná v tom, že nebyl znám přesný rozsah Wehrleinova zranění - to vešlo ve známost teprve nedávno. Málokdo také věděl, že téměř čtyři týdny po nehodě v Race of Champions musel Pascal setrvat takřka v nehybném stavu, tedy prakticky od nehody až těsně před první testovací sérii.
"Zlomil jsem si tři obratle v oblasti hrudní páteře. Komprese byla docela malá, ale tři byly zlomené. Léčení bylo v pořádku, jenom svaly kolem ochably, když jsem je nemohl několik týdnů posilovat. Naštěstí regenerace probíhala velmi dobře. Poměrně dlouhou dobu jsem se nemohl hýbat, takže tím pádem došlo ke značnému omezení tréninku, v první řadě jsem se musel soustředit na posílení svalů," vysvětluje Wehrlein skutečné okolnosti nehody.
Na Wehrleinovu kondici dohlíží fyzioterapeut Erwin Gollner, který je ve světě F1 považován za veterána, vždyť spolupracoval ještě s někdejším mistrem světa Jacquesem Villeneuvem. Pascal si ho nemůže pro jeho zkušenosti vynachválit.
"Od okamžiku, kdy jsem byl v pořádku, jsem pochopitelně hodně trénoval. Byl jsem v centru blízko Salzburgu a spolupracoval se mnou Erwin Gollner. Šlo o hodně intenzivní posilování, takže jsem tam strávil většinu času. Vím, v jakém stavu jsem se nacházel v Barceloně a v Melbourne, také vím, co jsem si mohl dovolit a v jaké kondici jsem byl. Mohu porovnávat s loňským rokem. Teď se cítím opravdu dobře a to mi dává dobré vyhlídky. Cítím se mnohem lépe, s Melbourne nechci srovnávat. Jsem teď zpátky u svého týmu a jsem připraven spolehlivě pilotovat svůj vůz. Bude to můj první letošní závod, za normálních okolností čím více závodů odjedete, tím je všechno snadnější. Ale za mě se domnívám, že jak budu v autě, bude všechno v pořádku. Necítím žádnou bolest a to je nejdůležitější. Trať je bez velkého převýšení, nemá moc hrbolů. Bude tu jen trochu horko, jinak je vše bez problémů," dodává Wehrlein.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.